Μητροπολίτης Φθιώτιδος: Αριστοκράτες όσοι αγαπούν τους εχθρούς
Από τον Ιερό Ναό του Αγίου Ευαγγελιστή Λουκά, Πολιούχου Λαμίας, ξεκίνησε η 2η Παμφθιωτική Λιτανεία υπό τον τίτλο: «Λιτανεύοντας τον Ευαγγελιστή της χαράς» από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Όλο τον μήνα Οκτώβριο στην πόλη της Λαμίας και σε άλλες περιοχές της Φθιώτιδος θα λιτανεύεται καθημερινά σε διαφόρους Ναούς και περιοχές της Φθιώτιδος η Ιερά Εικόνα και η Τιμία Χείρα του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά, καθώς και η Ιερά Εικόνα του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου.
Πρώτος σταθμός της 2ης Παμφθιωτικής Λιτανείας την Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2022 το πρωί ο Ιερός Ναός του Αγίου Αθανασίου στο χωριό Κωσταλέξη στο ομώνυμο προάστιο της Λαμίας.
Στο κήρυγμά του ο Μητροπολίτης αναφέρθηκε στο Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της Κυριακής Β’ Λουκά και χαρακτηριστικά σημείωσε: «Σήμερα ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, μας μιλά για τη ζωή της αγάπης, μας μιλά για την αγάπη, η οποία είναι ο κανόνας της πραγματικής ζωής, της αληθινής ζωής, της χριστιανικής ζωής.
Και ενώ ο Κύριος μας αδελφοί μου μας ομιλεί για την αγάπη, θα περίμενε ενδεχομένως κανείς, καθώς είμαστε επηρεασμένοι από τη συναισθηματική προσέγγιση ή την ηθική προσέγγιση της αγάπης, θα περίμενε ενδεχομένως κανείς, ο λόγος του να απευθύνεται και να στοχεύει κυρίως στην καρδιά του ανθρώπου. Άλλωστε, πράγματι, η αγάπη ξεπηδά και ξεχειλίζει μέσα από την καρδιά του ανθρώπου και καθετί όμορφο, κάθε υψηλό συναίσθημα κάθε αρετή και κάθε αγαθή πράξη προέρχεται από την καρδιά, όπως και κάθε πονηρή και κακή πράξη και κάθε πονηρή και κακή διάθεση και αυτή ξεκινά και βγαίνει μέσα από μια βρώμικη καρδιά.
Όμως ο Κύριος μας έρχεται σήμερα και μας μιλά όχι μόνο στην καρδιά, αλλά μας μιλά και στην απλή, κοινή, μαθηματική λογική. Έρχεται δηλαδή με απλά μαθηματικά, με μια απλή μαθηματική εξίσωση θα λέγαμε, ότι ένα ίσον ένα, έρχεται να μας πείσει, να μας οδηγήσει στο αυτονόητο, γιατί τελικά η αγάπη είναι το αυτονόητο στη ζωή των ανθρώπων και μας λέει ότι, όπως θέλετε λέει να κάνουν οι άνθρωποι σε εσάς έτσι να κάνετε και εσείς σε αυτούς. Τόσο αυτονόητο, τόσο φυσιολογικό, τόσο λογικό. Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να μας αγαπούν; Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να μας σέβονται; Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να μη μας κατακρίνουν, να μη μας συκοφαντούν, να μη μας κακολογούν, να μη μας κάνουν κακό; Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να φέρονται με σεβασμό στην προσωπικότητά μας; Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να μας προσεγγίζουν με καλοσύνη και με καλή διάθεση; Νομίζω ότι η απάντηση από όλους μας είναι ότι αυτό θέλουμε και αλίμονο αν ένας άνθρωπος δεν θέλει από τους συνανθρώπους του μια τέτοια συμπεριφορά. Και έρχεται λοιπόν ο Χριστός και λέει, αφού λοιπόν θέλετε έτσι να σας φέρονται οι άνθρωποι, έτσι να φέρεστε και εσείς. Τόσο απλό, τόσο λογικό αλλά συγχρόνως και πολλές φορές τόσο σπάνιο, γιατί δυστυχώς πολλές φορές το ξεχνάμε στη ζωή μας, μετατοπίζουμε το κέντρο του ενδιαφέροντός μας στο τι κάνουν οι άλλοι και όχι στο τι κάνουμε εμείς. Πολύ εύκολα θα πούμε το τι θέλουμε οι άλλοι να κάνουν σε μας, πως θα θέλουμε οι άλλοι να φερθούν σε εμάς, πώς θα θέλαμε οι άλλοι να σκέφτονται για εμάς και παραθεωρούμε και ξεχνούμε πώς εμείς σκεπτόμαστε για τους άλλους, πώς εμείς συμπεριφερόμαστε, πώς εμείς συναισθανόμαστε, πως εμείς πορευόμαστε μέσα στη ζωή.
