Ροή Ειδήσεων

Ζητείται Μητροπολίτης να ορθώσει ανάστημα: Η Εκκλησία έρμαιο οσφυοκαμπτών, εξυπηρετητών και παρατρεχάμενων. Σιγά-σιγά στις εκλογές του Οκτωβρίου θα βολευτούν όλοι. Έτσι συνήθως γίνεται στα «καθεστώτα»!

Πρώτα ο Θεός, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος αναμένεται πως τον Οκτώβριο θα εισέλθει στην Ιεραρχία με σχέδιο που σε ανάλογες περιπτώσεις εκλογών έχει εξυφανθεί από υστερόβουλο μητροπολίτη-σκιά του, ζητώντας «ψήφο εμπιστοσύνης» από τους Αρχιερείς, γιά όσα πρόσωπα μέχρι τότε λάβουν το χρίσμα του να καλύψουν κενές Μητροπόλεις, νομίζοντας ότι και αυτή τη φορά οι Ιεράρχες είναι στο τσεπάκι του ράσου τους -με ότι αυτό συνεπάγεται.

Ο κ. Ιερώνυμος αν και έχει ακούσει παρασκηνιακά τις ζυμώσεις που κλώθονται γύρω του (ρήμα δικό του αγαπημένο) πιστεύει ότι με νεότερους στα πρεσβεία Αρχιερείς του περιβάλλοντος του, (όπως ο Νέας Ιωνίας, ο Ιλίου, ο Θηβών, ο Καρπενησίου, ο Αργολίδος κλπ) αλλά και με όσα άρχισε ήδη να τάζει, θα ανατρέψει με εκκλησιαστική δεινότητα την όποια εσωτερική αντιπολίτευση προς επίρρωση των σχεδίων που ήδη έχουν αρχίσει να καταρτίζονται από τον εκλογομάγειρα-εμπνευστή τους.

Η συνταγή είναι γνωστή. Επισήμως η Αρχιεπισκοπή διαρρέει (όπως πάντα) ότι εις ουδένα ο κ. Ιερώνυμος θα δώσει το χρίσμα, ούτε πρόκειται να τηλεφωνήσει για την υποστήριξη συγκεκριμένου υποψηφίου. Το ερώτημα είναι αν η Ιεραρχία της Εκκλησίας έχει το δικαίωμα να εθελοτυφλεί, να σιωπά και να συνεπικουρεί τον Μακαριώτατο σε αυτές τις επανειλημμένες μεθοδεύσεις του, τις οποίες μάλιστα κάποτε ο ίδιος στηλίτευε.

Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ιερώνυμος είχε εκφραστεί εναντίον των ζυμώσεων μεταξύ των Ιεραρχών και του Αρχιεπισκόπου, που προηγούνται των Αρχιερατικών εκλογών. Την 1η Δεκεμβρίου 2001 στον Ιερό Ναό Αναλήψεως Βόλου είχε διαξαχθεί το "Θεολογικό Εργαστήρι", με θέμα "Φόβος και ελευθερία στη ζωή της Εκκλησίας". Στο εργαστήρι είχε εισήγηση  ο τότε Μητροπολίτης Θηβών και επειδή δεν μπόρεσε να παραστεί, την ανέγνωσε ο π. Αδαμάντιος Αυγουστίδης. Το κείμενο της είναι δημοσιευμένο στη "Σύναξη", τεύχος 82, Απρίλιος - Ιούνιος 2002, σελ. 12-18.

Μεταξύ των άλλων τόνιζε τότε ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος: 

"Σήμερα δεν πρέπει να είμαστε υπερήφανοι για τον τρόπο εκλογής των Αρχιερέων. Είναι διαβλητός και αναξιόπιστος. Είναι αναγκαίο να γίνει κάτι το ταχύτερο δυνατό προς το καλύτερο. Και εδώ δυστυχώς νικάει ο φόβος και πνίγεται η ελευθερία. Πού; Στην κρισιμότερη δομή της Εκκλησίας, δηλαδή στη σύναξη όλου του σώματος της Ιεραρχίας….Αλλά και η κεντρική διοίκηση έχει και αυτή τρόπο εξασφαλισμένο, ώστε να πνιγεί η ελευθερία και να επιβληθεί ο φόβος. Έτσι γίνονται κατ' ιδίαν συναντήσεις, συζητήσεις, συναλλαγές. Έπειτα οι εκλέκτορες Αρχιερείς δεν ψηφίζουν με σταυρό, αλλά γράφοντας στο δελτίο τα στοιχεία του υποψηφίου με το χέρι τους. Έτσι ο γραφικός χαρακτήρας είναι αψευδής μάρτυρας στα χέρια της Γραμματείας…Όλα αυτά δεν ταιριάζουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά σε μια "Εκκλησία" που έχει καταστεί ιδεολογία."(σ.σ. οι υπογραμμίσεις του συντάκτη του άρθρου). 

Ο καυστικός λόγος του τότε Μητροπολίτη Θηβών έδινε την εντύπωση ότι ο ίδιος αν ήταν Αρχιεπίσκοπος θα είχε διορθώσει όλα όσα επέκρινε με τόση δριμύτητα. Εδώ και δεκαπέντε χρόνια είναι Αρχιεπίσκοπος και, με πρωταγωνιστή τον ίδιο, οι εκλογές εξακολουθούν να διεξάγονται με το ίδιο σύστημα και ζυμώσεις, συναντήσεις και συζητήσεις να γίνονται, - εμείς δεν γνωρίζουμε για συναλλαγές ούτε τότε ούτε τώρα -, εν όψει αρχιερατικών εκλογών. 

