Ροή Ειδήσεων

Τα κατορθώματα της COSCO: Προειδοποιήσεις για εν δυνάμει σημείο ναυαγίου στον Πειραιά αλλά χαμπάρι ο Μώραλης και ο Πατούλης

Για ένα εν δυνάμει σημείο ναυαγίου και περιβαλλοντικού ατυχήματος στη νότια πλευρά της εισόδου του λιμανιού του Πειραιά, έκανε λόγο ο Νίκος Μπελαβίλας, επικεφαλής του «Πειραιάς για Όλους», μιλώντας στο δημοτικό ραδιόφωνο Κανάλι Ένα-90,4 και στον δημοσιογράφο Γιάννη Κλάδη. 

Όπως εξήγησε «η καθυστέρηση των έργων στον προβλήτα κρουαζιέρας και τα συσσωρευμένα υλικά κατασκευής έχουν δημιουργήσει μία επικίνδυνη ξέρα στην είσοδο του λιμανιού, η οποία είναι επικίνδυνη για πρόκληση τραγωδιών. 

Ταυτόχρονα, τα υλικά της -ποντισμένα κεσόν που περιέχουν βυθοκορήματα- αν ανοίξουν, θα προκαλέσουν τεράστια ζημιά στο θαλάσσιο περιβάλλον» [σ.σ. Το ίζημα από τα βυθοκορήματα έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο υλικό, καθώς περιέχει υψηλές συγκεντρώσεις από πολυάριθμες τοξικές ουσίες. Για παράδειγμα, είχαν καταγραφεί ιδιαίτερα υψηλές συγκεντρώσεις -15620% περισσότερο από τις τιμές που καταγράφονται στην ανοιχτή θάλασσα- του αποδεδειγμένα καρκινογόνου βενζο(a)πυρένιου (BaP), μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα από την περιοχή των βυθοκορήσεων].

Και βέβαια είναι χρέος του Δήμου Πειραιά και της Περιφέρειας Αττικής να ζητήσουν εξηγήσεις από την Cosco για την ολιγωρία της στην προστασία ανθρώπων και περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις της εργολαβίας της που βρίσκεται στον αέρα.

Η Cosco ανέλαβε να κάνει κάτι πρωτοφανές: 

Να ξεκινήσει χωρίς άδειες ένα γιγαντιαίο έργο το οποίο σταμάτησε, όταν αυτό αποκαλύφθηκε και το αποτέλεσμα φαίνεται στην είσοδο του λιμανιού μας. Μία θεόρατη επιμήκης ξέρα -οι μπετονένιοι τεχνητοί ογκόλιθοι (κεσόν) που μόλις διακρίνονται στην επιφάνεια του νερού- επικίνδυνη για τη ναυσιπλοΐα [σ.σ. τα έργα επέκτασης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά σταμάτησαν έπειτα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) σύμφωνα με τις οποίες κρίθηκε παράνομος ο τρόπος που υλοποιήθηκε συνολικά το Master Plan της COSCO. Ειδικότερα, οι εργασίες ξεκίνησαν χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) παραβιάζοντας, με αυτόν τον τρόπο, το ελληνικό και το ευρωπαϊκό δίκαιο].

Αφορμή γι’ αυτή τη συζήτηση, στο πλαίσιο της εκπομπής «Στον παλμό του Πειραιά» (04.03.2023), ήταν το θέμα που απασχόλησε το συνέδριο για την προστασία του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος από τις εκπομπές ρύπων που προκαλούνται από τη λειτουργία των μηχανών των ελλιμενισμένων πλοίων -κρουαζιέρας ή ακτοπλοΐας- στο λιμάνι του Πειραιά. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά.

Όπως ανέφερε ο Νίκος Μπελαβίλας, σύμφωνα με ενδελεχή έρευνα του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», που είχε ζητηθεί από τον προηγούμενο αντιπεριφερειάρχη Γιώργο Γαβρίλη, πέντε είναι οι βασικές πηγές ρύπανσης στο ευρύτερο λιμάνι του Πειραιά: Κρουαζιέρα, Ακτοπλοΐα, Κυκλοφορία οχημάτων, Oil One, Δεξαμενές καυσίμων Περάματος.

Ο Δήμος Πειραιά ομόφωνα -και με την καθοριστική παρέμβαση της παράταξης «Πειραιάς για Όλους»- από το 2019 είναι ξεκάθαρος στο ζήτημα του ελέγχου της ρύπανσης. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται οι δήμοι Περάματος και Κερατσινίου-Δραπετσώνας. Η αυτοδιοίκηση έχει δημιουργήσει ένα ενιαίο μέτωπο που θέλει να βάλει σε τάξη το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που προέρχεται από το λιμάνι.

Στην ευρωπαϊκή οδηγία να ηλεκτροδοτούνται μέχρι το 2030 κατά 80% από τη στεριά τα αγκυροβολημένα πλοία στα λιμάνια των κρατών – μελών, δεν φαίνεται να μπορεί να ανταποκριθεί το λιμάνι του Πειραιά. Για την παροχή αυτής της υπηρεσίας αποκλειστικά υπεύθυνη είναι η Cosco, καθώς η ηλεκτροδότηση από ξηράς συνιστά ένα από τους όρους της συμφωνίας παραχώρησης. Η εταιρεία δεν έχει κάνει ούτε ένα βήμα προς την κατεύθυνση της παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης και του μηδενισμού των εκπομπών αέριων ρύπων από τις μηχανές των πλοίων.