Και δεν μένει μόνο σε αυτό ο Χριστός, αλλά μας πάει και λίγο παραπάνω ο Χριστός: και οι άνθρωποι οι αμαρτωλοί και οι άνθρωποι, οι οποίοι δεν έχουν σχέση με το Ευαγγέλιο, αλλά έχουν ένα στοιχειώδες φιλότιμο, μια στοιχειώδη λεπτότητα, μια στοιχειώδη ευγένεια, θα ανταποδώσουν με αγάπη την αγάπη των άλλων, θα φανερώσουν με ευγνωμοσύνη έστω και αν δεν τη νιώθουν μέσα στο βάθος της καρδιάς τους, αλλά πρέπει ένας άνθρωπος να είναι πραγματικά, εντελώς απάνθρωπος για να μην ανταποδίδει με αγάπη, την αγάπη την οποία λαμβάνει, να μην ανταποδίδει με ευχαριστία και ευγνωμοσύνη την ευεργεσία την οποία λαμβάνει.
Όλα αυτά λοιπόν λέει ο Χριστός είναι αυτονόητα, είναι λογικά, είναι φυσιολογικά, αλλά εγώ θέλω να σας πάω λίγο πιο πέρα, πέρα από τη λογική, πέρα από τη φυσική αιτιώδη σχέση και συνάφεια μεταξύ του αγαπώντος και του αγαπομένου που γεννά την αγάπη, θέλω να σας πάω τώρα και στο χώρο της καρδιάς. Και εδώ ξεκινά η υψηλότερη βαθμίδα αγάπης, αυτή η αγάπη η οποία υπερβαίνει τη λογική: «Πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν».
Ο Χριστός θέλει όχι μόνο να έχουμε αυτήν την αυτονόητη φυσική αγάπη, αλλά να φτάσουμε στην υψηλή βαθμίδα της αγάπης, η οποία είναι η αληθινή ελευθερία, η αγάπη προς τους εχθρούς, η αγάπη η οποία δεν εναπόκειται σε καμία προϋπόθεση, η αγάπη, η οποία είναι παντελώς ελεύθερη.
Γιατί μονάχα η αγάπη προς τους εχθρούς είναι μια αγάπη απόλυτα ελεύθερη. Απελευθερώνεσαι από την μνησικακία, απελευθερώνεσαι από την ανάμνηση του κακού που σου έκανε ο άλλος, απελευθερώνεσαι από τον πειρασμό της εκδίκησης, απελευθερώνεσαι από τον πειρασμό του να αποκαταστήσεις μια δικαιοσύνη όπως εσύ την θέλεις μέσα σε αυτόν τον κόσμο, από τον πειρασμό της αυτοδικίας. Η αγάπη προς τους εχθρούς ξεπερνά και υπερβαίνει όλους αυτούς τους πειρασμούς γιατί είναι η αγάπη που πραγματικά ελευθερώνει.
Όποιος τολμήσει να ακολουθήσει αυτή την οδό ουσιαστικά πλησιάζει να γίνει όμοιος με τον Θεό :«Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστί». Η οικτιρμοσύνη είναι αυτό που χαρακτηρίζει τον Θεό μας και το είδαμε πάνω στο Σταυρό. Ανέβηκε πάνω στο Σταυρό όχι για κάποιους που τον ευεργέτησαν, ανέβηκε πάνω στο Σταυρό όχι για κάποιους που τον αγάπησαν, ανέβηκε πάνω στο Σταυρό όχι για κάποιους που τον σεβάστηκαν, ανέβηκε πάνω στο Σταυρό όχι για κάποιους που θα του λέγανε κάποιο ευχαριστώ, αλλά ανέβηκε πάνω στο Σταυρό γι’ αυτούς που τον σταύρωσαν, γι αυτούς που τον συκοφάντησαν, γι’ αυτούς που τον λοιδόρησαν, γι’ αυτούς που δεν τον σεβάστηκαν, για τα πλάσματά του, για τα κτίσματα του κι είχε τη δύναμη πάνω στον σταυρό, να εκφράσει την απόλυτη αγάπη προς τον εχθρό λέγοντας «Πάτερ ἄφες αὐτοῖς• οὐ γάρ οἴδασι τί ποιοῦσι». Αυτή είναι η απόλυτη αγάπη. Η αγάπη της καρδιάς είναι η αγάπη προς τους εχθρούς, η αγάπη προς τους φίλους είναι η αγάπη της λογικής, είναι η αγάπη η φυσιολογική, η αγάπη ή αυτονόητη».
