Ροή Ειδήσεων

[ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ] Γιατί ρε αγόρι μου; Ο Φθιώτιδος Συμεών "κράτησε φανάρι" στον Χαλκηδόνος Εμμανουήλ. "Σπατουλάρισμα" με λογύδριο - έπος εντός του Μητροπολιτικού Ναού της Αγίας Ευφημίας. Γελάγανε μέχρι και οι ρέγγες της Θάλασσας του Μαρμαρά


Στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Ευφημίας Χαλκηδόνος ιερόυργησε σήμερα ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών κατόπιν αρχοντικής προσκλήσεως του Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κ.κ. Εμμανουήλ, ο οποίος και παρέστη συμπροσευχόμενος.

Επίσης, παρέστησαν κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως ως ο Βοηθός Επίσκοπος του Αγίου Γέροντος Χαλκηδόνος, Θεοφιλέστατος Δαφνουσίας κ. Σμάραγδος, ενώ στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία έλαβαν μέρος ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκηδόνος, Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Ευγένιος Καρατζάς, ο εκ των Πατριαρχικών Διακόνων Ιερολογιώτατος κ. Βαρνάβας και ο Διάκονος της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκηδόνος Ευλαβέστατος κ. Αστέριος.


Ο κ. Συμεών τέλεσε την Ακολουθία της Αρτοκλασίας και μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας εξεφώνησε σύντομο λόγο ως ακολούθως:

«Στον τόπο του μαρτυρίου (303 μ.Χ.) και στον τόπο της μαρτυρίας (451 μ.Χ.).

Σεβασμιώτατε Άγιε Γέροντα Χαλκηδόνος, κύριε μοι Κύριε Εμμανουήλ

Στέκομαι σήμερα εκστατικός ενώπιον της τεραστίου διαμετρήματος αρχοντικής σας προσωπικότητας, η οποία παρεχώρησε στον ελάχιστο εν Επισκόποις, στην ταπεινότητά μου, την τιμή και ευλογία να αναβώ στον Θρόνο σας, στην καθέδρα σας, να ιερουργήσω στο θυσιαστήριο σας, και επιπροσθέτως να μυηθώ μυσταγωγικώς στον τόπο του μαρτυρίου και στον τόπο της μαρτυρίας της Αγίας Ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Ευφημίας.

Θεοφιλέστατε Άγιε Δαφνουσίας κ. Σμάραγδε

Αγαπητοί εν Χριστώ πατέρες και αδελφοί,

τόπος μαρτυρίου και τόπος μαρτυρίας τούτος ο άγιος τόπος.

Και ειδικότερα:

1. Μαρτύριον: 303 μ.Χ.

Η Αγία Ευφημία μαρτυρεί για την αγάπη του Χριστού και για την ελευθερία των ανθρώπων. Όπως μας αναφέρει ο βιογράφος της “ήτο θυγάτηρ του περιφανούς και πλουσίου Συγκλητικού Φιλόφρονος και της ευσεβούς και φιλοπτώχου Θεοδοσιανής. Η Αγία επαιδαγωγήθη «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου» διό ηγάπησε τον Χριστό, την παρθενίαν και την μετά ζήλου ομολογίαν του Χριστού”.
Συνυπέγραψε η Αγία Ευφημία και με το δικό της αίμα την θρησκευτική ελευθερία, την αποδοχή, τον διάλογο, τον σεβασμό στην ετερότητα. Η διά αίματος ομολογία της Αγίας Ευφημίας, όπως και αμετρήτων άλλων μαρτύρων των πρώτων ιδίως χριστιανικών αιώνων, ήταν μία οικουμενική διακήρυξη υπέρ της ανεξιθρησκείας και του διαλόγου, πρόδρομος, μόλις δέκα έτη πριν, της υπογραφής του Διατάγματος των Μεδιολάνων, που άλλαξε τον χάρτη του μετέπειτα κόσμου, τον πολιτισμό του, τους θεσμούς του, την εξέλιξη της κοινωνίας μας μέχρι και σήμερα.

Αυτό το μαρτύριο του διαλόγου, της αποδοχής του άλλου εν μέσω εξωτερικών αλλά δυστυχώς και εσωτερικών εχθρών, εν μέσω καχυποψίας, θεωριών συνωμοσίας και άλλων ιδιοτελών καθαρά εμποδίων και προσκομμάτων το διακονεί αδιάπτωτα, χωρίς εκπτώσεις, χωρίς συμβιβασμούς και η Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία με πρωτομάρτυρα της θρησκευτικής ελευθερίας τον εσταυρωμένο του Γένους, τον από Χαλκηδόνος, Παναγιώτατο Οικουμενικό μας Πατριάρχη, κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ.

