ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ – ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗΣ ΜΟΝΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Η Μητρόπολη Λιθουανίας ακυρώνει τη φαναριώτικη απόφαση αποκαταστάσεως των καθαιρεμένων κληρικών
Γερό ράπισμα στην ηγεμονική παρειά του Πατριάρχη Βαρθολομαίου αποτελεί η κίνηση της Μητρόπολης Λιθουανίας να απορρίψει την απόφαση του Φαναρίου σχετικά με την αποκατάσταση των καθαιρεμένων από το Πατριαρχείο Μόσχας ιερέων. Αναγνωρίζουν δηλαδή ως άκυρη την φαναριώτικη απόφαση.
Παραθέτουμε τα σημεία που δικαιώνουν την απόρριψη της απόφασης του Βαρθολομαίου από την Μητρόπολη Λιθουανίας και Βίλνο του Πατριαρχείου Μόσχας.
Πρώτο σημείο – Η κακοποίηση των Ιερών Κανόνων εκ μέρους του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως
Οι Λιθουανοί κληρικοί Πρωθιερείς Vladimiras Seliavko και Vitalijus Mockus και οι Πρεσβύτεροι κ. Vitalis Dauparas, Gintaras Sungaila και Georgy Ananiev μετά την καθαίρεσή τους από την Μητρόπολη Λιθουανίας του Πατριαρχείου Μόσχας απευθύνθηκαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο δια της εκκλήτου προσφυγής.
Διαβάζουμε στην επίσημη ανακοίνωση του Οικ. Πατριαρχείου «Πρό τινων μηνῶν ἀπηυθύνθησαν διά γραμμάτων τῇ Ἀ.Θ.Παναγιότητι τῷ Ἀρχιεπισκόπῳ Κωνσταντινουπόλεως – Νέας Ρώμης καί Οἰκουμενικῷ Πατριάρχῃ κ.κ. Βαρθολομαίῳ οἱ ἐκ Λιθουανίας …. καθυποβληθέντες τῇ ποινῇ τῆς ἀπό τῆς ἱερωσύνης καθαιρέσεως ὑπό τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, καί ἤσκησαν, καθ᾽ ὅ ἔχουσι δικαίωμα, ἔκκλητον προσφυγήν ἐνώπιον Αὐτοῦ.[…]
Ήταν αυτό που περίμενε ο Βαρθολομαίος προκειμένου να αναμειχθεί παρανόμως και αντικανονικώς σε μία ακόμη Τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία, κυοφορώντας και πάλι ένα σχίσμα.. Η τακτική της εκκλήτου προσφυγής αποτελεί ένα ακόμα τεκμήριο της περιφρόνησης του Θεού και καταπάτησης των Ιερών Κανόνων εκ μέρους του κ. Βαρθολομαίου.
Αυτό μας το αναλύει με απόλυτη σαφήνεια ο Πρωτοπρεσβύτερος Ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ π. Θεόδωρος Ζήσης στην ομιλία του με τίτλο «Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων». Και πάλι τότε είχε ενσκήψει η ανάμειξη του Βαρθολομαίου σε ξένα χωράφια, δηλαδή σε ξένες δικαιοδοσίες, υπό την «ασφάλεια» της προσωπικής πατριαρχικής στρεβλής ερμηνείας του κανόνα περί της εκκλήτου προσφυγής.
«[…] Έχω σημειώσει εδώ, για το «έκκλητον» το περίφημο, διότι το Φανάρι ισχυρίζεται ότι έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει και στις δικαιοδοσίες των άλλων Εκκλησιών, διότι υπάρχει ο θεσμός της «εκκλήτου», η έκκλητος ή του εκκλήτου ή το έκκλητον. Αυτό, για να το πω στη δικαστική γλώσσα, είναι ένα είδος εφετείου, εφέσεως. Δηλαδή, όταν κάποιο πρόβλημα δεν επιλύεται στα όρια μιας Εκκλησίας, σε έναν Επίσκοπο, ένας κληρικός κάνει κάποιος έφεση σε ανώτερο εκκλησιαστικό όργανο. Αυτό είναι το «έκκλητο». Κι έχω φέρει μαζί μου εδώ μια φοβερή γνώμη του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου από το Πηδάλιο της Εκκλησίας μας και γνώμες των περισσοτέρων κανονολόγων, όπως και ο καθηγητής Φειδάς, ότι το «έκκλητο» ισχύει μόνον εντός της δικαιοδοσίας κάποιου Πατριαρχείου. Δηλαδή κάποιος Επίσκοπος, κάποιος Μητροπολίτης κάνει έκκλητο στον δικό του Πατριάρχη, όχι σε ξένο Πατριάρχη. Σαφώς λέγεται, και σε αποφάσεις κανονολόγων και τα λοιπά, ότι δεν έχει δικαίωμα ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως να δέχεται έκκλητο από άλλη Εκκλησία, από άλλη δικαιοδοσία.[…]»
Σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη που ερμηνεύει τον Θ΄ Κανόνα της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, στο Ιερό Πηδάλιο, ο Βαρθολομαίος δεν έχει κανένα δικαίωμα να ανακατευτεί και να πάρει αποφάσεις «Ὅτι μέν γάρ ὁ Κωνσταντινουπόλεως οὐκ ἔχει ἐξουσίαν ἐνεργεῖν εἰς τάς Διοικήσεις καί ἐνορίας τῶν ἄλλων Πατριαρχῶν, οὔτε εἰς αὐτόν ἐδόθη ἀπό τόν Κανόνα τοῦτον ἡ ἔκκλητος ἐν τῇ καθόλου Ἐκκλησίᾳ...».
