Μητροπολίτης Ξάνθης: «Η αιώνιος ζωή»
Το μήνυμά του για την Κυριακή των Θεοφόρων Πατέρων, 28 Μαίου 2023 εξέδωσε ο Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμων με τίτλο «Η αιώνιος ζωή».
Συνήθως ὅταν ἀκοῦμε νά γίνεται λόγος γιά τήν «αἰώνιον ζωήν», πολλοί σκεπτόμαστε ὅτι αὐτή ἀρχίζει μετά θάνατον. Στην πραγματικότητα ὅμως ἡ «αιώνιος ζωή» ἀρχίζει ἤδη ἀπ’ αὐτή τή ζωή. Ἀρχίζει ἀπό τό θάνατο τοῦ Χριστοῦ καί ἀπό τήν ἀνάστασή Του. Καί σ’ αὐτή μετέχουμε, ὅταν συσταυρούμεθα καί συνανιστάμεθα μαζί Του.
Ὅταν ζοῦμε ἐν Αὐτῷ βρισκόμαστε ἤδη στήν περιοχή τῆς αἰωνίου ζωῆς. Ἡ συμμετοχή μας στό μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας είναι μετοχή στήν «αιώνιο ζωή».
Ὁ Κύριος στήν ἀρχιερατική προσευχή Του μέ τόση σαφήνεια εἶπε: «Αὕτη ἐστίν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσι σέ τόν μόνον ἀληθινόν Θεόν καί ὅν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν».
Ποῦ σημαίνει ὅτι ἡ «αιώνιος ζωή» συνίσταται σ’ αὐτήν ἀκριβῶς τήν γνώση, σ’ αὐτή τήν οὐσιαστική, βαθειά έμπειρία τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ καί τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ Σωτῆρος, τόν ὁποῖον ἀπέστειλε Ἐκεῖνος. Ἡ «γνώση» στήν ὁποία ἀναφέρεται ὁ Χριστός δέν σημαίνει ἰδέες όριστες, λόγια, πού ἀπομνημονεύουμε καί ἀπαγγέλλουμε, πολλές φορές μηχανικά.
Πρόκειται για μία ἄλλη «γνώση», διαφορετικής ποιότητος. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ὁ ὁποῖος ἔζησε ὅσο ἐλάχιστοι αὐτή τήν βαθειά έμπειρία τῆς «αἰωνίου ζωῆς», ζώντας ἐν Χριστῷ, σημειώνει μέ ἔντονο τρόπο: «Τοῦ γνῶναι αὐτόν καί τήν δύναμιν τῆς ἀναστάσεως αὐτοῦ καί τήν κοινωνίαν τῶν παθημάτων αὐτοῦ, συμμορφούμενος τῷ θανάτω αὐτοῦ».
Εἰδικά ἡ γνῶσις τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι ἡ γνώση τοῦ νοῦ, ἡ γνώση τῆς διάνοιας, ἡ γνώση τῶν σοφῶν, ἄλλ’ εἶναι μία γνώση βιωματική, πού ἀποκτᾶται, ὅταν ἀποδεχόμαστε τή θυσία Του, ὅταν συμμορφωνόμαστε μέ τό θέλημά Του, ὅταν ἀνταποκρινόμαστε στήν ἀγάπη Του.
Εἶναι ἡ γνώση ενός προσώπου καί ἡ γνώση μιᾶς δυνάμεως: τοῦ Προσώπου τοῦ Χριστοῦ καί τῆς δυνάμεως τῆς Ἀναστάσεως. Πρόκειται γιά μετοχή σε μία προσωπική κοινωνία μέ τόν Θεό τῆς ἀγάπης. Αὐτή τή γνώση δέν κατορθώνουμε νά τήν ἀποκτήσουμε μέ τίποτε ἄλλο παρά μόνο μέ τήν ουσιαστική, βιωματική προσέγγιση μας στα μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας.
Η σκέψη ὅμως περί αἰωνίου ζωῆς δέν σημαίνει φυγή από την καθημερινότητα ζωῆς, ἀπό τά προβλήματα καί τίς δυσκολίες που επιφυλάσσει για τον καθέν ἡ γήινη πραγματικότητα. Ἀντίθετα σημαίνει μια διάθεση ρεαλισμού, για ν υμε σωστά τό ἐδῶ καί τό τώρα. Ὁ Κύριος δέν παρακάλεσε τον Πατέρα να πάρει τούς μαθητές του από το ο, ἀλλά νά τούς «τηρήσῃ ἐν τῷ ὀνοματί Του» καί νά τούς ἐνισχύση μέσα σ ν τήν κοιλάδα τοῦ πόνου, «ἵνα ἔχωσι τήν χαράν Του πεπληρωμένην ἐν αὐτοῖς»