Ροή Ειδήσεων

Βαφτιστήρι της Μαρίκας Μητσοτάκη η φρεγάτα Ύδρα [ΦΩΤΟ]

 
Η οικογένεια πολεμικών πλοίων ΜΕΚΟ αναπτύχθηκε από την γερμανική εταιρεία Blohm + Voss. MEKO ® είναι κατοχυρωμένο εμπορικό σήμα. Το ακρωνύμιο σημαίνει Multi-purposE KOmbination (Συνδυασμός πολλαπλών λειτουργιών). Είναι μία έννοια στην σύγχρονη ναυπηγική βασισμένη στην προσαρμοστικότητα του οπλισμού, ηλεκτρονικών και άλλου εξοπλισμού, στοχεύοντας στην ευκολία συντήρησης και μείωσης των δαπανών.

Τα σκάφη ΜΕΚΟ είναι ελαφρά πλοία (κυρίως φρεγάτες). Έτσι, με βάση τον σύγχρονο ρόλο των ελαφριών σκαφών, χρησιμοποιούνται κυρίως ως αντιαεροπορικές πλατφόρμες, σε ανθυποβρυχιακό πόλεμο και ως περίπολοι. Φυσικά, πολλές μικρομεσαίες ναυτικές δυνάμεις χρησιμοποιούν τα πλοία αυτά και σε ρόλο ναυτικής άμυνας, με τη χρήση πυραύλων θαλάσης θαλάσσης ως συμπλήρωμα στα ναυτικά πυροβόλα του πλοίου.

Η Ελλάδα διαθέτει 4 πλοία τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ (όλα φρεγάτες).

 Ωστόσο στο παρόν άρθρο δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες, συγκρίσεις και γενικά χαρακτηριστικά (εξοπλισμούς) τους.

Θα προβάλλουμε όμως ένα μονόστηλο του περιοδικού «ΕΙΚΟΝΕΣ» (17 Ιουλίου 1991) και μαζί θα δημοσιοποιήσουμε (κατόπιν ενδελεχούς έρευνας) αδιάσειστα φωτογραφικά στιγμιότυπα της εποχής από την τελετή καθελκύσεως της πρώτης (από τις τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ-200ΗΝ) που ήταν υπό κατασκευή στα Ναυπηγεία Blohmand Voss για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και πραγματοποιήθηκε στο Αμβούργο, την Τρίτη 25 Ιουνίου 1991.

Η είδηση αποτελούσε έκπληξη και έγκειται στο γεγονός πως ανάδοχος του πλοίου ήταν η Μαρίκα Μητσοτάκη σύζυγος του εν ενεργεία τότε πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Μητσοτάκη (αείμνηστοι γονείς του σημερινού ένοικου του Μεγάρου Μαξίμου) που έδωσε το ηρωϊκό όνομα «Ύδρα» με μεγάλη της χαρά, αφού η γιαγιά της ήταν Υδραία. Ταυτόχρονα με το όνομα χάρισε και μια εικόνα του Αγίου Νικολάου (προστάτη των θαλασσινών) ο οποίος παριστάνεται στο κέντρο ένθρονος, ενώ περιμετρικά εικονίζονται σκηνές από το βίο του. Για την ιστορία χαιρετισμό απήυθυνε ο Πρόεδρος των Ναυπηγείων Blohmand Voss κ. Von Nitzsch και στη συνέχεια μίλησε ο τότε  Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Λαγάρας ΠΝ, ο οποίος μεταξύ άλλων είχε πει τα ακόλουθα: «Συγκεντρωθήκαμε εδώ σήμερα, αισθανόμενοι ιδιαίτερη ικανοποίηση και ευχαρίστηση για να παρευρεθούμε στην καθέλκυση και βάπτιση της πρώτης φρεγάτας τύπου ΜΕΚΟ-200 για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό […]. Είμαι απόλυτα βέβαιος, ότι η φρεγάτα που καθελκύεται σήμερα, σύμφωνα με το πρόγραμμα διεκπεραίωσης της, θα εκπληρώσει με επιτυχία και απόλυτη ετοιμότητα κάθε αποστολή που θα της ανατεθεί […]. Κάτω από αυτό το πρίσμα, θα ήθελα να εκφράσω την ειλικρινή μου εκτίμηση και ευαρέσκεια σε όλους όσους ενεπλάκησαν σε αυτό το εγχείρημα, για τις προσπάθειές τους και το πνεύμα συνεργασίας που ήταν παρόν σε κάθε βήμα και επίπεδο από την αρχή της εργασίας. Θα πρέπει επίσης να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μας στις Γερμανικές αρχές και ειδικά στο Υπουργείο Αμύνης και στα BWB για την πολύτιμη βοήθεια και τις συμβουλές τους, που συνετέλεσαν σε μεγάλο βαθμό στην ομαλή διεκπεραίωση του εγχειρήματος. Είμαι βέβαιος ότι η παραπάνω βοήθεια, εμπειρία και συμβολή θα είναι παρούσα και κατά την διάρκεια της κατασκευής των επόμενων τριών φρεγατών «Σπέτσαι», «Ψαρά» και «Σαλαμίς», που θα κατασκευασθούν στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, διασφαλίζοντας έτσι ότι το πρόγραμμα ΜΕΚΟ – 200 του Ελληνικού Ναυτικού θα αποδειχθεί μεγάλη επιτυχία». 
Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο τότε ΑΝΥΕΘΑ Αλ. Παπαδόγγονας.

Το βράδυ, στο επίσημο δείπνο, τα Ναυπηγεία του Αμβούργου και δη ο πρόεδρος κ. Von Nιtzsch έκαναν με τη σειρά τους το καθιερωμένο δώρο στη νονά κυρία Μαρίκα Μητσοτάκη, που ήταν ένα χρυσό μπρασελέ, αποτελούμενο από τι άλλο; - ναυτικούς κόμπους.

Στις 12-11-1992 σε μήνυμα του μετέπειτα Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχου Η. Δρίκου ΠΝ, με την ευκαιρία της υπογραφής του τελικού πρωτοκόλλου παραλαβής της Φ/Γ ΥΔΡΑ (έκτοτε και τυπικά ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό) προβλεπόταν να καταπλεύσει στην Ελλάδα περί το τέλος Ιανουαρίου 1993.

 Στις 30-04-1993 επισημοποιήθηκε η τότε ολοκλήρωση ενός σημαντικού μέρους της όλης προσπάθειας ανανεώσεως και εκσυγχρονισμού του Στόλου με εννέα νέες μονάδες, ήτοι 3 Αντιτορπιλλικά τύπου ADAMS, 3 φρεγάτες τύπου ΚΝΟΧ, 1 Φρεγάτα ΜΕΚΟ-200 και 2 Κανονιοφόρους. Στη δεξίωση που έλαβε χώρα στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος πραγματοποιήθηκε σύντομη ομιλία και από τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ο οποίος και παρέλαβε αναμνηστικό δώρο από τον τότε ΥΕΘΑ κ. Ι. Βαρβιτσιώτη.

Ιστορικό

Η Φ/Γ «Ύδρα» είναι το πέμπτο πλοίο του Π.Ν που φέρει την ονομασία αυτή.

Το πρώτο ήταν μια ιστιοφόρος κορβέττα των 26 πυροβόλων, που αγοράσθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση και εντάχθηκε στον Στόλο στην πρώτη επίσημη σύστασή του το 1830.
Πυρπολήθηκε στον Πόρο το 1831.

 Δεύτερο ήταν μία ατμόβαρις εκτοπίσματος 433 τόννων, που ναυπηγήθηκε στα Αγγλικά Ναυπηγεία Blackball το 1881 και έφερε ένα σταθερό πυροβόλο Krupp 270/30 και ένα μικρό ταχυβόλο. Το Krupp αντικαταστάθηκε αργότερα από πυροβόλο 6". Με την ονομασία αυτή παρέμεινε στη δύναμη του Στόλου μέχρι την παραγγελία του ομώνυμου θωρηκτού.

Τρίτο κατά σειρά, ομώνυμο πλοίο, υπήρξε το θωρηκτό «Ύδρα», εκτοπίσματος 4.808 τόννων, που κατασκευάσθηκε από τη Γαλλική εταιρεία Forgeset Chantiers de la Mediterranee στα ναυπηγεία της του St. Nazaire μεταξύ 1887-1891. Μετά τη μετασκευή και επαύξηση του οπλισμού της, η «Ύδρα» έλαβε μέρος στις ναυτικές επιχειρήσεις των πολέμων 1897 και 1912-13. Στις αρχές του 1897, επικεφαλής μοίρας πολεμικών, έπλευσε στην Κρήτη προς προστασία του χριστιανικού πληθυσμού της νήσου Κρήτης από τις διώξεις των Τούρκων και προς υποστήριξή των ελληνικών στρατιωτικών τμημάτων που αποβιβασθήκαν στο Κολυμπάρι Σελίνου. Παροπλίσθηκε το 1918 και αγκυροβολημένη στον Πόρο, χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Πυροβολικού μεταξύ 1922 και 1929.

Τέταρτο πλοίο με το όνομα αυτό, υπήρξε το ένα από τα τέσσερα αντιτορπιλικά τύπου Dardo, πλήρους εκτοπίσματος 1.936 τόννων και ταχύτητος δοκίμων 41.5 κόμβων, κατασκευής των Ιταλικών ναυπηγείων Odero-Temi-Orlando στην La Spezia, που ύψωσε τη Σημαία του Πολεμικού Ναυτικού το 1932. Έλαβε μέρος στις ναυτικές, επιχειρήσεις του πολέμου 1940-41, μεταξύ των οποίων και η πρώτη επιδρομή στο στενό του Οτράντο (14-15/Νοε/40). Βυθίσθηκε μαχομένη, από πλήγματα βομβαρδιστικών καθέτου εφορμήσεως την 22 Απριλίου 1941 κοντά στη συστάδα των νησίδων Λαγούσες του Σαρωνικού, συμπαρασύροντας στον υγρό τάφο της τον Κυβερνήτη, τον Ύπαρχο και άλλους 40 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ναυτοδιόπους.

  
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Ο πρόεδρος των ναυπηγείων BlohmandVoss κ. VonNitzsch περνά στο χέρι της νονάς Μαρίκας Μητσοτάκη το χρυσό ναυτικό μπρασελέ.
 
Στιγμιότυπο από την τελετή καθέλκυσης της νέας Φ/Γ «Ύδρας» στο Αμβούργο την 25-6-91. Δίπλα στη νονά, η καλλιτέχνης Βίκυ Λέανδρος και ο Μητροπολίτης Γερμανίας.


ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Από τον κατάπλους στο ΝΑ της Φ/Γ ΥΔΡΑ την 29-1-93.
 
Στιγμιότυπο από την δεξίωση που έλαβε χώρα 30-4-1993 στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, παρουσία του τότε Πρωθυπουργού κ. Κων/νου Μητσοτάκη, με την ευκαιρία της εντάξεως των νέων μονάδων στο Πολεμικό Ναυτικό.
 
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Ομιλία του τότε Α/ΓΕΝ Αντιναυάρχου Η. Δρίκου ΠΝ κατά την παραλαβή της Φ/Γ ΥΔΡΑ την 15-10-92 από τα ναυπηγεία Blohm&Voss στη Γερμανία.
 
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ: Η νέα φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού ΥΔΡΑ, αγκυροβολημένη στα ναυπηγεία Blohm&Voss
 
 
 
  Η ανάδοχος της νέας Φ/Γ «Ύδρα» κ. Μαρίκα Μητσοτάκη, τη στιγμή που κόβει το σχοινί για να ελευθερωθεί το μπουκάλι της σαμπάνιας για τη βάπτιση του πλοίου.
 
 
 Αγιασμός του πλοίου από το Σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπο Αυγουστίνο, κατά την τελετή καθέλκυσης της Φ/Γ «Ύδρα» και προσφορά της εικόνας του Αγίου Νικολάου από την ανάδοχο του πλοίου κ. Μαρίκα Μητσοτάκη.
 
 
 
Δημοσιογραφική Έρευνα: ieriplektani.blogspot.com
ΠΗΓΗ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