Κήρυκας όμως διαπρύσιος, διαχρονικά, αταλάντευτα και αφοσιωμένα της καταλλαγής, της αλληλοκατανοήσεως και της προαγωγής της ειρηνικής συνυπάρξεως των ανθρώπων και του αλληλοσεβασμού είναι και ο κοσμήτωρ της Ιεραρχίας του Θρόνου, ο πολιός Σεβασμιώτατος Γέρων Χαλκηδόνος κ.κ. Εμμανουήλ, ο και σεπτός Ποιμενάρχης υμών, ο οποίος εκπροσωπεί πανάξια το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ορθοδοξία σε πλείστους όσους θεολογικούς διαλόγους και σε ευρύτερες συναντήσεις με τον θύραθεν κόσμο, ενώ είναι τεραστίας σημασίας γεγονός το ότι διατηρεί την ευθύνη του αμφίδρομου ακαδημαικού διαλόγου με τον Ισλαμισμό και τον Ιουδαισμό.

Η απαξίωση και η άρνηση του άλλου είναι ο εύκολος δρόμος. Ο δρόμος του φανατισμού και του φονταμενταλισμού είναι ο δρόμος των δειλών.

Ο Σεβασμιώτατος Άγιος Γέρων Χαλκηδόνος κ.κ. Εμμανουήλ έχει επιλέξει όμως τον δρόμο τον δύσβατο, τον μαρτυρικό, τον δρόμο της Αγίας Ευφημίας. Αυτός είναι ο δρόμος της προς πάντας αγάπης, της επιεικείας, της συγχωρητικότητος και της αποδοχής. Ο δρόμος των πραγματικά δυνατών.

2. Μαρτυρία: 451 μ.Χ.

Το 451 μ.Χ. στην Δ´ Οικουμενική Σύνοδο η Αγία Ευφημία δίνει την μαρτυρία της, για να επικυρώσει την ορθή πίστη, για να επιβεβαιώσει με ένα θαυμαστό γεγονός, το οποίο εορτάζουμε σήμερα, την διάκριση ανάμεσα στην αλήθεια που σωζει και ζωοποιεί και στην αίρεση, που θανατώνει, που νεκρώνει την ίδια την ζωή.
Το θαύμα αυτό συνέβη, όταν οι δύο παρατάξεις, Ορθοδόξων και Αιρετικών, διεφώνησαν στο ερώτημα τι ήταν ο Ιησούς Χριστός, Θεός ή άνθρωπος, και τότε αποφάσισαν να γράψουν τόσο οι Ορθόδοξοι όσο και οι Αιρετικοί τις θεολογικές τους απόψεις σε δύο Τόμους διαφορετικούς. Στην συνέχεια τοποθέτησαν τους δύο Τόμους μέσα στην λάρνακα της Αγίας. Την επόμενη ημέρα μετά την τέλεση της θείας Λειτουργίας άνοιξαν την λάρνακα και είδαν τον Τόμο των Ορθοδόξων να τον κρατά στα χέρια της η Αγία και τον Τόμο των Αιρετικών να τον καταπατά με τα πόδια της.

Η Σύνοδος, συγκληθείσα το 451 μ.Χ. σε αυτόν τον άγιο τόπο, πέρα από το τεραστίας σημασίας κανονικό και διοικητικό της έργο, με κορωνίδα τον 28ο της Κανόνα, που όρισε οριστικά και αμετάκλητα το πρωτείο της αλήθειας και της διακονίας του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου, κατεδίκασε, όπως γνωρίζουμε, τον Μονοφυσιτισμό και τον Νεστοριανισμό και συνέταξε τον περίφημο δογματικό όρο της Χαλκηδόνος, με τον οποίο διετύπωσε ορθοδόξως το χριστολογικό δόγμα, δεχόμενη την πίστη σε ένα Χριστό, «εν δύο φύσεσιν, ασυγχύτως και ατρέπτως» (κατά των Μονοφυσιτών), και «αδιαιρέτως και αχωρίστως» (κατά των Νεστοριανών), δηλαδή θεία και ανθρώπινη φύση ενωμένες «ασυγχύτως και αδιαιρέτως εν τω ενί προσώπω η τη μια υποστάσει του Θεού Λόγου».

