Ροή Ειδήσεων

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας για την Κυριακή της Τυρινής


Το κήρυγμά του για την Κυριακή της Τυρινής (Τυροφάγου) εξέδωσε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής. “Η νηστεία και η εγκράτεια εξευγενίζουν τον άνθρωπο, καθαρίζουν την ψυχή από κάθε πάθος και ελευθερώνουν τον ανθρώπινο πρόσωπο από τα δεσμά των κακών συνηθειών μας”, είπε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος.
Παρακάτω το κήρυγμα του Μητροπολίτη Μεσογαίας:

Με την χάρη του Θεού βρισκόμαστε ξανά εμπρός στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Σε μια εκκλησιαστική περίοδο, την οποία πρέπει να αφιερώσουμε στο Θεό με προσοχή, προσευχή και νηστεία για την ψυχική μας αναγέννηση.

Για την Εκκλησία δεν είναι μόνον αποχή από τα φαγητά, αλλά κυρίως άσκηση χαρισμάτων που τροφοδοτούν την ψυχή.

Η νηστεία αφορά τον όλον άνθρωπο. Νηστεία θα πεί εγκράτεια του στομάχου, αλλά και των κακιών, καθαρμός του σώματος και της ψυχής.

Η νηστεία είναι κυρίως η πνευματική προσπάθεια, που εξαρτάται από την διάθεση του ανθρώπου και αφορά στις επιθυμίες και στις ανάγκες του σώματος και της ψυχής. Νηστεύω πνευματικά θα πεί αγωνίζομαι να κόψω τα πάθη μου, προσπαθώ να καθαρίσω την ψυχή μου. «Αληθής νηστεία η των κακών αλλοτρίωση, εγκράτεια γλώσσης, θυμού αποχή, καταλαλιάς, ψεύδους και επιορκίας» ψάλλομε σήμερα στην Εκκλησία μας. Τι αξία μπορεί να έχει μια νηστεία τροφική, έστω και αν είναι εξαντλητική, αν δεν συνοδεύεται από τον αγώνα απαλλαγής μας από τα πάθη και τις κακίες;

Για να είναι ολοκληρωμένη η νηστεία πρέπει να συνδέεται με αρετές, και ιδίως από τις αρετές της προσευχής και της ελεημοσύνης. Όπως το πτηνό, εάν δεν έχει φτερά, δεν μπορεί να πετάξει, έτσι και η νηστεία, αν δεν έχει προσευχή και ελεημοσύνη, δεν μπορεί να μας ανυψώσει στο Θεό.

Στο Ευαγγέλιο της Κυριακής μας δίνει ο Κύριος πολύτιμες οδηγίες για να πετύχουμε ψυχική καλλιέργεια και καρποφορία, μας συνιστά να μη θησαυρίζουμε «θησαυρούς επί της γης». Αγωνίζεται ο άνθρωπος να θησαυρίσει. Βασανίζεται από τον πυρετό της πλεονεξίας. Θέτει ως σκοπό της ζωής του να κερδίσει όσο το δυνατόν περισσότερα για να θησαυρίσει. Εργάζεται, κοπιάζει, αγωνίζεται για πολλά, όλο και πιο πολλά. Βλέπει το χρήμα και το λατρεύει. Αλλά τελικά υποδουλώνει την ψυχή του στο χρήμα. Μια τέτοια υποδουλωμένη ψυχή δεν έχει βαθύτερο περιεχόμενο. Δεν γνωρίζει Θεό. Καταδικάζει η ίδια τον εαυτό της σε μαρασμό και θάνατο. Γι’ αυτό, λέγει ο Κύριος «θησαυρίζετε μέσα στην ψυχή σας την πίστη. Την ταπείνωση, την δικαιοσύνη, την υπομονή, την αγάπη. Θησαυρίζετε θησαυ-ρούς καλών έργων».

Μας συνιστά ακόμη με ποιο τρόπο θρησκεύουμε παρουσιάζοντας την υποκριτική θρησκευτικότητα των Φαρισαίων, οι οποίοι νήστευαν, όχι για να γυμνασθούν στην εγκράτεια, όχι για να ωφελήσουν στην ψυχή τους, αλλά για να επιδειχθούν στους άλλους ανθρώπους. Όταν νήστευαν, έμειναν απεριποίητοι και ακάθαρτοι, για να φαίνονται αδύνατοι στο πρόσωπο και καταβαβλημένοι από την νηστεία. Όχι τέτοια θρησκευτικότητα. Ο Θεός ζητά ειλικρίνεια στις διαθέσεις μας και πολύ περισσότερο στα θέματα της πίστεώς μας. Σκοπός της νηστείας, την οποία θέτει, υποδεικνύει η Εκκλησία μας, είναι η ψυχική μας ωφέλεια. Δεν είναι η επίδειξη για καύχηση. Κατ’ αναλογίαν πρέπει να προσέχουμε κάθε εκδήλωσή μας.

Η νηστεία και η εγκράτεια, αγαπητοί μου αδελφοί, εξευγενίζουν τον άνθρωπο, καθαρίζουν την ψυχή από κάθε πάθος και ελευθερώνουν τον ανθρώπινο πρόσωπο από τα δεσμά των κακών συνηθειών μας. Ακόμη συντελούν στην καλή υγεία του σώματος. Κανείς ποτέ δεν αρρώστησε από την εγκράτεια. Απεναντίας η ακράτεια γίνεται πρόξενος πολλών ψυχοσωματικών ασθενειών, που σήμερα ιδιαίτερα βασανίζουν πολλούς.

Ο σύγχρονος άνθρωπος δεμένος στο όχημα της καταναλωτικής και υλιστικής κοινωνίας έχει μεταβάλει την καρδιά του σε κέντρο χαμηλών επιθυμιών μέσα στις οποίες καθημερινά κυλιέται, με την λαιμαργία πάχυνε τον λογισμό του και άναψε στην σάρκα του την πύρωση των επιθυμιών.

Η Εκκλησία μας προτρέπει σήμερα να αναλάβουμε τον καλό της νηστείας αγώνα. Ας αποφύγουμε, λοιπόν, τον χορτασμό για να μην ανάψουμε περισσότερο τη φωτιά της σάρκας. Ας ζητήσουμε από τον Θεό μας φωτισμό και δύναμη για χριστιανική ζωή. «Ιδού καιρός ευπρόσδεκτος. Ιδού καιρός μετανοίας. Αποθώμεθα τα έργα του σκότους και ενδυσώμεθα τα όπλα του φωτός», όπως αξίως «εις την τριήμερον ανάστασιν καταντήσωμεν του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, του σώζοντος τας ψυχάς ημών». Αμήν.