Κλείνοντας το κήρυγμά του ο Μητροπολίτης σημείωσε: «Εμείς λοιπόν καλούμεθα να πορευθούμε από το αυτονόητο στο Θεονόητο. Σ’ αυτό που νοεί ο Θεός και μας παρουσιάζει στη ζωή μας. Δεν είναι εύκολος δρόμος. Θέλει μεγάλη υπέρβαση, μεγάλη αρχοντιά. Είναι δρόμος για τους πραγματικά αριστοκράτες ο δρόμος της αγάπης προς τους εχθρούς, για τους αληθινούς άρχοντες, αλλά οι χριστιανοί καλούνται να είναι οι αριστοκράτες του πνεύματος, καλούνται να είναι αυτοί οι οποίοι θα ξεχωρίζουν.
Η πραγματική ζωή, η πραγματική καταξίωση, η πραγματική αρχοντιά, η πραγματική ευτυχία βρίσκεται στον άνθρωπο που θα τολμήσει να κάνει αυτό το βήμα, που είναι ένα βήμα προς την ελευθερία, να συγχωρέσει και να προχωρήσει, να ξεπεράσει και να αγαπήσει και να δοκιμάσει το μεγάλο άθλημα της ελεύθερης, πραγματικής, αδιάκριτης, απροϋπόθετης απεριόριστης, άνευ αγκυλώσεων και άνευ ανταλλαγμάτων αληθινής ανιδιοτελούς αγάπης».
Προ της απολύσεως ο κ. Συμεών απένειμε το οφίκιο του Πρωτοπρεσβυτέρου στον συνταξιούχο Εφημέριο της Ενορίας π. Χρήστο Φλέγγα για την υπέρ 30ετή διακονία του στον Αμπελώνα του Κυρίου.
Εκ μέρους όλου του πληρώματος της Ενορίας, ο Προϊστάμενος – Εφημέριος του Ναού π. Νικόλαος Λύτας προσεφώνησε και ευχαρίστησε εγκαρδίως τον κ. Συμεών για την ευλογητή παρουσία του στο Ναό και για την αγιαστική παρουσία των Ιερών Κειμηλίων στο Ναό, το απότμημα της Τιμίας Χειρός του Ευαγγελιστού Λουκά και της Ιεράς Εικόνος, καθώς και της Ιεράς Εικόνος του Οσίου Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου, ο οποίος και από αυτή την Ενορία είχε διέλθει «εὐεργετῶν καὶ ἰώμενος» λιτανεύοντας την Ιερά Εικόνα της Παναγίας της Αγαθωνίτισσας, εξομολογώντας και αναπαύοντας τους πιστούς του χωριού και της ευρύτερης περιοχής.
Ο κ. Συμεών, στο πλαίσιο της 2ης Παμαφθιωτικής Λιτανείας, μετέφερε τα Ιερά Κειμήλια και στην όμορφη πόλη της Μαλεσίνας.
Η υποδοχή έγινε στο προαύλιο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού των Αγίων Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης Μαλεσίνας, από τον Ιερό Κλήρο της Λοκρίδος, προεξάρχοντος του Αγίου Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως Αρχιμ. του Οικουμενικού Θρόνου π. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλου.
Στον κατάμεστο Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Μαλεσίνας, τελέσθηκε η Ιερά Παράκληση των Αγίων Λουκά και Βησσαρίωνος χοροστατούντος του Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, ο οποίος εκήρυξε και τον Θείο Λόγο.
Ακολούθως ο Μητροπολίτης, στο Ενοριακό Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Μαλεσίνας είχε την ευκαιρία για μία όμορφη πνευματική επικοινωνία με τους νέους και τις νέες της Μαλεσίνας, στο πλαίσιο της Ενοριακής Συνάξεως Νέων.
Η 2η Παμφθιωτική Λιτανεία του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά του Ιατρού υπό τον τίτλο: «Λιτανεύοντας τον Ευαγγελιστή της χαράς 2022» συνεχίζεται στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Λάρυμνας.