“ΜΑΥΡΟ” ΣΤΟΝ ΤΑΜΑΣΟΥ. Για να φανεί αρεστός στο Φανάρι έκανε ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ των Αρχιεπισκοπικών εκλογών: «Το Ουκρανικό έχει λήξει και δεν θα το επαναφέρω στην Ιερά Σύνοδο αν εκλεγώ»
Τους λόγους που αποφάσισε να κατέλθει στην κούρσα των Αρχιεπισκοπικών Εκλογών, το όραμά του σε περίπτωση εκλογής του, αλλά και τη δική του απάντηση σε όσους του αποδίδουν αλλότρια κίνητρα, πίσω από τη στάση του, όσον αφορά στην στάση που διατήρησε στο Ουκρανικό ζήτημα, ανέλυσε στον REPORTER ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής, κ.κ. Ησαΐας Κυκκώτης.
Σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στον REPORTER, ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής υπέδειξε πως, σε περίπτωση εκλογής του στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο, θα επικεντρωθεί στην επίτευξη ενότητας και συνεργασίας εντός των Μελών της Ιεράς Συνόδου, ενώ έκανε και ένα σύντομο απολογισμό, όσον αφορά στη δράση του στη μητροπολιτική του περιφέρεια.
Ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής θέλησε να απαντήσει και σε όσους άφησαν υπόνοιες πως με τη στάση του στο ζήτημα του αυτοκεφάλου της Ουκρανικής Εκκλησίας, εξυπηρετούσε ρωσικά συμφέροντα, υποδεικνύοντας πως επρόκειτο για μία σκόπιμη προπαγάνδα για να τον αποδομήσουν, ενώ ξεκαθάρισε πως σε περίπτωση που εκλεγεί ως ο νέος Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου, δεν θα επαναφέρει το ζήτημα στην Ιερά Σύνοδο.
Όσον αφορά σε θέματα που αφορούν σε θέματα που απασχολούν την κοινωνία, όπως οι εκτρώσεις, η καύση νεκρών, αλλά και τα δικαιώματα των ατόμων που ανήκουν στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, τονίζοντας πως ο ίδιος αγαπά και στηρίζει όλους τους ανθρώπους, χωρίς διακρίσεις.
-Γιατί πήρατε την απόφαση να διεκδικήσετε τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο;
Είναι μια φυσική εξέλιξη της ιεραποστολής μου, μέσα στην Εκκλησία, και η ευθύνη, που έλαβα από την Εκκλησία, με τη χειροτονία μου ως Αρχιερέας. Εδώ και 32 χρόνια ως Κληρικός, εκ των οποίων τα 15 ως Μητροπολίτης, υπηρετώ την Εκκλησία, με μοναδικό στόχο να φέρω τους ανθρώπους κοντά στον Χριστό και στο σύστημα των πανανθρώπινων αξιών, που εκπροσωπεί και δίδαξε στον κόσμο. Ο δρόμος της αρετής, που δίδαξε ο Θεός στην ανθρωπότητα, δεν θέλει πολλούς τύπους και κανονισμούς. Δεν χρειάζεται πολλές γνώσεις και καθωσπρεπισμούς. Χρειάζεται μονάχα λίγη αγάπη, λίγη ταπείνωση, αποδοχή, σεβασμό, ανθρωπιά, λίγη προσευχή και αγώνα. Χρειάζονται στη ζωή μας ανθρώπινες ανιδιοτελείς κινήσεις, όπως μιας ειλικρινούς συγγνώμη σε κάποιον που πληγώσαμε, μιας συγχώρεσης σε κάποιον που μας έθιξε, μιας συμπαράστασης σε κάποιο πονεμένο, πληγωμένο και παρατεταμένο από τη σκληρή ζωή συνάνθρωπο. Χρειάζεται ειλικρινές ενδιαφέρον και αγάπη για τα παιδιά, που φέρνουμε στον κόσμο. Χρειάζεται συμπόνια και αλληλεγγύη στους νέους, που ονειρεύονται, στους ηλικιωμένους, που αγωνιούν, σε αυτούς, που ασθενούν και υποφέρουν. Χρειάζεται, ακόμη, και σεβασμός προς τον δικό μας εαυτό, τον οποίο παραμελούμε και δεν αντιλαμβανόμαστε την αθάνατη αξία του. Γι’ αυτό τον δρόμο της αγάπης και αδελφοσύνης έγινα Κληρικός και γι’ αυτό τον δρόμο τολμώ με θάρρος, πίστη, όρεξη και αποφασιστικότητα να υποβάλλω την υποψηφιότητά μου για τον χηρεύοντα Αρχιεπισκοπικό Θρόνο της Εκκλησίας της Κύπρου.
-Ποιο είναι το όραμά σας για την Εκκλησία της Κύπρου και ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας, ως Αρχιεπίσκοπος;
Το όραμά μου συνοδεύεται και με συγκεκριμένο πρόγραμμα. Αρχικά, θα επικεντρωθώ στο πώς θα επιτευχθεί η ενότητα και η συνεργασία εντός των Μελών της Ιεράς Συνόδου. Πρέπει να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ όλων των Αδελφών και να μάθουμε, ότι, πέραν της ποιμαντικής προσωπικής ευθύνης, που έχει ο καθένας για το ποίμνιό του, πρέπει να λειτουργούμε και ως ομάδα με συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο για όλους τους τομείς της διακονίας μας. Αυτό, μάλιστα, ανά τακτά διαστήματα, θα πρέπει να το ελέγχουμε και να το παρακολουθούμε, διορθώνοντας τα όποια λάθη ή αναπροσαρμόζοντάς τα, ανάλογα με τις εξελίξεις.
Ακολούθως, μέριμνά μου θα είναι ο εκσυγχρονισμός της ποιμαντικής πολιτικής της Εκκλησίας, έτσι ώστε να καταστεί ωφέλιμη για όλο τον κόσμο, χωρίς διακρίσεις. Στόχος μου είναι η εκκλησιαστική πνευματική αναγέννηση και η στροφή μου προς τον λαό, με προστάσεις και υποδομές, που να αφορούν σε όλο το φάσμα της κυπριακής κοινωνίας όλων των ηλικιών. Ζω και δραστηριοποιούμαι μέσα στη σύγχρονη κυπριακή κοινωνία και γι’ αυτό ακούω, αφουγκράζομαι, κατανοώ και συμπάσχω με τους προβληματισμούς και αγωνίες του κόσμου. Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε την ευρύτερη απαξίωση θεσμών και αξιών. Οι αλλεπάλληλες οικονομικές κρίσεις, οι ανορθόδοξες και πρωτοφανείς πρακτικές, σε συνδυασμό με τις διεθνείς καταδίκες της χώρας μας, δημιούργησαν μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα αμφισβήτησης όλων των θεσμών, δυστυχώς και της Εκκλησίας, η οποία σήμερα έχει αυτοεγκλωβιστεί σε μία αφ’ υψηλού σχέση με την κοινωνία των πολιτών. Είναι απαραίτητο να γίνουν σοβαρές τομές και μεταρρυθμίσεις στην Εκκλησία της Κύπρου, για να μπορέσουμε να καταστήσουμε ξανά τον Χριστό αναγνωρίσιμο στον άνθρωπο του σήμερα.
Οραματίζομαι για την Εκκλησία της Κύπρου μεγάλες μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς της διακονίας μας. Με την ευλογία των Μυστηρίων της Εκκλησίας μας, αλλά και των πνευματικών ορθοδόξων παραδόσεών μας, στοχεύω στον εκσυγχρονισμό της ποιμαντικής της Εκκλησίας, έτσι ώστε να μπορέσει να ξανασυντονιστεί με το σήμερα, προδιαγράφοντας ένα καλύτερο αύριο για την Κύπρο μας. Η Εκκλησία, πέραν των αγιοπνευματικών της παραδόσεων, πρέπει σήμερα να μιλήσει την γλώσσα της εποχής μας, χρησιμοποιώντας και τα εργαλεία του πολιτισμού, του αθλητισμού, της τέχνης, της μουσικής, της επιστήμης και της κοινωνικής πρόνοιας. Σε όλους αυτούς τους τομείς χρειάζονται υποδομές και προτάσεις, που να λύνουν προβλήματα και να δημιουργούν μια πλατφόρμα για να βοηθούνται οι άνθρωποι στην κατάκτηση των ευγενών στόχων τους.
Θεωρώ, ότι η Εκκλησία της Κύπρου έχει δυνατότητες και ικανότητες να καταστεί ωφέλιμη, όχι μόνο για τους πιστούς-εκκλησιαζόμενους, αλλά και για κάθε άνθρωπο, που έρχεται σε επαφή μαζί της, ανεξαρτήτως γλώσσας, θρησκείας, χρώματος και διαφορετικότητας. Η Εκκλησία της Κύπρου μπορεί, ακόμη, να καταστεί φορέας και προωθητής του πολιτισμού, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της παγκόσμιας ειρήνης και συναίνεσης. Μπορεί, συνάμα, να στηρίξει ανθρωπιστικές αποστολές, εντός και εκτός Κύπρου, και έχει υποχρέωση να στηρίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα πρεσβυγενή εμπερίστατα Πατριαρχεία της Μέσης Ανατολής.
-Από την ημέρα που αναλάβατε τη Μητρόπολη Ταμασού και Ορεινής, έχουν παρατηρηθεί σημαντικές αλλαγές στη Μητροπολιτική σας περιφέρεια, με ένα εκ των σημαντικών έργων σας να είναι ο επιβλητικός ναός του Αποστόλου Ανδρέα, η πρώτη μεγάλη ρωσική εκκλησία, που κτίστηκε στην Κύπρο. Μπορείτε να μας αναφέρετε, επιγραμματικά, ποια ήταν τα σημαντικότερα έργα που πραγματοποιήθηκαν, από την ημέρα της εκλογής σας;
Στα 15 χρόνια της Αρχιερατείας μου, κατορθώσαμε να παρουσιάσουμε, μαζί με τους συνεργάτες μου, με συστηματικές μεθόδους και με πολύ κόπο, ένα πολυσχιδές έργο, το οποίο έχει να επιδείξει τα ακόλουθα:
• Τη λειτουργία πολυθεματικού κέντρου στο κτήριο της Μητρόπολης, όπου φιλοξενούνται μουσεία και εκθεσιακοί χώροι. 15 χρόνια πριν, εκεί υπήρχε μόνο ένα βοσκοτόπι.
• Την ανέγερση 28 ιερών ναών ή παρεκκλησίων στη μητροπολιτική περιφέρεια Ταμασού και Ορεινής.
• Τη χειροτονία 52 νέων Κληρικών, νεαρών σε ηλικία, με τους πλείστους να έχουν ανώτερες και ανώτατες σπουδές.
• Τη συγκρότηση και λειτουργία δύo ανδρικών και τριών γυναικείων Μονών – Ησυχαστηρίων.
• Την ανέγερση ιερών ναών σλαβικής και ρουμανικής τεχνοτροπίας για τις λατρευτικές ανάγκες των σλαβοφώνων ομοδόξων της μητροπολιτικής περιφέρειας Ταμασού και όχι μόνο.
• Τον υπό ανέγερση ιερό ναό βουλγαρικής τεχνοτροπίας και την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης δημιουργίας κέντρου φιλοξενίας των απανταχού Ορθοδόξων.
• Την ανέγερση και λειτουργία υπαίθριου χώρου εκδηλώσεων, χωρητικότητας 5000 θέσεων.
• Την πλήρως εξοπλισμένη καφετέρια και τον οργανωμένο παιδότοπο στον προαύλιο χώρο της Μητροπόλεως.
• Τη δημιουργία του Σταθμού Πρόληψης και Συμβουλευτικής «Άγιος Γεώργιος Ταμασέων», ενός Σταθμού, με καταρτισμένους ψυχολόγους, που η Μητρόπολη Ταμασού υποστηρίζει τη λειτουργία του, παρέχοντας υλικοτεχνική βοήθεια.
• Την Ακαδημία Πολιτισμού της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού «Κυπροπαίδεια», η οποία στοχεύει στην επιμόρφωση για θέματα παιδείας, πολιτισμού, αλλά και στην έρευνα, διάσωση των τοπικών παραδόσεων, της γλώσσας και της ιστορίας μας. Γίνεται συνεχής επιμόρφωση των Κληρικών της Μητροπόλεως Ταμασού στον χειρισμό κοινωνικών ζητημάτων της εποχής, έτσι ώστε να μπορούν να βοηθούν ουσιαστικά.
• Το «Ταμάσιο Ανοικτό Πανεπιστήμιο», στα πλαίσια του οποίου πραγματοποιούνται διαλέξεις, στα πλαίσια του, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, την Ακαδημία Πολιτισμού «Κυπροπαίδεια» της Ιεράς Μητρόπολης Ταμασού και Ορεινής και τη στήριξη του ΡΙΚ, οι οποίες μεταδίδονται ραδιοφωνικά και διαδικτυακά.
• Αρχές του 2023, παραδίδεται στο ευρύ κοινό και την επιστημονική κοινότητα το ευρωπαϊκών προδιαγραφών Πλανητάριο Κύπρου και Αστεροσκοπείο. Ο εντυπωσιακός του εξοπλισμός θα προσφέρει μία ανεπανάληπτη εμπειρία στους επισκέπτες όλων των ηλικιών.
• Τα Βυζαντινά-Χριστιανικά μουσεία, τα οποία στεγάζονται εντός της μητροπολιτικής περιφέρειας, φιλοξενούν αμύθητους εκκλησιαστικούς θησαυρούς, οι οποίοι διασώθηκαν και συντηρήθηκαν.
• Η προσωπική συλλογή του αειμνήστου Γλαύκου Κληρίδη, δόθηκε στην Ιερά Μητρόπολη Ταμασού και Ορεινής από τη θυγατέρα του, κα Καίτη Κληρίδη. Σημαντικό μέρος της συλλογής αποτελείται από οπλισμό του 19ου αιώνα, εκκλησιαστικές εικόνες και προσωπικά δώρα, που δέχθηκε, ως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
• Το 2007 δημιουργήσαμε το Ανοικτό Πολιτιστικό Θέατρο Ταμασού, με πλήρως εξοπλισμένη σκηνή, όπου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους πραγματοποιούνται θεατρικές παραστάσεις, μουσικές συναυλίες και άλλα πολιτιστικά δρώμενα.
• Ιδρύθηκε Φιλαρμονική Ορχήστρα, στην οποία συμμετέχουν πέραν των πενήντα μελών. Μαζί με τη διδασκαλία μουσικής σε νέους, η Φιλαρμονική συμμετέχει και λαμπρύνει με την παρουσία της, τόσο τις εκδηλώσεις της Μητροπόλεως, όσο και άλλες εκδηλώσεις παγκύπρια.
• Συστάθηκε χορωδία, με τη συμμετοχή ανδρών και γυναικών, η οποία συμμετέχει σε διάφορες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.
• Λειτουργούν στις κατά τόπους ενορίες μας Σχολές Βυζαντινής Μουσικής, γεγονός, που παρέχει την ευκαιρία στους νέους μας, αλλά και σε άτομα μεγαλύτερων ηλικιών, να μάθουν την ψαλτική τέχνη.
