Γιατί η Αγία Αικατερίνη θεωρείται «Nύμφη» του Χριστού;
Η Αγία Αικατερίνη αποκαλείται και Νύμφη του Χριστού.
Πράγματι, η Μεγαλομάρτυς της Χριστιανοσύνης η μνήμη της οποίας εορτάζεται στις 25 Νοεμβρίου, είναι μια ιδιαίτερη Αγία που γεννήθηκε και έζησε στην Αλεξάνδρεια, επί Ρωμαίου αυτοκράτορα Μαξιμιανού (250-310).
Ήταν κόρη του έπαρχου της πόλης Κώνστα και διακρίθηκε για τη σπάνια σοφία και ομορφιά της. Με διαταγή του Μαξιμιανού συμμετείχε σε συζήτηση με 50 φιλοσόφους, γύρω από τη χριστιανική πίστη. Όχι μόνο έπεισε πολλούς από αυτούς με τα επιχειρήματά της, αλλά κατόρθωσε να τους μεταστρέψει στον Χριστιανισμό.
Μόλις ο Μαξιμιανός, το πληροφορήθηκε, εξοργίστηκε πολύ αλλά αρχικά προσπάθησε αρχικά να Την προσεγγίσει και να Την καλοπιάσει. Μόλις, όμως, πληροφορήθηκε ότι ή όμορφη αλεξανδρινή διανοούμενη προσηλύτισε τη σύζυγό του, Φαυστίνα, τον σωματοφύλακά της Πορφύριο και 200 στρατιώτες του, διέταξε τον αποκεφαλισμό τους και τη σύλληψη της Αικατερίνης, την οποία και εξόρισε.
Τα θαύματα μέχρι τον θάνατό Της
Η επιμονή της να μην απαρνηθεί τον Χριστιανισμό, προκάλεσε τη δήμευση της περιουσίας Της και την καταδίκη Της σε αργό θάνατο στον οδοντωτό τροχό. Ο τροχός έσπασε μόλις άγγιξε το σώμα Της κι έτσι ο Μαξιμιανός διέταξε τον αποκεφαλισμό Της. Τότε, από την ασώματο κεφαλή Της, αντί για αίμα έτρεξε γάλα, σύμφωνα πάντα με την εκκλησιαστική παράδοση. Τον έκτο αιώνα ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός μετέφερε το λείψανο της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά, όπου ιδρύθηκε η ομώνυμη περίβλεπτος μονή.
Προστάτις μιας σειράς επαγγελματιών
Η Αγία Αικατερίνη είναι προστάτιδα του Πανεπιστημίου των Παρισίων και διαφόρων επαγγελματικών κλάδων σε πολλές χριστιανικές χώρες του κόσμου, όπως των δικηγόρων και νομικών, βιβλιοθηκονόμων, φιλοσόφων, μυλωνάδων, γανωματήδων, νοσοκόμων, γραμματέων, στενογράφων, βυρσοδεψών και των αγγειοπλαστών. Ακόμη, είναι προστάτιδα των ετοιμοθάνατων, των παρθένων και των ανύπαντρων γυναικών.
Στην Ελλάδα, η Αγία Αικατερίνη είναι προστάτιδα των γεωργών, επειδή η εορτή της συμπίπτει με τη σπορά. Υπάρχει, μάλιστα, πανελλήνια παράδοση, ότι αν τυχαίνει να υπάρχει ανομβρία, η Αγία «δανείζεται νερό» από άλλον άγιο για να βρέξει την ημέρα της εορτής Της και να ευχαριστήσει τους γεωργούς.
Η Αγία Αικατερίνη είναι πολιούχος της Κατερίνης. Η πρωτεύουσα της Πιερίας ονομάστηκε αρχικά Αικατερίνη από το όνομα της αγίας.
Γιατί ονομάζεται Νύμφη του Χριστού:
Χάρις στην ομορφιά αλλά και τη μεγάλη σοφία της Αικατερίνης, πλούσιοι άρχοντες της συγκλήτου τη ζητούσαν εκείνη την εποχή σε γάμο.
Τόσο οι συγγενείς, όσο και η μητέρα Της, η οποία λόγω των διωγμών είχε κρυφά ασπαστεί τον Χριστιανισμό, συμβούλευαν τη νεαρή Αικατερίνη να παντρευτεί, ώστε να μην περιέλθει η βασιλεία του πατέρα Της σε ξένο άνδρα. Ωστόσο, εκείνη, αγαπώντας θερμά την παρθενία της, απέφευγε τις προτάσεις, μέχρι τη στιγμή που άρχισαν να την ενοχλούν συστηματικά. Η παράδοση, λοιπόν, αναφέρει το εξής περιστατικό:
Όταν άρχισαν οι συστηματικές ενοχλήσεις η νεαρή Αικατερίνη είπε «βρείτε μου ένα νέο ο οποίος να μου μοιάζει στα 4 χαρίσματα που ομολογείτε ότι ξεπερνώ τις άλλες νέες και εγώ θα τον κάνω σύζυγό μου. Ερευνήστε εάν υπάρχει κάποιος όμοιός μου στην ευγένεια, στον πλούτο, στη σοφία και στην ωραιότητα. Εάν του λείπει κάτι από αυτά δεν είναι άξιος για εμένα.»
Γνωρίζοντας ότι ήταν αδύνατον να βρεθεί τέτοιος νέος, Της έλεγαν ότι ο γιος του Βασιλιά της Ρώμης, καθώς και άλλοι ευγενείς είναι πλουσιότεροι από εκείνη, αλλά υστερούν σε σοφία και ομορφιά. Η κόρη, όμως, τους ενημέρωνε ότι δε θα δεχόταν να παντρευτεί «αγράμματο».
Η συνάντησή Της με την Παναγία και τον Χριστό
Τότε, η μητέρα Της αποφασίζει να πάει μαζί με τη νεαρή Αικατερίνη να συμβουλευθούν τον πνευματικό Της, έναν άγιο άνθρωπο που ζούσε έξω από την πόλη. Ο ασκητής, αφού άκουσε τα λόγια της, σκέφθηκε να την προσελκύσει στην πίστη του Χριστού. Της είπε λοιπόν «Γνωρίζω ένα θαυμάσιο άνθρωπο που σε υπερβαίνει σε όλα τα χαρίσματα και σε άλλα αναρίθμητα. Η ωραιότητά Του νικά σε λάμψη τον Ήλιο, η σοφία Του κυβερνά όλα τα όντα, ο πλούτος Του διαμοιράζεται σε όλο τον κόσμο και δε λιγοστεύει ποτέ ενώ η ευγένειά Του είναι ασύλληπτη και ακατανίκητη».
Η Αγία Αικατερίνη πίστεψε αρχικά ότι πρόκειται για επίγειο άρχοντα και ρωτούσε αν αυτά τα χαρίσματα ήταν αληθινά. Ο ασκητής τότε, Της αποκρίθηκε ότι Αυτός δεν έχει πατέρα στη Γη, αλλά γεννήθηκε υπερφυσικά από μια Υπερ-Αγία Παρθένο, που αξιώθηκε για την αγιότητά Της να μείνει αθάνατη στην ψυχή και το σώμα.
Όταν, λοιπόν, η κόρη ζήτησε να δει αυτόν το νέο για τον οποίο της διηγήθηκε τόσα θαυμαστά ο ασκητής Της, έδωσε μια εικόνα της Παναγίας, που κρατούσε το θείο Βρέφος και της είπε: «Αυτή είναι η αειπάρθενος Μητέρα Εκείνου. Πάρε Την και αφού κλείσεις την πόρτα του δωματίου σου, κάμε ολονύκτια προσευχή και παρακάλεσέ την, ονομάζεται Μαρία, να σου δείξει τον Υιό Της. Ελπίζω, ότι αν παρακαλέσεις με πίστη, θα σε ακούσει».
Η Αγία Αικατερίνη πήρε την εικόνα και όλη τη νύκτα κλεισμένη στο θάλαμό Της, προσευχόταν. Εξαντλημένη αποκοιμήθηκε και είδε σαν σε όραμα την Παναγία με το θείο Βρέφος. Αλλά είχε στραμμένο το πρόσωπό Του προς τη Μητέρα Του, έτσι η κόρη έβλεπε τα νώτα του. Επιθυμώντας να δει το πρόσωπό Του, πήγε προς το άλλο μέρος, αλλά ο Χριστός έστρεφε πάλι το πρόσωπό Του. Αυτό έγινε τρεις φορές. Τότε άκουσε την Παναγία να λέει:
«Κοίταξε, παιδί μου, τη δούλη σου Αικατερίνη, πόσο είναι ωραία και καλή» και το Βρέφος αποκρίθηκε: «Είναι σκοτεινή και άσχημη, τόσο που δεν μπορώ να την δω καθόλου.
– «Δεν είναι πάνσοφη παραπάνω από όλους τους ρήτορες, πλούσια και ευγενής;»
– «Μητέρα μου, είναι αμαθής και πολύ χαμηλά. Όσο βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση, δεν πρέπει να με δει στο πρόσωπο»
– «Σε παρακαλώ, παιδί μου, να μην περιφρονήσεις το πλάσμα σου, αλλά να την νουθετήσεις κα να Την οδηγήσεις για να απολαύσει τη δόξα σου και να δει το πρόσωπό σου, που επιθυμούν και οι Άγγελοι να βλέπουν».
– «Ας πάει στο γέροντα, που της έδωσε την εικόνα και ας κάνει ό,τι θα την συμβουλεύσει και τότε θα με δει».
Την άλλη μέρα το πρωί, ξεκίνησε συνοδεία λίγων γυναικών και έφθασε στο κελί του γέροντα. Με δάκρυα του διηγήθηκε το όραμα και του ζήτησε τη συμβουλή του. Ο όσιος της διηγήθηκε όλα τα Μυστήρια της αληθινής πίστεως, αρχίζοντας από τη δημιουργία του ανθρώπου.
Μετά την κατήχηση, η Αγία αποθέτοντας τον παλαιό άνθρωπο και φορώντας στολή θεοΰφαντη, γύρισε στα ανάκτορα.
Όλη τη νύκτα την πέρασε προσευχόμενη μέχρι την ώρα που κοιμήθηκε και είδε σε οπτασία την Παρθένο με το βρέφος, που κοίταζε πλέον την Αικατερίνη, με πολύ ιλαρότητα. Στην ερώτηση δε της Παναγίας αν ήταν τώρα αρεστή η κόρη, ο Δεσπότης απάντησε:
«Τώρα έγινε ένδοξη η άσχημη και σκοτεινή, η πτωχή και χωρίς γνώση έγινε πλούσια και πάνσοφη, η καταφρονημένη και άσημη, έγινε ευγενής και ένδοξη. Είναι στολισμένη με τέτοια χαρίσματα, ώστε επιθυμώ να τη μνηστευθώ για νύφη μου άφθορη».
«Δεν είμαι άξια, Υπερένδοξε Δέσποτα, να βλέπω τη βασιλεία σου, αλλά αξίωσέ με να συναριθμηθώ με τους δούλους σου», αποκρίθηκε η Αικατερίνη.
Ο αρραβώνας με τον Χριστό
Η Θεοτόκος τότε πήρε το δεξί χέρι της Αικατερίνης και της είπε: «Δώσε της, παιδί μου, δακτυλίδι σαν αρραβώνα, για να την αξιώσεις της βασιλείας σου».
Τότε ο Κύριος της έδωσε ένα ωραίο δακτυλίδι λέγοντας: «Σήμερα σε παίρνω για Νύμφη μου αιώνια και άφθορη. Να φυλάξεις αυτή τη συμφωνία. Να μην πάρεις άλλον νυμφίο στη γη». Από τη στιγμή εκείνη ελκύσθηκε η Αγία Αικατερίνη από τον Ουράνιο Νυμφίο και αιχμαλωτίσθηκε η καρδιά Της από τον θείο έρωτα του Χριστού.