Τι κρύβεται πίσω από τη σύλληψη του Έλληνα αστυνομικού μέσα στον Πανάγιο Τάφο
Ο πιστός που περιέγραψε στη Voria.gr τι συνέβη με τη σύλληψη του Έλληνα αστυνομικού – φρουρού του Έλληνα προξένου από δυνάμεις της ισραηλινής αστυνομίας, ήταν ακόμη συγκλονισμένος. Παρότι καταστάσεις έντασης έχουν επαναληφθεί και στο παρελθόν, έλεγε, πρώτη φορά συνέβη κάτι τέτοιο με διπλωματική αποστολή.
Καλά πληροφορημένες πηγές έλεγαν ότι το επεισόδιο έγινε όταν τα μέλη της ελληνικής διπλωματικής αποστολής αντέδρασαν επειδή στο θεωρείο που έχει ορίσει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων για τους Έλληνες, κοντά στον Πανάγιο Τάφο, επιχείρησε να πάρει θέση η διπλωματική αποστολή από τη Γεωργία, μαζί και ο πρόξενος της συγκεκριμένης χώρας στα Ιεροσόλυμα.
Φαίνεται ότι εκεί τους έστειλαν εκπρόσωποι των Ισραηλινών, χωρίς όμως να διευκρινιστεί κάτω από ποιες συνθήκες. Η κίνηση των δύο Ελλήνων αστυνομικών, ενός άντρα και μίας γυναίκας, να προστατέψουν τα μέλη της αποστολής που ήταν στο Ναό της Αναστάσεως κατά την ακολουθία της αφής του Αγίου Φωτός και να διαφυλάξουν τον χώρο που πάντα ορίζεται από το Πατριαρχείο, ήταν αυτή που προκάλεσε την κινητοποίηση των ισραηλινών δυνάμεων ασφαλείας. Όμως ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισαν το θέμα προκάλεσε αντιδράσεις. Όπως διακρίνεται και σε βίντεο που κατέγραψαν πιστοί, πήραν σηκωτό τον Έλληνα αστυνομικό, ενώ μαρτυρίες ανέφεραν ότι έπιασαν από τα μαλλιά μία γυναίκα συνάδελφό του.
Το περιστατικό δημοσιοποιήθηκε από παλαιστινιακά μέσα ενημέρωσης και είναι αλήθεια έκανε θόρυβο σε πολλά γραφεία διπλωματικών αποστολών στην ιερή πόλη. Όλοι συζητούσαν πως ήταν η πρώτη φορά που οι ισραηλινές δυνάμεις κινούνταν εναντίον ελληνικής διπλωματικής αποστολή και μάλιστα μέσα στο Ναό της Αναστάσεως.
Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών δεν έδωσε συνέχεια στο θέμα, ούτε πήρε επίσημη θέση, την ώρα που διπλωματικές πηγές έκαναν λόγο για άμεση παρέμβαση που οδήγησε στην απελευθέρωση του Έλληνα αστυνομικού.
Επίσης από το Πατριαρχείο δεν έγινε καμία επίσημη αναφορά στις ανακοινώσεις του που ανανεώνονται διαρκώς της ημέρες αυτές λόγω του Πάσχα. Ούτε η ισραηλινή πλευρά ανακοίνωσε οτιδήποτε, ενώ δεν παρατηρήθηκαν δημοσιεύματα σε ισραηλινά μέσα ενημέρωσης.
Το καθεστώς που αμφισβητείται
Κύκλοι στα Ιεροσόλυμα και ειδικά στις θρησκευτικές κοινότητες της ιερής πόλης συζητούσαν ότι ήταν η πρώτη φορά που το Ισραήλ παρεμβαίνει σε ζητήματα που διευθετούνται και καθορίζονται από την πλευρά του Ορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Οι θέσεις στο Ναό της Αναστάσεως κατά τη διάρκεια των ακολουθιών μέχρι την Ανάσταση, παραδοσιακά καθορίζονται από τις ορθόδοξες θρησκευτικές αρχές. Συγκεκριμένα οριοθετούνται σημεία –τα αποκαλούν «θεωρεία» – όπου φιλοξενούνται συγκεκριμένες διπλωματικές αποστολές. Παλιότερα είχαν δημιουργηθεί προβλήματα κυρίως με την ακύρωση αδειών – διαπιστεύσεων που είχαν δοθεί σε συγκεκριμένα πρόσωπα για να παρακολουθήσουν τις ακολουθίες του Πάσχα, όμως δεν πήραν έκταση. «Ουσιαστικά το Ισραήλ παρεμβαίνει σε ένα καθεστώς στο οποίο δεν έχει δικαίωμα παρέμβασης και ουσιαστικά μπλέκεται σε όσα καθορίζονται στο ναό της Αναστάσεως», έλεγε ευρωπαϊκή διπλωματική πηγή μεταφέροντας ότι το κλίμα συζητείται έντονα και σε δυτικές διπλωματικές αποστολές.
Μετά το επεισόδιο του Μεγάλου Σαββάτου από πολλές πλευρές εκφράστηκαν φόβοι επανάληψης παρόμοιων ενεργειών που θα αμφισβητούν το status quo των θρησκευτικών κοινοτήτων στην Ιερουσαλήμ. Και η ανησυχία δεν περιορίζεται μόνον στους κύκλους του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων που βλέπουν να διαρρηγνύεται η ουδετερότητα της ιερής πόλης από τις δυνάμεις του Ισραήλ. Πληροφορίες ανέφεραν ότι ήδη έχουν θορυβηθεί και μέλη των Καθολικών που μετέφεραν τι ακριβώς συνέβη σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Άλλωστε, στον Ναό της Αναστάσεως όσο και στην υπόλοιπη Ιερουσαλήμ οι Καθολικοί διαχειρίζονται αρκετά προσκυνήματα. Για αυτό δεν θα αποτελέσει έκπληξη εάν στο επόμενο διάστημα διατυπωθεί κοινή αντίδραση για το καθεστώς διαχείρισης του χριστιανικού ναού.
Ερμηνείες που δίνονταν έλεγαν ότι οι Ισραηλινοί οργάνωσαν τη συγκεκριμένη κατάσταση για να καταγράψουν αντιδράσεις. Σημείωναν πως δεν επέλεξαν τυχαία να «στείλουν» στο ελληνικό θεωρείο τη διπλωματική αποστολή μίας χώρας που αποτελείται από ορθοδόξους, όμως εγείρει αξιώσεις στα προσκυνήματα των Ιεροσολύμων, όπως συμβαίνει και με τους Αρμένιους. Και φοβούνται ότι θα δοθεί συνέχεια.