Οι ψηφοφορίες με τον  ίδιο τρόπο

Οι ψηφοφορίες για τις Μητροπόλεις θα διεξαχθούν με τον ίδιο τρόπο που διεξάγονται εδώ και δεκαετίες. Η πρόταση του νύν Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο κυρό Χριστόδουλο, που απέστειλε ως Μητροπολίτης Θηβών στις 7 Ιανουαρίου 2000 και επανέλαβε το 2005, δεν έχει βάση ούτε για τον ίδιο. Η πρόταση του ήταν  να αλλάξει το σύστημα ψηφοφορίας με απόφαση της Ιεραρχίας, πριν αυτή προχωρήσει στις εκλογές, με την υπογράμμιση μάλιστα ότι την πρότασή του "υποστήριζε η πλειονοψηφία της Ιεραρχίας και όλος ο κλήρος και ο πιστός λαός". Σημειώνεται ότι την τότε πρόταση είχαν προβάλλει με εντυπωσιακούς τίτλους και εκτεταμένα ρεπορτάζ ΜΜΕ, που αντιπολιτεύονταν τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο και θερμά υποστήριζαν τον κ. Ιερώνυμο. 

Κατόπιν από τη δημοσιογραφική έρευνα προέκυψε ότι η πρόταση του κ. Ιερωνύμου δεν είχε, ούτε έχει ουσιαστική υπόσταση! Η Ιεραρχία δεν μπορεί, ούτε ομόφωνα, να αποφασίσει την αλλαγή του συστήματος ψηφοφορίας εκλογής των Μητροπολιτών, διότι αυτό δεν ήταν με απόφαση της Συνόδου της Ιεραρχίας, αλλά καθορίζεται με τον Νόμο 590/1977, που είναι ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Ελλάδος. 

Άρα μόνο με τροπολογία του Νόμου στη Βουλή μπορεί να αλλάξει ο τρόπος της εκλογής Μητροπολιτών, κάτι καθόλου εύκολο, αφού αν ανοίξει θέμα τροπολογιών στον Νόμο περί Κ.Χ. της Εκκλησίας της Ελλάδος,  τότε αυτό θα είναι άνοιγμα των ασκών του Αιόλου για την Εκκλησία, με ανυπολόγιστες γι' αυτήν συνέπειες. 

Ο Νόμος 590/1977 στο άρθρο 25 γράφει: " Προς πλήρωσιν χηρεύσαντος μητροπολιτικού τινος θρόνου τα μέλη της Ι.Σ.Ι., συνερχόμενα εις συνεδρίαν, εκλέγουν δια μυστικής ψηφοφορίας τρεις υποψηφίους εκ των εγγεγραμμένων εις τον κατάλογον των προς Αρχιερατείαν εκλογίμων κληρικών. Έκαστος εκλέκτωρ υποχρεούται να αναγράψη εν τω ψηφοδελτίω αυτού τρεις υποψηφίους.  Εν συνεχεία η Ι.Σ.Ι. και δια σχετικής πλειονοψηφίας εκλέγει ένα των τριών προς πλήρωσιν της χηρευούσης Μητροπόλεως". Κατά την ερμηνεία του συγκεκριμένου άρθρου και την πρακτική τόσων δεκαετιών με τον ίδιο τρόπο που εκλέγονται οι τρεις υποψήφιοι εκλέγεται και ο Μητροπολίτης. Εξάλλου αν μπορούσε να υπάρξει άλλη ερμηνεία του Νόμου ο κ. Ιερώνυμος δεν θα ζητούσε τροποποίηση του τρόπου ψηφοφορίας με απόφαση της Ιεραρχίας!    

Η πρόταση του κ. Ιερωνύμου προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Όταν έκανε την πρόταση στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο δεν γνώριζε ότι ο τρόπος εκλογής των Αρχιερέων προβλέπεται από τον Νόμο περί του Καταστατικού Χάρτου της Εκκλησίας και δεν έχει αποφασιστεί με απόφαση της Ιεραρχίας; Και όταν έγραψε ότι "η πλειονοψηφία των Ιεραρχών" ήσαν υπέρ της πρότασης του αυτό σήμαινε ότι ούτε αυτοί είχαν ποτέ αναγνώσει και δεν γνώριζαν ότι δεν μπορεί να αλλάξει το σύστημα με απόφαση της Ιεραρχίας; Και γιατί έδωσε τόση δημοσιότητα ο κ. Ιερώνυμος στην πρόταση του; Κι αν δεν γνώριζε δεν θα έπρεπε να ρωτήσει, να ερευνήσει το θέμα, πριν ο ίδιος πλήξει με τα γραφόμενα του τον Μακαριστό και δημιουργήσει θετικές εντυπώσεις για τον εαυτό του; Και γιατί επί τόσα χρόνια που ήταν Αρχιεπίσκοπος ο μακαριστός Σεραφείμ, του οποίου υπήρξε στενός συνεργάτης, δεν εισηγήθηκε ποτέ την αλλαγή του τρόπου εκλογής Μητροπολιτών, αλλά συμμετείχε ευχαρίστως στις τότε εκλογές και μόλις ανέλαβε Αρχιεπίσκοπος ο μακαριστός Χριστόδουλος αμέσως τον κατήγγειλε και ζήτησε αλλαγή του; Κι αφού τον κατήγγειλε και τον επέκρινε με τόση αυστηρότητα γιατί συμμετείχε στις ζυμώσεις και επί Χριστοδούλου για την εκλογή Μητροπολιτών, όπως λ.χ. σ' αυτές για τις Μητροπόλεις Σύρου και Κορίνθου;

Με πληροφορίες από παλαιό άρθρο του κ. Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου.