Βεροίας Παντελεήμων: Να τι θέλει ο Χριστός να του ζητούμε…
Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Ε´ Κυριακή των Νηστειών (2 Απριλίου) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων κήρυξε το θείο Λόγο, κατά τη διάρκεια της θείας Λειτουργίας, στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στη Βέροια.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος τόνισε:
«Ο δε Ιησούς είπεν αυτοις· ουκ οίδατε τι αιτείσθε».
Σε μία σκηνή λίγο πριν από το πάθος μας μετέφερε σήμερα το ευαγγελικό ανάγνωσμα. Ο Ιησούς προλέγει στους μαθητές του όσα επρόκειτο να συμβούν τις επόμενες ημέρες για να μην σκανδαλισθούν και να μην απογοητευθούν.
Προλέγει το πάθος του για να τους προετοιμάσει, όχι μόνο για το δικο του αλλά και για το δικό τους. Γιατί τους το έχει διδάξει πολλές φορές, αλλά γνωρίζει καλά ότι ακόμη δεν έχουν κατανοήσει επαρκως ότι η ζωή των μαθητών του Χριστού, η ζωή όσων πιστεύουν και θα πιστεύσουν σ᾽ Αυτόν δεν είναι μία ζωή χωρίς δυσκολίες και προβλήματα, δεν είναι μία πορεία σε πλατεία και ευρύχωρη οδό, δεν είναι μία ζωή χωρίς βάρη και θλίψεις και στενοχώριες.
Ο Χριστός δεν υποσχεθηκε ποτέ μία τέτοια ζωή. Ζήτησε από τους μαθητές του να τον ακολουθήσουν σε μία ζωή όπως η δική του· και αυτή η ζωή διέρχεται μέσα από τη στενή και τεθλιμμένη οδό του αγώνος και της αγωνίας του πάθους και του Σταυρού. Είναι μία ζωή στην οποία ο άνθρωπος καλείται να σηκώσει τον ζυγό και το φορτίο του Ιησού. Καλείται να διέλθει μέσω θλίψεων και δοκιμασιών, όπως διήλθε και η δική του.
Οι μαθητές του όμως δεν το έχουν κατανοήσει. Και γι᾽ αυτό, ενώ Εκείνος τους μιλά για το Πάθος του, αυτοί του ζητούν τη δόξα. Γι᾽ αυτό και ο Χριστός τους επαναφέρει στην πραγματικότητα με ένα αυστηρό σχόλιο: «ουκ οίδατε τι αιτείσθε». Δεν γνωρίζετε τι ζητάτε. «Ουκ οίδατε τι αιτείσθε».
Τα λόγια του Χριστού δεν απευθύνονται όμως μόνο στους μαθητές του, απευθύνονται και σε όλους εμάς που πιστεύουμε στον Χριστό και θέλουμε να είμαστε μαθητές του.
Οι άνθρωποι επιθυμούμε πολλά και ζητούμε από τον Θεό πολλά. Ζητούμε όμως σαν τα μικρά παιδιά, που βλέπουν μόνο το σήμερα. Ζητούμε, όπως ζητά σήμερα ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης που αιτούνται την πρωτοκαθεδρία και τη δόξα, αλλά δεν έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη του πάθους, δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι ο άνθρωπος φθάνει στην ανάσταση μέσα από τον Γολγοθά και τον σταυρό.
Το ίδιο κάνουμε πολλές φορές και εμείς. Ζητούμε από τον Θεό να μας απαλλάξει από τις θλίψεις και τις ταλαιπωρίες της παρούσης ζωής. Να μας απαλλάξει από τους πειρασμούς και τις δοκιμασίες. Και συχνά ζηλεύουμε τους ανθρώπους που βρίσκονται μακριά από τον Θεό και φαίνονται να ευημερούν και να απολαμβάνουν τη ζωή και την ευτυχία της.
Όμως η ζωή του ανθρώπου είναι πάντοτε ανάμικτη με θλίψεις και δυσκολίες. Κανείς δεν μπορεί να τις αποφύγει, είτε βρίσκεται μακριά είτε βρίσκεται κοντά στον Χριστό. Όσοι ζούν κοντά στον Χριστό, όσοι θέλουν να είναι πιστοί μαθητές και ακολουθοί του έχουν όμως ένα διπλό πλεονέκτημα. Μπορούν αφενός να αντιμετωπίσουν αυτές τις δοκιμασίες και τις θλίψεις ως τον σταυρό που καλούνται να σηκωσουν για να ακολουθήσουν τον Χριστό, και αφετέρου να αξιοποιούν τη βοήθειά του ώστε να γινει το φορτίο τους ελαφρύ και ο ζυγός τους χρηστός. Και ακόμη μπορούν να υπομένουν τις θλίψεις και τις ταλαιπωρίες του παρόντος βίου όχι χωρίς ελπίδα, αλλά με την ελπίδα και τη βεβαιότητα της αναστάσεως και της αιωνίου ζωής.
Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι ο Χριστός μας απαγορεύει να του υποβάλλουμε τα αιτήματα μας. Ασφαλώς όχι. Αντίθετα μάλιστα μας προτρέπει και μας παρακινεί να του ζητούμε ο,τι θελουμε «εν τη προσευχη» και μας υπόσχεται ότι θα μας το δώσει.
Βεβαίως ο Θεός ικανοποιεί παράλογα αιτήματα ή αιτήματα που δεν είναι προς το συμφέρον της ψυχής μας. Γνωριζει, άλλωστε, και ο ίδιος τις ανάγκες μας και φροντίζει να τις ικανοποιεί. Συγχρόνως όμως μας προτρέπει: «ζητείτε πρώτον την βασιλείαν του Θεού και την δικαιοσύνην αυτού και ταύτα πάντα προστεθήσεται υμίν».
Να, λοιπόν, ποιο αίτημα θα πρέπει να έχει προτεραιότητα. Να τι θέλει ο Χριστός να του ζητούμε. Θέλει να του ζητούμε να μας χαρίσει τη βασιλεία του, γιατί σε κανέναν δεν την χαρίζει, αν δεν του τη ζητήσει. Κανέναν δεν αναγκάζει να εισέλθει σ᾽ αυτήν, αν δεν το επιθυμεί. Γι᾽ αυτό ας κάνουμε και εμείς το αίτημα της βασιλείας του Θεού σταθερό και πρώτιστο αίτημά μας, όχι μόνο για να μην πεί και σε μας ο Χριστός το «ουκ οίδατε τι αιτείσθε», αλλά και για να μας αξιώσει να την απολαύσουμε και εδώ στη γη αλλά κυρίως στον ουρανό αιωνίως.