• Δύο φορές τον χρόνο, διεξάγονται παιδικά και νεανικά φεστιβάλ στον προαύλιο χώρο της Ιεράς Μητροπόλεως στο Επισκοπειό, με δραστηριότητες για νέους και παιδιά, αντίστοιχα.
• Από το 2010, προεδρεύουμε του ΚΕΝΘΕΑ, το οποίο αναδιαρθρώσαμε εκ βάθρων, δίνοντάς του νέα πνοή και έχοντας προσωπική συστηματική εμπλοκή στην καθημερινότητα του Οργανισμού. Το δίκτυο του ΚΕΝΘΕΑ αποτελείται από έξι νέα θεραπευτικά κέντρα και δύο συνεργαζόμενα, τα οποία προσφέρουν ψυχολογική απεξάρτηση. Στην παρούσα φάση, εξυπηρετούνται περί τα 500 άτομα ετησίως. Όλα τα προγράμματα παρέχονται δωρεάν. Για την οικονομική στήριξη των προγραμμάτων αυτών του Οργανισμού, προβήκαμε στην εμφιάλωση και διάθεση νερού στην κυπριακή αγορά, υπό την επωνυμία «Ευ Ζην».
• Στο ΚΕΝΘΕΑ, με τη στήριξη της Εθνικής Αρχής Παιγνίων και Εποπτείας Καζίνο Κύπρου και υπό τον έλεγχο της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων Κύπρου, λειτουργεί καθημερινά από τον Ιούνιο του 2020 από τις 9:00 π.μ. μέχρι τις 7:00 μ.μ., ανώνυμα και χωρίς χρέωση, τηλεφωνική γραμμή (1422), για ζητήματα προβληματικής ενασχόλησης με τα τυχερά παιχνίδια.
• Κ.Υ.Κ.Α.Τ - «Κεντρική Υπηρεσία Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ταμασού». Αποτελεί μια αξιόμαχη υπηρεσία ευημερίας και πρόνοιας. Προσφέρει αριθμό προγραμμάτων και στηρίζει τη λειτουργία Κοινωνικών Παντοπωλείων και Οδοντιατρείου. Οι σταθμοί, πέραν της συμβουλευτικής στήριξης σε οικογένειες, αλλά και εξατομικευμένα, προσφέρουν κάθε μήνα 15,000 γεύματα σε αγαθά.
• Ιδρύθηκε Τμήμα οικολογικής επαγρύπνησης και προστασίας της χλωρίδας και της πανίδας, το οποίο ήδη σημειώνει ένα σπουδαίο έργο, λαμβάνονταςπολλές πρωτοβουλίες και προχωρώντας σε πολλά σεμινάρια επιμόρφωσης και ενημέρωσής για οικολογικά ζητήματα αλλά και τρόπους προστασίας και φροντίδας των ζώων.
• Κατά τη 15χρονη διακονία μας στην Ιερά Μητρόπολη Ταμασού και Ορεινής, δημιουργήσαμε πολλές θέσεις εργασίας σε ανέργους, τόσο στην περιφέρεια Λευκωσίας, όσο και στην υπόλοιπη Κύπρο, κυρίως στις υπηρεσίες και ιδρύματα της Μητροπόλεως καθώς και μέσω του Θρησκευτικού Τουρισμού.
• Ο Ποδηλατικός Όμιλος «Άγιος Μνάσων» ιδρύθηκε το 2008, με κύριο στόχο να δώσουμε στους νέους μας την ευκαιρία για μια υγιή απασχόληση και ψυχαγωγία, αποκομίζοντας, έτσι, τα οφέλη, που προσφέρονται, μέσα από την ποδηλασία. Σήμερα συμμετέχουν πάνω από 200 νέοι.
• Μέσα στα πλαίσια της λειτουργίας των αθλημάτων, ως τρόπου ζωής και υγιούς ενασχόλησης, δημιουργήθηκε Σκοπευτική Ομάδα της Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής, με την ονομασία «Άγιος Ευστάθιος».
