Έρευνα ξεκινά η Επιτροπή Ανταγωνισμού για γάλα, τυρί, γιαούρτι και απορρυπαντικά
Όχι μόνο τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, αλλά και τέσσερα ακόμη βασικά προϊόντα βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Συγκεκριμένα, η Αρχή αποφάσισε να χαρτογραφήσει τις συνθήκες ανταγωνισμού στην εν λόγω αγορά, καθώς επίσης και στις αγορές του φρέσκου γάλακτος, του βρεφικού γάλακτος, του τυριού και του αγελαδινού γιαουρτιού.
Σκοπός της χαρτογράφησης στα συγκεκριμένα προϊόντα είναι να εμβαθύνει την έρευνα της Ε.Α., που ξεκίνησε σε σειρά προϊόντων κατόπιν και της σύστασης ομάδας κρούσης σούπερ μάρκετ με την κλαδική έρευνα στα βασικά καταναλωτικά είδη, που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο 2021, λαμβάνοντας υπόψη και τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά λόγω της σημαντικής αύξησης τιμών σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, μεταβολή στις συνήθειες των καταναλωτών και μέτρων που έχουν υιοθετηθεί από την Πολιτεία.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα και μάλιστα με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία αυτής, στον κλάδο των απορρυπαντικών τη μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ έχουν δύο προμηθευτές, στα γιαούρτια κυρίως ένα σούπερ μάρκετ και ένας προμηθευτής, στα τυριά κυρίως ένας προμηθευτής.
Γενικότερα, πάντως, πέραν των παραπάνω, καθοριστικής σημασίας για τον εντοπισμό αντιανταγωνιστικών πρακτικών, αποδεικνύεται η πλατφόρμα ανώνυμης πληροφόρησης (whistleblowing) την οποία εγκαινίασε η Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2021. Σύμφωνα με την Ε.Α. η αύξηση των προς έναρξη υποθέσεων (68 τον Δεκέμβριο του 2022) οφείλεται κυρίως στη λειτουργία της εν λόγω πλατφόρμας. Την ίδια ώρα οι υποθέσεις που είχαν ανοίξει ήταν 15 και οι υποθέσεις που είχαν κληρωθεί σε εισηγητή 2. Σημειώνεται ότι οι κληρωμένες υποθέσεις σε εισηγητή έχουν χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 5 μήνες με δυνατότητα παράτασης 2 μηνών.
Συνολικά το 39% των υποθέσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο τέλος του 2022 αφορούσε καταγγελίες (σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και αυτεπάγγελτες έρευνες που ξεκίνησαν ύστερα από καταγγελίες), το 37% αυτεπάγγελτες έρευνες και έρευνες, το 7% συγκεντρώσεις, το 3% κλαδικές μελέτες και το 14% λοιπές κατηγορίες (σε αυτές συμπεριλαμ- βάνονται και τα μηνύματα στην πλατφόρμα ανώνυμης πληροφόρησης, καθώς και οι κανονιστι κές παρεμβάσεις).
Ο μέσος όρος ηλικίας των υποθέσεων ήταν το 2022 1 έτος και 8 μήνες, από 1 έτος και 2 μήνες το 2021, ενώ το 2019 ο μέσος όρος ηλικίας των υποθέσεων ήταν τα 8 έτη.