Η Ρωσία διχάζει και το Άγιον Όρος για το Ουκρανικό. Site του Φαναρίου προκαταλαμβάνει ότι θα επιληφθεί της καταστάσεως το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως
Κάποια μοναστήρια του Αγίου Όρους δεν αποδέχονται την απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως για την χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία. Την θέλουν υπό την ρωσική δικαιοδοσία.
Πρόσφατο γεγονός – ενδεικτικό αυτής της προτίμησης – ο αποκλεισμός από την Θεία Λειτουργία της πανηγύρεως της Μονής Φιλοθέου του Αγίου Όρους, επί τη εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, του ιερομονάχου Βησσαρίωνος από τη Μονή Ξενοφώντος και του ιεροδιακόνου Νήφωνος από την Μονή Παντοκράτορος, οι οποίοι απεστάλησαν ως αντιπρόσωποι από τις Μονές τους στην πανήγυρη της Μονής Φιλοθέου.
Αν και έλαβαν κανονικά μέρος στην είσοδο του Μ. Εσπερινού, ο ηγούμενος της Μονής Φιλοθέου Αρχιμανδρίτης Νικόδημος, κατά τη διάρκεια του Όρθρου, τους διεμήνυσε ιδιαιτέρως ότι δεν μπορούν να λάβουν μέρος στην Θ. Λειτουργία διότι δέχεται πιέσεις.
Σύμφωνα με site που προβάλλει την ειδησεογραφία του Φαναρίου, ο ηγούμενος της Ι. Μονής Ξηροποτάμου Αρχιμανδρίτης Ιωσήφ, ζήτησε από τον ηγούμενο της Μονής Φιλοθέου να μη λειτουργήσουν οι πατέρες της Μονής Παντοκράτορος και Ξενοφώντος, αν ήθελε να λάβει μέρος και αυτός στην Θ. Λειτουργία, λόγω της στάσης που κρατάνε οι Μονές τους στο Ουκρανικό Αυτοκέφαλο. Από την άλλη υπάρχει έντονη φημολογία ότι οι Ρώσοι χρηματοδοτούν την ανακαίνιση της Μονής.
Ο αρθρογράφος εκμεταλεύεται την κατάσταση ρίχνοντας λάδι στή φωτιά, υποδεικνύοντας, ως εκκλησιαστικός ανακριτής, ερωτήματα του τύπου:
Σε ποιά Εκκλησία ανήκει η Μονή Φιλοθέου;
Σε ποιον έχει την αναφορά της;
Ποιον μνημονεύει ως επίσκοπο; Προφανώς τον Οικουμενικό Πατριάρχη, του οποίου τις αποφάσεις δεν αποδέχεται.
Είχε ενημερώσει η Μονή Φιλοθέου την Ιερά Κοινότητα ότι δεν δέχεται σε λειτουργική κοινωνία κάποιες Μονές του Αγίου Όρους;
Πώς έγινε αποδεκτό το να λειτουργήσει ο Μητροπολίτης Σερρών, ο οποίος κρατάει την ίδια στάση με τις Μονές Παντοκράτορος και Ξενοφώντος στο Ουκρανικό και να μη λειτουργήσουν οι πατέρες των Μονών αυτών;
Η υπακοή των Μονών Παντοκράτορος και Ξενοφώντος στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ήταν ο ανασταλτικός (sic) παράγοντας στο να λειτουργήσουν οι αντιπρόσωποί τους στη Mονή Φιλοθέου. Θα έχει, άραγε, και συνέχεια αυτή η πρακτική του αποκλεισμού από τους «καθαρούς»;
Προφανώς θα επιληφθεί της καταστάσεως το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού η πράξη αυτή εκκλησιολογικά δεν στηρίζεται πουθενά. Μάλλον όχι πουθενά. Είναι ξεκάθαρη αντιγραφή της ρωσικής εκκλησιολογίας που έχει κοινωνία μόνο με επισκόπους που δεν αναγνωρίζουν το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο, ανεξάρτητα από το αν η τοπική Εκκλησία έχει αναγνωρίσει. Η διχόνοια αυτή που σπείρανε οι Ρώσοι στις τοπικές Εκκλησίες, φαίνεται – δυστυχώς – πως δεν άφησε αλώβητο το Άγιον Όρος.