Αναταραχή στην Αυστραλία με επίκεντρο την Αρχιεπισκοπή
Αναταραχή επικρατεί στην ομογένειά μας στην Αυστραλία τους τελευταίους μήνες, ύστερα από συγκεκριμένες ενέργειες (άμεσες ή έμμεσες) της Ελληνορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας όσον αφορά (α) στις σφοδρές αντιπαραθέσεις που σημειώνονται στους κόλπους μιας από τις μεγαλύτερες ενορίες-κοινότητες του Σίδνεϊ, από τις αρχές Αυγούστου, (β) στην επιχειρούμενη εν αγνοία του ανωτάτου νομοθετικού οργάνου της Αρχιεπισκοπής, της Κληρικο-Λαϊκής Συνέλευσής της, τροποποίηση του Συντάγματος και των Ειδικών Κανονισμών της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας, (γ) στην πρωτοφανή σύγκρουσή της με ηλικιωμένο (εν ενεργεία ακόμα) ιερέα της στη Μελβούρνη, από τα τέλη Ιουλίου, αλλά και (δ) στις κατακόρυφες αυξήσεις των χρεώσεων τέλεσης μυστηρίων στους ναούς της Αρχιεπισκοπής (από 1η Ιουλίου 2022).
Για πρώτη φορά επί θητείας του Αρχιεπισκόπου κ. Μακαρίου (που ηγείται της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας στην Αυστραλία τα τελευταία τριάμιση χρόνια) εκδηλώνονται δημόσια, ιδίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσες σοβαρές και ευθείες επικρίσεις από ομογενείς μας κατά της Αρχιεπισκοπής, οργανισμών της και του ίδιου.
Σε σημείο που αρκετά καυστικά σχόλια ομογενών μας να λογοκρίνονται και να διαγράφονται από τις σελίδες ομογενειακών μέσων ενημέρωσης που φιλοξενούν τις σχετικές αναρτήσεις/δημοσιεύματα (ή και να αποκλείουν εντελώς τον σχολιασμό τους), υπό την απειλή δικαστικών διώξεων εναντίον τους από τον κ. Μακάριο και την Αρχιεπισκοπή (βάσει αμφιλεγόμενων νομοθετικών διατάξεων στην Αυστραλία). Επιπλέον, σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις ομογενείς διοργάνωσαν διαδικτυακή συλλογή χιλιάδων υπογραφών (από τον περασμένο Αύγουστο, αλλά και κατά τον τρέχοντα μήνα) κατά συγκεκριμένων ενεργειών του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, της Αρχιεπισκοπής και της διοίκησης της προαναφερθείσας Ενορίας-Κοινότητας Νοτιο-Ανατολικού Σίδνεϊ (Αγ. Σπυρίδωνος Kingsford), που είναι κανονικά ενταγμένη στην Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας.
Προς παράδοση εξουσιών Κοινότητας στα χέρια του Αρχιεπισκόπου
Στην Ενορία – Κοινότητα «Αγίου Σπυρίδωνος», μάλιστα, επιχειρείται με πρωτοβουλία του διοικητικού συμβουλίου της μια καταλυτική αλλαγή της φυσιογνωμίας της (ως δημοκρατικού χαρακτήρα Ενορίας – Κοινότητας), μέσω Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μελών της την Δευτέρα 21 Νοεμβρίου, με τροποποίηση του Καταστατικού της και παράδοση των σημαντικότερων εξουσιών του Δ.Σ. (συνακόλουθα και της διαχείρισης/ελέγχου όλων των περιουσιακών στοιχείων της, συμπεριλαμβανομένου του ιδιόκτητου και πλούσιου Κολλεγίου της) στα χέρια του Αρχιεπισκόπου!