Δεύτερο σημείο – τα ψεύδη σχετικά με τους λόγους της καθαίρεσης
Στο σχετικό δημοσίευμα αναφέρεται ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αφού μελέτησε με προσοχή τις περιπτώσεις των Λιθουανών ιερέων, εισηγήθηκε την άρση της καθαίρεσης τους καθώς “οἱ λόγοι δι᾽ οὕς ἐπεβλήθησαν αἱ ποιναί οὐδόλως προέρχονται ἐκ κριτηρίων ἐκκλησιαστικῶν, ἀλλά ἐκ τῆς δικαίας ἐναντιώσεως τῶν εἰρημένων κληρικῶν εἰς τόν πόλεμον τῆς Οὐκρανίας”.
Εκ θεμελίων απορρίπτει αυτή τη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η Μητρόπολη Βίλνο και Λιθουανίας καθώς, όπως έχουν επανειλημμένα τονίσει το εκκλησιαστικό δικαστήριο, εξέτασε τις πράξεις των προαναφερθέντων κληρικών αποκλειστικά με βάση το εκκλησιαστικό κανονικό δίκαιο.
Η Ορθόδοξη Λιθουανική Αρχιεπισκοπή παραθέτει τους ακριβείς λόγους της καθαίρεσης των ιερέων ως ακολούθως:
«Οι πρώην κληρικοί καθαιρέθηκαν από την ιερωσύνη για σοβαρά εκκλησιαστικά εγκλήματα. Οι δραστηριότητές τους εξετάστηκαν ενδελεχώς από το εκκλησιαστικό δικαστήριο, το οποίο επιβεβαίωσε τα ακόλουθα γεγονότα: αθέτηση του ιερατικού όρκου και επιορκία (Κανόνας 25 των Αγίων Αποστόλων), ανυπακοή σε Επίσκοπο και εκτέλεση δημοσίων δραστηριοτήτων χωρίς την ευλογία του Επισκόπου τους (Κανόνας 39 των Αγίων Αποστόλων), συνωμοσία κατά Επισκόπου και κληρικών, καθώς και διατάραξη εκκλησιαστικής τάξης (Κανόνας 18 της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου και Κανόνας 34 της Ε’-ΣΤ’ εν Τρούλλω Συνόδου), σχισματικές δραστηριότητες, η πρόθεση μετάβασης σε άλλη εκκλησιαστική δικαιοδοσία χωρίς την ευλογία του Επισκόπου τους (Κανόνας 16 της Α’ Οικουμενικής Συνόδου), καθώς και συμμετοχή σε εκστρατεία δυσφήμησης της Εκκλησίας, Επισκόπων και κληρικών (Κανόνας 55 των Αγίων Αποστόλων). Κάθε ένα από τα γεγονότα αυτής της λίστας επιβεβαιώνεται από συγκεκριμένες ενέργειες και δημόσιες καταθέσεις πρώην κληρικών, καθώς και μαρτυρίες».
Τρίτο σημείο – το στημένο ψέμα του Π. Βαρθολομαίου
Το βολικό ψέμα του κ. Βαρθολομαίου περί της καθαίρεσης των ιερέων λόγω αντίδρασής τους στον πόλεμο της Ουκρανίας, ανατράπηκε μετά την επίσημη ανακοίνωση της Λιθουανικής Αρχιεπισκοπής.