• 25 ομάδες με 550 παιδιά αγωνίζονται, σε πρωταθλήματα φούτσαλ, υπό την καθοδήγηση της Ιεράς Μητρόπολης Ταμασού, σε ένα περιβάλλον ευγενούς άμιλλας και του «ευ αγωνίζεσθαι».
• Πρόσφατα ιδρύθηκε ο Σκακιστικός Όμιλος Ταμασού και Ορεινής, με στόχο την καλλιέργεια και την προώθηση του κορυφαίου αυτού πνευματικού αθλήματος.
• Από το 2007 λειτουργήσαμε κατασκηνώσεις παιδιών των Κατηχητικών μας Σχολείων, αλλά και αθλητικές κατασκηνώσεις, όπου τα παιδιά και οι νέοι μαθαίνουν την αυτοσυντήρηση, τον αλληλοσεβασμό, την ομαδικότητα και αποκτούν χαρούμενες και δημιουργικές εμπειρίες, μακριά από το άγχος της τεχνολογίας και του διαδικτύου.
-Ποια είναι τα επόμενα έργα που έχουν δρομολογηθεί και αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα στη Μητροπολιτική σας περιφέρεια;
Στοχεύουμε στη σταθεροποίηση και ανάπτυξη αυτών, που έχουμε ήδη δημιουργήσει, και οραματιζόμαστε, ακόμη, τη δημιουργία ενός κέντρου αποκατάστασης υγείας ασθενών και ποιοτικής φροντίδας ηλικιωμένων. Αδήριτη ανάγκη είναι η οικονομική ενίσχυση της Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής, ώστε να γίνει εφικτή η ανάπτυξη και άλλων πολλών πρωτοβουλιών στον τομέα της φιλοξενίας και εξεύρεσης εργασίας σε νέες μητέρες και ευάλωτες οικογένειες. Χρειαζόμαστε, επίσης, περισσότερους συμβουλευτικούς σταθμούς και υποδομές κοινωνικής πρόνοιας.
-Ήσασταν από τους Μητροπολίτες, που τάχθηκαν κατά της αναγνώρισης του αυτοκεφάλου της Ουκρανικής Εκκλησίας και, μάλιστα, για το συγκεκριμένο θέμα, είχαν διαταραχθεί και οι σχέσεις σας με τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο. Έχετε αναθεωρήσει τη θέση σας, μετά την εισβολή στην Ουκρανία;
Με τα δεδομένα, που είχαμε εκείνη τη στιγμή, ορθώς ζητήσαμε την ευκαιρία της ειρήνευσης, μέσω διαλόγου και ουδετερότητας, ώστε να λειτουργήσει σωστά το Αυτοκέφαλο στην Ουκρανία. Τώρα άλλαξαν και τα θεολογικά δεδομένα, αλλά και, με την εισβολή, άλλαξαν και τα εθνικά δεδομένα, αφού ο οποιοσδήποτε αναθεωρητισμός υποσκάπτει και τη δική μας υπόσταση, αλλά και της Ελλάδος. Δεν εξαρτόμαστε εκκλησιαστικά ούτε από Ανατολή ούτε από Δύση. Έχουμε Αυτοκέφαλο και πρέπει να το έχουμε άποψη, σύμφωνα, πάντα, και με τα δεδομένα, που έχουμε μπροστά μας. Το θέμα έληξε και δεν πρόκειται, αν εκλεγώ, να το ξαναφέρω στην Ιερά Σύνοδο.
-Πώς απαντάτε σε όσους ήθελαν να συσχετίσουν τη θέση σας με τις σχέσεις σας με τη Ρωσική Εκκλησία και τις υπόνοιες, ότι, ενδεχομένως, να προωθείτε τα συμφέροντά της;
Δυστυχώς, όλα αυτά ήταν μια σκόπιμη προπαγάνδα, για να με αποδομήσουν, ένεκα των επερχόμενων Αρχιεπισκοπικών εκλογών.