Εάν τη Δευτέρα εγκριθεί από το 75% των 238 μελών της Κοινότητας η τροποποίηση του Καταστατικού της, όπως εισηγούνται θερμά προς τα μέλη και το νυν Δ.Σ. και η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας, θα εξαρτάται πλέον αποκλειστικά από τον Αρχιεπίσκοπο κ. Μακάριο όχι μόνο η τύχη κάθε εκλεγμένου μέλους του Δ.Σ. (θα μπορεί κατά τη βούλησή του να εγκρίνει ή να απορρίπτει τους υποψήφιους για το Δ.Σ., καθώς και να αποπέμπει, άνευ εξηγήσεων, οποιοδήποτε μέλος του επιθυμεί), αλλά ακόμη και η εγγραφή ή η (ανατιολόγητη) αποπομπή ακόμα και των απλών μελών της Κοινότητας. Τουλάχιστον αυτά αναφέρονται ενδεικτικά στη σχετική επιστολή που απέστειλε το υπό τον πρόεδρο κ. Ηλία Οικονόμου Δ.Σ. στα μέλη της Ενορίας-Κοινότητας, ως πρόσκληση και ενημέρωσή τους για την Έκτακτη Γεν. Συνέλευση της 21ης Νοεμβρίου (φωτο).
Συγκεκριμένα, μεταξύ των επιχειρούμενων αλλαγών στο Καταστατικό της Ενορίας-Κοινότητας αναφέρεται ενδεικτικά:
«Η Ενορία θα διατηρήσει τη δομή μιας εταιρείας, αλλά αυτές οι αλλαγές θα την ενδυναμώσουν με το πνεύμα της Εκκλησίας, ως αδιαχώριστο μέρος της Ιεράς μας Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας υπό τη δικαιοδοσία της Μεγάλης Μητέρας Εκκλησίας, του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο Αρχιεπίσκοπος:
Πρέπει να εγκρίνει οποιαδήποτε νέα μέλη και υποψηφιότητες για το διοικητικό συμβούλιο της Ενορίας
Διορίζει και απομακρύνει τους αξιωματούχους (Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο, Γραμματέα και Ταμία) του Δ.Σ. της Ενορίας και
Έχει το δικαίωμα να απομακρύνει οποιοδήποτε απλό μέλος από την Κοινότητα ή μέλος του Δ.Σ. από το Συμβούλιο.»
Όλα αυτά σε μία Κοινότητα της οποίας τα μέλη, σύμφωνα με το από το 1962 έως τώρα ισχύον Καταστατικό της, μπορούν ελεύθερα να θέσουν υποψηφιότητα στις εκλογές της και να αναδειχθούν δημοκρατικά στο διοικητικό της συμβούλιο, με μόνους περιορισμούς ότι πρέπει να είναι μέλη της Κοινότητας για τουλάχιστον τρία χρόνια και να έχουν εξοφλήσει τις ετήσιες συνδρομές τους.
Επίσης, προειδοποιούνται τα μέλη της Ενορίας-Κοινότητας πως μετά την τροποποίηση του Καταστατικού, «θεμελιώδεις αποφάσεις, που τώρα λαμβάνονται από τα μέλη και το Δ.Σ. της Ενορίας-Κοινότητας, θα υπόκεινται στον έλεγχο και στην τελική έγκριση του Αρχιεπισκόπου».
Επιπλέον, στο μέλλον καμία τροποποίηση του Καταστατικού δεν θα επιτρέπεται αν δεν προϋπάρχει έγγραφη έγκριση του Αρχιεπισκόπου για αυτό, ενώ ο ίδιος θα μπορεί με απόφασή του να παρατείνει τη θητεία μελών του Δ.Σ. για πάνω από τρία χρόνια – πράγμα που το ισχύον Καταστατικό απαγορεύει.