Έρχεται η μαρτυρία της Αγίας Ευφημίας να επισφραγίσει την μαρτυρία των 630 Πατέρων της Δ´ Οικουμενικής Συνόδου, των οποίων την σύναξη θα εορτάσουμε την προσεχή Κυριακή. Έρχεται η μαρτυρία της Αγίας Ευφημίας να επιβεβαιώσει ότι η Εκκλησία μαρτυρεί την πίστη της, διατυπώνει το βιωμένο δόγμα της και κανονίζει τα της ζωής της όχι ατομικά, αλλά ατομικά αλλά συνοδικά, πατερικά, εκκλησιαστικά. Η Αγία Ευφημία με το θαύμα, που εορτάζουμε σήμερα, όχι μόνο συνυπέγραψε τον Τόμο των Ορθοδόξων και “κατήσχυνε” των αιρετικών την πλάνη, αλλά και επισφράγισε με θαυμαστό τρόπο τον συνοδικό τρόπο ζωής της Εκκλησίας, ο οποίος είναι η εγγύηση της απλανούς της πορείας.

Η Αγία Ευφημία με το θαύμα της έστειλε ένα διαχρονικό μήνυμα και σε όλους αυτούς τους κατά καιρούς επηρμένους, που αυτονομούνται η ακόμη και αποτειχίζονται από την συνοδική έκφραση της αλήθειας της πίστεως, ακολουθώντας ένα δικό τους ιδιοτελή μα τόσο επικίνδυνο δρόμο.

Η Συνοδική έκφραση της αλήθειας έχει θεματοφύλακα, εγγυητή και Πρόεδρο τον Παναγιώτατο Οικουμενικό μας Πατριάρχη κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ, το Οικουμενικό μας Πατριαρχείο, που κρατά άσβεστη την λυχνία της ορθής πίστεως ανά τους αιώνας. Συνοδικότητα χωρίς Πρώτο δεν υφίσταται, και αυτός ο Πρώτος είναι αυτός που όρισε το Άγιο Πνεύμα και επικύρωσε και με το θαύμα της και η Αγία Ευφημία: ο Παναγιώτατος Οικουμενικός μας Πατριάρχης.

Αυτήν την σώζουσα αλήθεια της πίστεώς μας διακονεί θυσιαστικά και ο Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος κ.κ. Εμμανουήλ. Ως πρώτος μετά τον Ένα ομού τε και Πρώτον, στέκεται ο κ.κ. Εμμανουήλ αγέρωχος, σοβαρός, συνετός, μετρημένος και αριστοκρατικός τηρητής της κανονικής ακριβείας, υμνητής των δικαίων της Εκκλησίας και φύλαξ των αρχαίων προνομίων Αυτής.

Σεβασμιώτατε Άγιε Γέροντα, κύριε μοι Κύριε Εμμανουήλ

Υποβάλλω ευλαβώς τον θαυμασμό μου, την τιμή και την αναγνώριση στο σεβάσμιο και υπεροχικό πρόσωπό Σας.

Δεχθείτε την ευγνωμοσύνη τόσο την προσωπική μου όσο και του πιστού λαού της ταπεινής μου επαρχίας.
Νιώθω ότι σήμερα, χάρη σε αυτήν την τεράστια παραχώρηση, που κάνατε στο πρόσωπό μου, η Αγία Ευφημία ευλογεί ιδιαιτέρως όλη την Φθιώτιδα, και ιδίως τους δυσκολεμένους και αναγκεμένους εκεί αδελφούς μας.
Προσφέρατε μέγα δώρο στον λαό της περιοχής μας και σας διαβεβαιώνουμε ότι και ημείς οι σμικροί, στα ιερά σεβάσματα της περιοχής μας, και ιδίως στο άφθαρτο σκήνωμα του Οσίου Βησσαρίωνος, λαβόντος χάρη όμοια με την χάρη της αφθαρσίας της Αγίας Ευφημίας, θα προφέρουμε και θα προσφέρουμε εν ταίς προσευχαίς το παμφίλτατο και εράσμιο όνομα σας όχι μόνο με τα χείλη μας, αλλά κατεξοχήν με την καρδιά μας.

Είησαν τα αρχιερατικά σας έτη όλβια, μαθουσάλεια, εν ακλινή υγεία και μεστά θείων χαρίτων».