Η Λιθουανική Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή έχει επανειλημμένα τονίσει ότι το εκκλησιαστικό δικαστήριο εξέτασε τις πράξεις των προαναφερθέντων κληρικών αποκλειστικά με βάση το εκκλησιαστικό κανονικό δίκαιο. Η αντιπολεμική τους θέση δεν επηρέασε την απόφαση του δικαστηρίου. Επιπλέον, η στάση των πρώην ιερέων απέναντι στον πόλεμο στην Ουκρανία δεν διαφέρει από τη θέση της Λιθουανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Οι πρώην κληρικοί γνωρίζουν καλά ότι η Λιθουανική Ορθόδοξη Εκκλησία καταδίκασε την επίθεση και τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας την επόμενη κιόλας μέρα μετά την έναρξή του, στις 25 Φεβρουαρίου 2022.
«Καταδικάζουμε σθεναρά τον πόλεμο της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και προσευχόμαστε στον Κύριο να τον τερματίσει το συντομότερο δυνατό», δήλωνε χαρακτηριστικά ο Μητροπολίτης Λιθουανίας κ. Ιννοκέντιος ευθύς εξαρχής της κήρυξης του πολέμου.
Τέταρτο σημείο – τα γεωπολιτικά παιχνίδια και ο ρόλος του π. Βαρθολομαίου
Δυνατός παίκτης στη σκακιέρα ο π. Βαρθολομαίος, ανέλαβε να διευκολύνει τη Δύση στα δόλια σχέδιά της εναντίον της Ρωσίας. Κυοφόρησε και εγέννησε σχίσμα στην Ουκρανία φτιάχνοντας μια ψευδοαυτοκέφαλη εκκλησία καταπατώντας τη νόμιμη Εκκλησία της Ουκρανίας. Συνεργάτες του μερικοί καθαιρεμένοι και αχειροτόνητοι…
Σήμερα επανέρχεται με νέους καθαιρεμένους που επαναστατούν εναντίον της Μητρός Εκκλησίας τους και αναζητούν τη «θαλπωρή» στο ωμοφόριό του Οικουμενικού Πατριάρχη… Εντελώς συμπτωματικά τον περασμένο Σεπτέμβριο ο υφυπουργός Εξωτερικών της Λιθουανίας επισκέφθηκε τον Βαρθολομαίο. Προφανώς αυτός αναλαμβάνει το ρόλο Ποροσένκο.
Λίγες μέρες αργότερα δημοσιεύεται η ανησυχία του Λιθουανού Αρχιεπισκόπου κ. Ιννοκεντίου για τις μυστικές κινήσεις κρατικών αξιωματούχων και τις συναντήσεις με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κρυφά από την επίσημη Ορθόδοξη Εκκλησία της Λιθουανίας. Εκείνον τον καιρό εντόπισε και τον κίνδυνο στα πρόσωπα των καθαιρεμένων κληρικών που έσπερναν τη διχόνοια στον λαό της Λιθουανίας. Και δεν έπεσε έξω ο Μητροπολίτης κ. Ιννοκέντιος…
Πέμπτο και τελευταίο σημείο – η φαυλότητα του π. Βαρθολομαίου
Αναμφίβολα έχει μπει στο ρόλο του πλανητάρχη ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και δίνει εντολές ένθεν κακείθεν, αλλά και εκτοξεύει απειλές σε όσους αρνούνται να τον ακολουθήσουν στην αποστασία του. Η εκκοσμίκευση από την οποία έχει κυριευτεί δεν του αφήνει περιθώρια να δει τις πνευματικές διαστάσεις όσων κάνει. Αυτό ακριβώς καυτηριάζει και η επίσημη ανακοίνωση της Λιθουανικής Αρχιεπισκοπής.
“Η καθαίρεση από την ιερωσύνη δεν είναι πειθαρχική αλλά μυστηριακή πράξη, είναι οριστική και αμετάκλητη. Οι κανόνες της Εκκλησίας αναφέρουν ότι οι κληρικοί που έχουν καθαιρεθεί από την ιερωσύνη δεν υπόκεινται σε αποκατάσταση και χειροτονία ούτε μπορούν να ξαναχειροτονηθούν κληρικοί. Επομένως, οι πρώην ιερείς Vladimiras Seliavko, Vitalijus Mockus, Vitalis Dauparas, Gintaras Sungaila καί Georgy Ananiev είναι και θα παραμείνουν λαϊκοί ακόμα και αν τολμήσουν να φορέσουν εκκλησιαστικά άμφια και τελέσουν «ακολουθίες». Δεν είναι δυνατό να τελεστούν μυστήρια από ιερέα που έχει καθαιρεθεί”.
Αυτά όμως είναι ψιλά γράμματα για τον Βαρθολομαίο που συνεχίζει απτόητος να γεμίζει πληγές το Σώμα της Εκκλησίας μας που είναι το Σώμα του Χριστού.
Επιτέλους… πότε θα εγερθούν οι Ορθόδοξες συνειδήσεις!
Άρθρο της κυρίας Ελένης Παπασταματάκη (katanixi.gr)