Οι αντιδράσεις
Εναντίον της επιχειρούμενης αλλοίωσης της δημοκρατικής φυσιογνωμίας της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνα, μέσω της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της Δευτέρας, στέκεται σημαντικός αριθμός μελών, που καταγγέλλουν ως «αντιδημοκρατικές» τις προτεινόμενες τροποποιήσεις είτε με αναρτήσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε με δηλώσεις και επικριτικά σχόλιά τους στην ομογενειακή εφημερίδα του Σίδνεϊ «Ελληνικός Κήρυκας», που δημοσίευσε σχετικό ρεπορτάζ στα μέσα της εβδομάδας. Τα υπόλοιπα ομογενειακά μέσα ενημέρωσης της Αυστραλίας σιωπούν.
Στις αντιδράσεις πρωτοστατούν πολλοί γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στο μεγάλο ιδιόκτητο Κολλέγιο της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνα, το οποίο ιδρύθηκε το 1986-87 με πρωτοβουλία και ενθάρρυνση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Στυλιανού, με στόχο τη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας και της ελληνορθόδοξης παράδοσης στις επόμενες γενιές της ομογένειας. Διαθέτοντας περίπου 800 μαθητές και μαθήτριες σήμερα (από Νηπιαγωγείο έως και Λύκειο), το Δίγλωσσο (Αγγλικά-Ελληνικά) Ημερήσιο Κολλέγιο Αγ. Σπυρίδωνα κατατάσσεται μεταξύ των πρώτων 70 (σε σύνολο άνω των 800) σχολείων της Πολιτείας της Νέας Νότιας Ουαλίας από πλευράς επιτυχιών των αποφοίτων του στις εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μεταξύ των μαθητών του, που καταβάλλουν δίδακτρα πολλών χιλιάδων δολαρίων κάθε χρόνο, είναι και δεκάδες παιδιά μη ελληνικής καταγωγής.
Διαδικτυακή εκστρατεία με αίτημα τη διαφάνεια
Στο εν λόγω Κολλέγιο προκλήθηκε από την αρχή Αυγούστου μεγάλη αναταραχή, καθώς αιφνιδιαστικά υπέβαλε την παραίτησή της η επί 32 χρόνια διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου κ. Αριστέα Συνέσιου, επικαλούμενη «προσωπικούς λόγους». Καθώς η αποχώρηση της δημοφιλούς, έμπειρης, αφοσιωμένης και καταξιωμένης εκπαιδευτικού στη μέση της σχολικής χρονιάς, χωρίς προειδοποίηση και χωρίς καμία επίσημη τελετή αποχαιρετισμού της (όπως συνηθίζεται στην Αυστραλία), προβλημάτισε πολλούς, ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων και Φίλων του Κολλεγίου απευθύνθηκε στο Δ.Δ. της Ενορίας-Κοινότητας (που διευθύνει και το Κολλέγιο) για εξηγήσεις περί την παραίτηση και διευκρινίσεις σχετικά με το μέλλον του Δημοτικού Σχολείου του εκπαιδευτικού οργανισμού. Ο Σύλλογος δεν έλαβε ποτέ απάντηση στην επιστολή του, αλλά ο πρόεδρος της Ενορίας-Κοινότητας κ. Ηλίας Οικονόμου προέβη σε αόριστες, καθησυχαστικές δηλώσεις στον «Ελληνικό Κήρυκα», για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την απομάκρυνση της διευθύντριας. Η επόμενη κίνηση του Συλλόγου Γονέων ήταν να καταγγείλει την έλλειψη διαφάνειας στις αποφάσεις του Δ.Σ. και να ζητήσει επιτακτικά απαντήσεις μέσω διαδικτυακής εκστρατείας, που συγκέντρωσε πάνω από 1.100 υπογραφές σε λίγες μέρες και πλατιά υποστήριξη. Ούτε και η κίνηση αυτή, όμως, έφερε αποτέλεσμα, αφού το Δ.Σ. όχι μόνο κώφευσε στις εκκλήσεις του Συλλόγου, αλλά έσπευσε να καταργήσει στην πράξη τον (επί δεκαετίες δραστηριοποιούμενο για υποστήριξη του Κολλεγίου και άλλων κοινωνικών δράσεων) Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Κολλεγίου Αγ. Σπυρίδωνα, δεσμεύοντας, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μας, και δεκάδες χιλιάδες δολάρια που είχε στο ταμείο του για την οικονομική στήριξη του σχολείου!