-Τους προηγούμενους μήνες, υπήρχαν αναφορές και για ρήξη μεταξύ εσάς και του Μητροπολίτη Λεμεσού, κ. Αθανάσιου. Υπήρξε, όντως, ρήξη στις μεταξύ σας σχέσεις;
Καμία ρήξη δεν επήλθε στις σχέσεις μας και πρέπει να τονίσω, ότι συνεργαζόμαστε άψογα με τον Άγιο Λεμεσού.
-Πρόσφατα επισκεφτήκατε το Φανάρι και τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο οποίος είχε ενοχληθεί με τη στάση σας, όσον αφορά στο Ουκρανικό. Πώς είναι σήμερα οι σχέσεις των δύο σας; Πώς αξιολογείτε τη συγκεκριμένη επίσκεψη;
Η επίσκεψη στο Φανάρι σκοπούσε στο να διασκεδασθεί η κακόβουλη προπαγάνδα για τις προθέσεις και τη στάση μας. Αυτό έγινε με απόλυτη επιτυχία και οι σχέσεις μας με το Φανάρι είναι ακόμη πιο ισχυρές από ότι υπήρξαν στο παρελθόν.
-Ο Μητροπολίτης Κύκκου, κ. Νικηφόρος σάς έχει αποκαλέσει, ουκ ολίγες φορές, ως πνευματικό του παιδί. Ωστόσο, οι σχέσεις του με τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τεταμένες. Τουλάχιστον, αυτό διαφάνηκε από τις τοποθετήσεις, που είδαμε τους προηγούμενους μήνες. Ενδεχομένως αυτό να επηρεάσει την ψήφο των Ιεραρχών, όταν φτάσετε στο στάδιο του Τριπρόσωπου;
Με τον αείμνηστο Αρχιεπίσκοπο δεν συμφωνούσαμε πάντα και υπήρχαν προβλήματα. Τα ξεπεράσαμε, αλληλοσυγχωρεθήκαμε και όλοι οι Συνοδικοί επεκρότησαν αυτή τη συμφιλίωση.
-Σε πρόσφατή σας ομιλία, αφήσατε υπονοούμενα, ότι, ενδεχομένως, η Εκκλησία, με τη νοοτροπία της, να αποδίδει υποδεέστερη θέση στη γυναίκα και να ανέχεται την παραμονή κακοποιημένων γυναικών σε βίαια περιβάλλοντα. Μάλιστα, αναφέρατε πως η Εκκλησία πρέπει να ξυπνήσει από τον λήθαργο του συντηρητισμού και των παρωχημένων αντιλήψεων. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι πρέπει να αλλάξει στη στάση της Εκκλησίας;
Δυστυχώς στην Εκκλησία υπήρξαν, κατά περιόδους, προκαταλήψεις και λανθασμένες πρακτικές, σε σχέσεις με την ισότητα και αξιοποίηση των γυναικών. Αναγνωρίζουμε τα λάθη, τα διορθώνουμε με συγκεκριμένα προγράμματα και πρωτοβουλίες και προχωρούμε μπροστά. Στην παρούσα φάση, για παράδειγμα, η πλειοψηφία των εργαζομένων στη Μητρόπολή μας σε όλες τις βαθμίδες διοίκησης είναι γυναίκες και δώσαμε χώρο στο γυναικείο φύλο να αξιοποιείται με σεβασμό παντού. Επίσης, με προγράμματα και σεμινάρια, επιμορφώνουμε Κληρικούς και πιστούς, ως προς τον τρόπο αντιμετώπισης και καταπολέμησης της ανισότητας των φύλων και της έμφυλης βίας.