Ο Μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος κ.κ. Εμμανουήλ, στην προσφώνησή του ανέφερε τα εξής:

«Τιμιώτατοι κληρικοί,

Σεμνοί πανηγυρισταί της μνήμης της Αγίας μας,

Μανδύαν χαράς και ευφροσύνης ενδέδυται σήμερον η Ιερά Μητρόπολις Χαλκηδόνος, ανήμερα της μνήμης της Μεγάλης Μάρτυρος και πολιούχου αυτής Ευφημίας της πανευφήμου και ολίγας ημέρας προ της εορτίου αναμνήσεως της ενταύθα συνελθούσης Οικουμενικής Συνόδου, διότι επί του ιστορικού θυσιαστηρίου αυτού των Πατέρων μας ιερουργεί τα Άχραντα Μυστήρια αδελφός προσφιλέστατος και εύφημος διά την ποιμαντικήν του ευαισθησίαν, την άοκνον εργατικότητά του, το ανύστακτον ενδιαφέρον του διά την Εκκλησίαν, την αφοσίωσίν του προς τον Θρόνον της Βασιλευούσης και το Σεπτόν Πρόσωπον του Παναγιωτάτου Δεσπότου και Αυθέντου μας, το φιλάγιον του φρονήματός του και την αγαθότητα της αρχιερατικής καρδίας του.

Εν τω μέσω ημών έχομεν τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Φθιώτιδος κύριον Συμεών τον οποίον και φιλαδέλφως και εξ όλης καρδίας υποδεχόμεθα και τον οποίον παρακαλέσαμε να ευλογήση τον ενταύθα παροικούντα Χριστώνυμον λαόν.

Σεβασμιώτατε άγιε αδελφέ,

Οι λόγοι φιλοφρονήσεων δεν αρμόζουν το παράπαν εις μίαν τοιαύτην λειτουργικήν Σύναξιν διότι η μόνη ευφημουμένη είναι Ευφημία, η μεγάλη οικοδέσποινα και Αρχόντισσα της Επαρχίας ημών. Όμως οι λόγοι προς το χαρίεν πρόσωπόν σας προέρχονται εκ της συνειδήσεως ημών και εδράζονται επί της αληθείας. Η πολιτεία σας, φίλτατε άγιε αδελφέ, από της περιόδου ακόμη της υπευθύνου θέσεως του Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ως Επισκόπου Θεσπιών και πλέον ως ποιμενάρχου της Θεοσώστου Επαρχίας σας, αποδεικνύουν περιτράνως ότι αναδεικνύεσθε ημέραν καθ΄ημέραν πολύτιμον στέλεχος της Ιεραρχίας της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Ελλάδος, ποιμήν γνησιώτατος και πρόμαχος σθεναρός των εκκλησιαστικών υποθέσεων δρων πάντοτε μετά διακρίσεως, συνέσεως και σοβαρότητος, διαχειριζόμενος τα θέματα εν περισκέψει και πολλή προσοχή και κυρίως μετά φόβου Θεού και πίστεως εις Αυτόν.

Καλώς ήλθατε, ως ευ παρέστητε, αδελφέ άγιε Φθιώτιδος. Άξιον το προσκύνημά σας εδώ εις την ευλογημένην γην της Μητροπόλεως Χαλκηδόνος της σήμερον πανηγυριζούσης, αλλά κυρίως και πρωτίστως εις την Μεγάλην του Χριστού Εκκλησίαν, και τας Αυλάς Της, εις τον Πατριάρχην του Γένους, τον μεγάλον Πατριάρχην Βαρθολομαίον, ο Οποίος με το σφρίγος και τον Αποστολικόν Του ζήλον συνεχίζει επί των επάλξεων της πίστεως να δίδη την καλήν μαρτυρίαν Ιησού Χριστού και να εμπνέη άπαντας ημάς οι οποίοι είμεθα ιδικά Του πνευματικά τεκνία και ελάχιστοι εν Κυρίω συνεργοί Του υπό τα σοφά και ηγιασμένα κελεύσματά Του.
Ευχαριστούμε θερμώς διά την αποδοχήν της προσκλήσεως και την τέλεσιν της σημερινής πανηγύρεως της Αγίας μας. Η ευχή της να σας συνοδεύη πάντοτε εις μίαν εύφημον και αφνειάν ποιμαντορίαν εν τω αμπελώνι της αρχοντικής Ρούμελης προς δόξαν Θεού και της Ορθοδόξου ημών Εκκλησίας, εις τέρψιν και αγαλλίασιν του ιερού κλήρου και του ευλαβούς λαού υμών.
Καλώς ωρίσατε!»

Ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών τίμησε τον Γέροντα Χαλκηδόνος δωρίζοντάς του αρχιερατικό εγκόλπιο στο τέλος της Θείας Λειτουργίας.