Μάλιστα, σε μια προσπάθεια του Δ.Σ. για σίγαση των φωνών διαμαρτυρίας των γονέων, που ζητούν εξηγήσεις και διαφάνεια για όσα συμβαίνουν στο Κολλέγιο, μητέρα τριών μαθητών του Κολλεγίου, που είχε εκφράσει δημόσια τις ανησυχίες της για τη δραματική μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών του Κολλεγίου (έχουν αποχωρήσει συνολικά22!) κατά τον τελευταίο χρόνο και την τυχόν επίδραση που θα έχει αυτό στους μαθητές), κατήγγειλε πως έλαβε ηλεκτρονική επιστολή από τη γενική διευθύντρια του Κολλεγίου κ. Αμαλία Κατσογιάννη για τον τερματισμό της φοίτησης των παιδιών της στο Κολλέγιο στο τέλος της χρονιάς και ότι δεν θα τους προσφερθούν θέσεις στο σχολείο για το σχολικό έτος 2023. «Δεδομένου ότι οι αξίες μας δεν συμβαδίζουν με τις δικές σας, πιστεύουμε πως είναι καλύτερα για την κοινότητα του Κολλεγίου και για τα παιδιά σας να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους αλλού» σημειωνόταν στην επιστολή προς την έκπληκτη μητέρα κ. Αικατερίνη Ηλιοπούλου, σύμφωνα με το δημοσίευμα του «Ελληνικού Κήρυκα», στην σελίδα Facebook του οποίου αναγνώστες, εκφράζοντας τον αποτροπιασμό τους για τον πρωτοφανή εξοστρακισμό των τριών αθώων μαθητών, ανάρτησαν δημοσιεύματα του αυστραλιανού Τύπου (του 2019 και του 2020), περί της σύλληψης και καταδίκης του (σήμερα) 34χρονου γιου της γενικής διευθύντριας του Κολλεγίου για εισαγωγή στην Αυστραλία μεγάλης ποσότητας απαγορευμένων ουσιών. Σημειώνεται πως ο γιος της κ. Κατσογιάννη υπήρξε αστυνομικός, ενώ ο πατέρας του κ. Αθανάσιος (Arthur) Κατσογιάννης έχει διατελέσει υψηλόβαθμο στέλεχος της Αστυνομίας της Νέας Νότιας Ουαλίας…
Ένα Δ.Σ. – μια «οικογένεια»…
Μεταξύ άλλων περίεργων που συμβαίνουν στην Ενορία-Κοινότητα Αγ. Σπυρίδωνα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο είναι πως από το νέο 11μελές Δ.Σ. ωθήθηκαν ουσιαστικά σε παραίτηση τα μέλη της «αντιπολίτευσης»: ο πρώην πρόεδρος, γνωστός γιατρός του Σίδνεϊ, Θωμάς Σαββούλης και ο, επίσης πολύ γνωστός στην ομογένεια του Σίδνεϊ τραπεζίτης, Κώστας Παύλου. Με αποτέλεσμα να κυριαρχεί απόλυτα πλέον η ομάδα του προέδρου κ. Οικονόμου, που απολαμβάνει της πλήρους εμπιστοσύνης του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου. Πρόκειται ακριβώς για τον κτηματομεσίτη Ηλία Οικονόμου, τον άνθρωπο που μεσολάβησε τον Δεκέμβριο του 2019 για την αγορά του περιβόητου πολυτελούς διαμερίσματος του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου από την Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας.