-Έχει ανοίξει η συζήτηση για τις θεραπείες μεταστροφής, για άτομα που ανήκουν στην ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα. Ποια είναι η δική σας θέση για το συγκεκριμένο ζήτημα;
Ο Χριστός είναι αγάπη και ο ίδιος είπε, ότι αυτόν που έρχεται προς εμένα δεν τον διώχνω. Άρα, χωρίς διακρίσεις, αγαπώ και στηρίζω τον κάθε άνθρωπο, χωρίς βίαιες προσπάθειες και παρεμβάσεις στη ζωή του. Για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, ο αληθινός Λόγος της εν Χριστώ αγάπης φέρνει πάντοτε γαλήνη και επίγνωση αληθείας και ειρηνικών σχέσεων.
-Θεωρείτε πως πρέπει να έχει θέση και άποψη η Εκκλησία όσον αφορά στα ζητήματα, όπως είναι οι αμβλώσεις, η καύση νεκρών, η ευθανασία και η σεξουαλικότητα, και να προβαίνει σε πολιτικές παρεμβάσεις για θέματα, που, στην ουσία, αφορούν στο δικαίωμα του ανθρώπου να αποφασίζει για το σώμα του;
Η Εκκλησία σέβεται και προστατεύει το δώρο του Θεού, που είναι αυτή η ίδια η ζωή του, η αξιοπρέπεια και η υγεία του. Πάντοτε λειτουργούμε υποστηρικτικά, συμβουλευτικά και προσευχόμαστε οι άνθρωποι να λειτουργούν φωτισμένα. Έγνοια μας είναι η ανθρώπινη ζωή να μην διακόπτεται για κοινωνικούς λόγους, αλλά, ταυτόχρονα, δεν θα πρέπει βίαια να παρεμβαίνουμε και να κρίνουμε τις νόμιμες και προσωπικές αποφάσεις των ανθρώπων, χωρίς, μάλιστα, να έχουμε και προτάσεις επίλυσης προβλημάτων.
-Ιστορικά η Εκκλησία διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στα εθνικά θέματα και η πλέον σημαντική εθνική μας υπόθεση είναι το Κυπριακό. Ποια είναι η δική σας θέση για τη λύση; Η Εκκλησία της Κύπρου δεν αφορά μόνο στη φυσική και πνευματική ευημερία του λαού της, αλλά και στην επιβίωση του Ελληνισμού στο Νησί του Αποστόλου Βαρνάβα.
Το Κυπριακό είναι πρόβλημα εισβολής και κατοχής. Θα πρέπει όλοι να καταβάλουμε αγώνα για επιστροφή των προσφύγων στα σπίτια και στις πατρογονικές τους εστίες. Συμπαραστεκόμαστε στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των προσφύγων και επίλυση προβλημάτων, που ακόμη παραμένουν άλυτα και τους ταλανίζουν, όπως οι αποζημιώσεις για την απώλεια χρήσης των περιουσιών τους, με σκοπό την αποτροπή των αναγκαστικών τους πωλήσεων για την κάλυψη των αναγκών τους. Δυστυχώς ξεχάσαμε το «Δεν Ξεχνώ» και επιβάλλεται άμεσα και γρήγορα να εκσυγχρονίσουμε τη διαφώτισή μας, τόσο εντός, όσο και εκτός Κύπρου για το εθνικό μας ζήτημα. Το θέμα της ανεύρεσης των αγνοουμένων θα πρέπει να είναι πάντοτε ψηλά στην ατζέντα μας. Επιδιώκουμε λύση του Κυπριακού, στο πλαίσιο των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, που να διασφαλίζει την επιβίωση του Κυπριακού λαού στο νησί μας. Η Κύπρος, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεκδικεί την πλήρη εφαρμογή του ευρωπαϊκού κεκτημένου σε ολόκληρο το νησί. Πεποίθησή μας είναι πως η Εκκλησία θα πρέπει να στέκεται δίπλα στην πολιτική ηγεσία και να τη στηρίζει στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού.