ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ: Συντασσόμαστε δίπλα του. Σε άδικη και παράνομη αργία ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος. Εκδικητική αντίδραση του Φαναρίου
Αιτία της δίωξης και τιμωρίας του π. Αναστασίου στάθηκε το τελευταίο του άρθρο με τίτλο: “Ουκρανικό «αυτοκέφαλο»: Ένας αποκαλυπτικός διάλογος”.
Το έγκλημα καθοσιώσεως του π. Αναστασίου ήταν η παρουσίαση των διαλόγων μεταξύ Βαρθολομαίου, Κυρίλλου και άλλων Ιεραρχών, στην Σύναξη των προκαθημένων των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, που έλαβε χώρα από 21-27.1.2016, στο Σαμπεζύ της Γενεύης, στα πλαίσια της προετοιμασίας της Συνόδου του Κολυμπαρίου (Ιούνιος 2016).
Όπως αναφέρει ο π. Αναστάσιος στους διαλόγους αυτούς: “.…. ἀποκαλύπτεται πέραν πάσης ἀμφισβητήσεως ἡ Πανορθόδοξη ἐκκλησιαστικὴ συνείδηση γιὰ τὸ Οὐκρανικὸ ζήτημα —ὅπως αὐτὴ ἐκφράστηκε στὸ πλέον ἐπίσημο βῆμα τῆς Συνάξεως τῶν Προκαθημένων, ἀπὸ τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη Βαρθολομαῖο καὶ ἄλλους Προκαθημένους καὶ ἀρχιερεῖς ὅλων τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν: Ἡ οἰκουμενική Ὀρθοδοξία θεωρεῖ ὅτι ἡ Οὐκρανία ὑπάγεται ἐκκλησιαστικὰ στὴν Ἐκκλησία τῆς Ρωσσίας. Οὐδείς ἐξέφρασε ἀντίρρηση οὒτε κἂν ἒμμεση ἀμφισβήτηση!”
Ουσιαστικά από τα πρακτικά, από τα όσα λέει ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, καταρρίπτεται όλη η επιχειρηματολογία του Οικουμενικού Πατριαρχείου ότι η Ουκρανία πάντοτε ανήκε στην κανονική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ουδέποτε παραχωρήθηκε στην κανονική δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας.
Η ταραχή των πατριαρχικών, μετά την δημοσιοποίηση του άρθρου, ήταν φαίνεται μεγάλη και πολλοί ζήτησαν δημοσίως από τον Μητροπολίτη Πατρών την κεφαλή του ιερέα του επί πίνακι. Έχοντας πικρή πείρα από τις διώξεις του μακαριστού γέροντά μας π. Νικολάου Μανώλη, τις πλεκτάνες, τις απειλές, τις άνωθεν πιέσεις σε υπηρεσιακούς παράγοντες, συντασσόμαστε δίπλα στον αδίκως διωχθέντα και τιμωρηθέντα π. Αναστάσιο.
Ο π. Αναστάσιος και σε αυτό όπως και σε όλα του άρθρα εκφράζεται με νηφαλιότητα και ευγένεια. Έφερε απλώς στο φως της δημοσιότητας θεολογικά κείμενα για χρήση στον δημόσιο θεολογικό διάλογο. Όποιος δεν συμφωνεί μαζί του ας αναιρέσει τα επιχειρήματά του και ας αποδείξει ότι ο π. Αναστάσιος σφάλλει ή ψεύδεται. Επιχειρήματα του είδους “είναι Ρωσόφιλος”, “ανήκει σε Εκκλησία που έχει αναγνωρίσει τον Επιφάνιο Ουκρανίας”, “ο Δεσπότης του είναι φίλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του οφείλει υπακοή”, ΔΕΝ είναι θεολογικά επιχειρήματα.
Ο π. Αναστάσιος στη συνείδηση της Εκκλησίας, στη συνείδηση του πιστού λαού και όχι της διοικούσας Εκκλησίας, είναι άξιος τιμών και όχι επιτιμίων, άξιος επαίνων και όχι αργίας. Η παρούσα ποινή είναι γι’ αυτόν στεφάνι. Το στάδιο των διώξεων ηνέωκται, οπότε του ευχόμαστε καλόν αγώνα, υπομονή, υγεία και να διακονεί έτη πολλά την Εκκλησία μας με το τάλαντο του Θεολόγου, γιατί σε λίγο θα ξεχάσουμε και αυτά που ξέραμε.
Την ευχή σας π. Αναστάσιε!
Υπενθυμίζουμε, επίσης, ότι ο μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος έγραψε στον πρόλογο του βιβλίου του κληρικού του Αναστάσιου Γκοτσόπουλου, με θέμα «Ἡ Εκκλησία της Ρώμης και ο Επίσκοπός της στα πρακτικά και στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων»: «Ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, είναι κληρικός ζηλωτής με ενθουσιασμό και σφρίγος πνευματικό».