Σύμφωνα με καταγγελίες ομογενών, η σύνθεση του τωρινού διοικητικού συμβουλίου της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνος απαρτίζεται κατά το πλείστον από συγγενείς μεταξύ τους. Πράγμα που απαγορεύεται ρητώς από το Σύνταγμα και τους Ειδικούς Κανονισμούς της Αρχιεπισκοπής (Ειδικοί Κανονισμοί: Ενότ. 3, άρθ. 12β – φωτό), που επιτρέπουν την παρουσία το πολύ έως δύο συγγενών μεταξύ τους στο ίδιο Δ.Σ. Ενορίας-Κοινότητας.
Για παράδειγμα, ο πρόεδρος Ηλίας Οικονόμου συνοδεύεται στο Δ.Σ. από δύο εξαδέλφους του: τον Νικ Πάπας (Παπαναστασίου) και τον Alexander Yules (γραμματέας), ο ταμίας Τζον Γεωργόπουλος είναι γυναικάδελφος του μέλους του Δ.Σ. Πήτερ Μπλέτσα και κουμπάρος άλλου μέλους του Δ.Σ. (του Πήτερ Σουλελέ), ο κ. Σουλελές επίσης είναι κουμπάρος της μοναδικής γυναίκας-μέλους του Δ.Σ., Sue Mayson (νονάς του γιου του κ. Σουλελέ). Μια «αγαπημένη οικογένεια», δηλαδή, που ομονοεί στις αποφάσεις…
Μία από τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις και κινήσεις του τωρινού Δ.Σ., λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του πέρυσι, είναι η εσπευσμένη πώληση δυο σημαντικών ιδιόκτητων ακινήτων της Ενορίας-Κοινότητας(παραπλεύρως του Ναού της, στην καρδιά του μεσοαστικού προαστίου Kingsford), χωρίς να αντιμετωπίζει κάποια οικονομική ανάγκη η Ενορία-Κοινότητα και χωρίς να βγουν τα ακίνητα στην αγορά με πλειστηριασμό (όπως συνηθίζεται στην Αυστραλία), προκειμένου να «πιάσουν» μεγαλύτερη τιμή. Οι δύο μονοκατοικίες πουλήθηκαν με ιδιωτική πώληση σε τιμή κάτω από τον μέσο όρο της περιοχής, για συνολικά 5,3 εκατ. δολάρια Αυστραλίας (περίπου 3 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με το Καταστατικό της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνα, το Δ.Σ. είχε το δικαίωμα να προβεί στην πώλησή τους, καθώς τα δύο ακίνητα ήταν στην πλήρη κυριότητα της Ενορίας-Κοινότητας. Όμως, σύμφωνα με το Σύνταγμα της Αρχιεπισκοπής(και τους ενσωματωμένους Ειδικούς Κανονισμούς της), με τα οποία είναι υποχρεωμένες να συμμορφώνονται οι Ενορίες-Κοινότητες που είναι ενταγμένες σε αυτήν, για να πωληθούν ή να υποθηκευθούν ιδιόκτητα ακίνητα των Ενοριών-Κοινοτήτων πρέπει προηγουμένως να εγκριθεί η πώλησή τους, κατά πλειοψηφία, από Γενική Συνέλευση των μελών της Κοινότητας (Ειδικοί Κανονισμοί: Ενότητα 7, άρθ. 9 και 10 – φωτό). Κάτι που δεν συνέβη στην περίπτωση της πώλησης των ακινήτων της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνα, με ευθύνη του Δ.Σ.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως στους 16 μήνες της θητείας του τωρινού Δ.Σ. δεν έχει συγκληθεί ποτέ η (κανονική, ετήσια) Γενική Συνέλευση, ούτε έχουν υποβληθεί προς έγκριση στα μέλη της Ενορίας-Κοινότητας ο ετήσιος ισολογισμός και ο προϋπολογισμός της. Αντίθετα, το Δ.Σ. έχει σπεύσει να συγκαλέσει για την ερχόμενη Δευτέρα (21 Νομεβρίου) Έκτακτη Γενική Συνέλευση για την αλλαγή του Καταστατικού, με σκοπό την διοχέτευση στον Αρχιεπίσκοπο («δικτατορικών», όπως τις χαρακτηρίζουν δημόσια ομογενείς μας σε σχόλιά τους) απεριόριστων εξουσιών ουσιαστικά, που έως τώρα ανήκουν στα μέλη του Δ.Σ. και στα μέλη της «Μη-Κερδοσκοπικής Ένωσης Προσώπων (Association) της Ελληνικής Ορθόδοξης Ενορίας Νοτιο-Ανατολικού Σίδνεϊ».
Απόπειρα τροποποίησης του Συντάγματος της Αρχιεπισκοπής χωρίς Κληρικο-Λαϊκή
Όμως, δεν είναι μόνο η επαπειλούμενη τροποποίηση του Καταστατικού της Ενορίας-Κοινότητας Αγ. Σπυρίδωνος Σίδνεϊ που ανησυχεί το σύνολο πλέον της Ομογένειας, αφού πιθανότατα αυτή (αν εγκριθεί από τα μέλη της) θα λειτουργήσει ως «πρότυπο» για την περικοπή των δημοκρατικών δικαιωμάτων των μελών και δεκάδων άλλων Ενοριών-Κοινοτήτων σε όλη τη χώρα, που είναι ενταγμένες στην Ελληνορθόδοξη Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας.
Η μεγαλύτερη ανησυχία έχει προκύψει από τότε που έγινε γνωστό στους κύκλους της ομογένειας ότι ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος εδώ και αρκετούς μήνες προωθεί με επιμονή στο Οικουμενικό Πατριαρχείο προς έγκριση τη σαρωτική τροποποίηση του Συντάγματος και των Ειδικών Κανονισμών της ίδιας της Αρχιεπισκοπής, χωρίς καμία πρότερη διαβούλευσημε τα αρμόδια (δημοκρατικά εκλεγμένα) όργανα και, πολύ περισσότερο, χωρίς τη λήψη σχετικής απόφασης από το ανώτατο νομοθετικό όργανο της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας (της Κληρικο-Λαϊκής Συνέλευσής της), όπως απαιτεί το υφιστάμενο Σύνταγμά της.
Ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος έχει επιχειρήσει κατ’ επανάληψιν τα δύο τελευταία χρόνια να προωθήσει προς έγκριση από την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου το δικό του σχέδιο Συντάγματος, για τη διοίκηση της Αρχιεπισκοπής. Ελάχιστοι γνωρίζουν με ποιους «διαβουλεύθηκε» και τι επεξεργάστηκε τελικά ως περιεχόμενο του νέου Συντάγματος της Αρχιεπισκοπής, που θα καθορίσει το μέλλον της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας και ομογένειας στην Αυστραλία για τις επόμενες δεκαετίες. Προς το παρόν, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει «παγώσει» το ζήτημα στο Φανάρι μέχρι να το επαναφέρει ο κ. Μακάριος.
Το σίγουρο όμως είναι ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας έχει κινηθεί ερήμην της Ομογένειας, του Κλήρου και του λαϊκού πληρώματος της Αρχιεπισκοπής, αντίθετα με ό,τι επιτάσσουν το ισχύον Σύνταγμα και οι Ειδικοί Κανονισμοί (όπως διαμορφώθηκαν από το 1959 και μέσω των 11 Κληρικο-Λαϊκών Συνελεύσεων που έχουν μεσολαβήσει έως τώρα), που επιβάλλουν την επεξεργασία και την ψήφιση οποιασδήποτε τροποποίησής τους (ή πολύ περισσότερο τη σύνταξη νέου Συντάγματος) με την άμεση και αποκλειστική συμμετοχή του κυρίαρχου και ανώτερου νομοθετικού σώματος της Αρχιεπισκοπής: της Κληρικο-Λαϊκής Συνέλευσης.
Στη Συνέλευση αυτή συμμετέχουν όλοι οι κληρικοί της Αρχιεπισκοπής κάθε βαθμίδας, καθώς και διπλάσιοι (τουλάχιστον) σε αριθμό λαϊκοί, εκπρόσωποι όλων των Ενοριών-Κοινοτήτων ανά την Αυστραλία, που συγκαλούνται (κανονικά κάθε τέσσερα χρόνια) σε τριήμερη εκδήλωση και συνεδριάσεις, προκειμένου να εξετάσουν από κοινού όλα τα σημαντικά ζητήματα της Αρχιεπισκοπής και της ομογένειας και να λάβουν αποφάσεις, που υποβάλλονται για τελική έγκριση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Από κάθε Κληρικο-Λαϊκή εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία το δεύτερο κυρίαρχο σώμα της Αρχιεπισκοπής, το Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο, που έχει αποφασιστικές εξουσίες για όλα τα μη θρησκευτικού και πνευματικού χαρακτήρα ζητήματα της Αρχιεπισκοπής Αυστραλίας.
Λόγω της μακράς ασθένειας του αειμνήστου Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Στυλιανού (+2019), δεν έχει διεξαχθεί Κληρικο-Λαϊκή Συνέλευση από το 2013. Εξαγγελία του νυν Αρχιεπισκόπου Μακαρίου για διεξαγωγή της 12ης Κληρικο-Λαϊκής τον περασμένο Μάιο (2022) δεν επαληθεύτηκε, παρ’ ότι τα έκτακτα μέτρα και οι απαγορεύσεις συναθροίσεων λόγω της πανδημίας του Covid έχουν αρθεί εδώ και πολλούς μήνες από την κυβέρνηση της Αυστραλίας και ο κ. Μακάριος συμμετέχει τακτικά σε διάφορες εκδηλώσεις με παρουσία εκατοντάδων προσώπων. Έχει αποφύγει επίσης, συστηματικά, να συγκαλέσει το Αρχιεπισκοπικό Συμβούλιο σε πλήρη και αντιπροσωπευτική σύνθεση (με τα εκλεγμένα μέλη του από όλη την Αυστραλία), έστω και διαδικτυακά, αρκούμενος σε δύο όλες και όλες «συνεδριάσεις» του μέσα σε τριάμιση χρόνια με ορισμένα μέλη (κληρικούς και λαϊκούς) μόνο από το Σίδνεϊ.
Οργή για τις νέες τιμές των μυστηρίων
«Οργή λαού», όμως, έχει ξεσηκώσει και η προ μηνών εγκύκλιος (24 Ιουνίου 2022) του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου για την αιφνιδιαστική κατακόρυφη αύξηση των τιμών των μυστηρίων (Γάμοι, Βαφτίσεις), των κηδειών και των εκδιδόμενων από την Αρχιεπισκοπή πιστοποιητικών (αντίγραφα διαζυγίων, βαπτιστικών κ.λπ.) από την 1η Ιουλίου. Οι νέες τιμές, αυξημένες κατά τουλάχιστον 30-40% σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν επί περίπου 15 χρόνια, έχουν προκαλέσει σωρεία διαμαρτυριών από τους πιστούς στην Αυστραλία, οι οποίοι έτσι και αλλιώς έχουν να αντιμετωπίσουν την κατακόρυφη αύξηση του κόστους ζωής στη χώρα λόγω της πανδημίας και της έκρηξης των τιμών των ακινήτων (για πώληση ή ενοικίαση) και των τροφίμων, με παράλληλη καθήλωση των μισθών και των συντάξεων.
Οι ιερείς που βρίσκονται αντιμέτωποι με την οργή του ποιμνίου τους είναι αναγκασμένοι να συμμορφώνονται στον (υποχρεωτικό) νέο τιμοκατάλογο, που δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ πλούσιων και φτωχών περιοχών (ιδίως για ενορίες, που εδρεύουν μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα) και επιβάλλει τις ίδιες τιμές για όλη την Αυστραλία.
Στην παρακάτω φωτογραφία μπορείτε να πάρετε μία ιδέα από τις νέες τιμές που χρεώνει η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας στους πιστούς της. (Οι τιμές είναι σε δολάρια Αυστραλίας. Η τρέχουσα ισοτιμία είναι περίπου: 1 δολάριο = 0,60 ευρώ).
Χιλιάδες υπογραφές υπέρ διωκόμενου ιερέα
Τέλος, σε δίνη με απρόβλεπτες συνέπειες για την ενότητά της στη Μελβούρνη έχει εμπλακεί από τον περασμένο Ιούλιο η Αρχιεπισκοπή Αυστραλίας λόγω της πρωτόγνωρης σύγκρουσης του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου με έναν ηλικιωμένο, αλλά πολύ δημοφιλή, ιερέα στη Μελβούρνη, τον π. Ελευθέριο Τάτση.
Ο π. Ελευθέριος ήταν για σχεδόν μισόν αιώνα ο ιδρυτής και εφημέριος της Ιεράς Μονής Παναγίας Καμαριανής, στην περιοχή Red Hill της Μελβούρνης. Μίας Μονής σε απόσταση μίας ώρας από το κέντρο της πόλης, που όμως συγκέντρωνε κάθε Κυριακή και γιορτή εντυπωσιακό αριθμό πιστών, που ήταν προσκολλημένοι στον ιερέα τους, εκτιμώντας πως και εκείνος ήταν πάντα παρών στις δύσκολες και στις χαρούμενες στιγμές για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Με την στήριξη χιλιάδων πιστών και αμέτρητη σκληρή προσωπική εργασία του ο π. Ελευθέριος Τάτσης μετέτρεψε έναν ερημικό τόπο σε πραγματική όαση πρασίνου και ευλάβειας, υπηρετώντας με συγκινητική αφοσίωση την Εκκλησία και το ποίμνιό του.
Ο αυθόρμητος και ευθύς χαρακτήρας του τον έφερε αρκετές φορές σε διάσταση με προϊσταμένους του στο παρελθόν, αλλά η μεταχείρισή του από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, με δημόσιες καταγγελίες εναντίον του ιερέα (που σημειωτέον είχε εκδηλωθεί κατά των εμβολίων για τον κορωνοϊό, σε αντίθεση με τον υπέρμαχο των εμβολίων κ. Μακάριο) και η επιβολή επιτιμίων εις βάρος του (αφαίρεση της δυνατότητάς του για κήρυγμα, αφαίρεση της ιδιότητας του πνευματικού κ.ά.), οδήγησε σε μετωπική σύγκρουσή τους. Οι αφοσιωμένοι πιστοί στον π. Ελευθέριο οργάνωσαν μέχρι και διαδικτυακή εκστρατεία (με πάνω από 6.300 υπογραφές) για να τον προστατέψουν από τον Αρχιεπίσκοπο και να αποτρέψουν τυχόν δυσμενή μετάθεσή του από τον Ναό που έχτισε με τα ίδια του τα χέρια και υπηρέτησε για σχεδόν μισόν αιώνα, αλλά η όξυνση των πνευμάτων ήταν τέτοια που ο π. Ελευθέριος Τάτσης τελικά παραιτήθηκε από τα καθήκοντά του και παρέδωσε το ναό σε εκπρόσωπο της Αρχιεπισκοπής τον περασμένο μήνα. Οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν τεράστιο κύμα αγανάκτησης ιδίως στους κόλπους της ομογένειας της Μελβούρνης, που με δριμύτατα (έως και υβριστικά) σχόλιά τους καταφέρονται επί μήνες κατά του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου για την μεταχείριση ενός ιερέα που το μεγάλο «αμάρτημά» του ήταν πως εξέφραζε τις σκέψεις του ελεύθερα, χωρίς να τις περνά από το «φίλτρο του φόβου και των σκοπιμοτήτων».
Η υπόθεση του π. Ελευθερίου Τάτση παραμένει ακόμα σε εκκρεμότητα.