Αρχιεπισκοπικές Κύπρου: Έξω ένας, έμειναν έξι, όφελος για δύο
Στην τελική ευθεία εισήλθε από χθες η προεκλογική περίοδος των υποψηφίων για τον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο με την υποβολή των υποψηφιοτήτων που συνοδεύτηκε από την εγκατάλειψη της κούρσας από τον επίσκοπο Καρπασίας Χριστοφόρο. Η απόσυρση Χριστοφόρου δημιουργεί νέα δεδομένα υπό την έννοια ότι οι ψηφοφόροι που θα αντλούσαν από τη δεξαμενή των «αρχιεπισκοπικών» αναμένεται να κατευθυνθούν προς άλλους υποψηφίους.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αρκετοί από τους ψηφοφόρους του Καρπασίας θα στραφούν προς τον μητροπολίτη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου λόγω της εγγύτητας (σε πολλά επίπεδα) της μητρόπολης Κωνσταντίας με την επισκοπή Καρπασίας. Μέρος των ψηφοφόρων αναμένεται να κατευθυνθούν και προς τον Τοποτηρητή του Θρόνου μητροπολίτη Πάφου Γεώργιο. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», ο επίσκοπος Καρπασίας αντιμετώπιζε προβλήματα με ψηφοφόρους της Καρπασίας λόγω διαφωνιών που ανέκυψαν κατά καιρούς με επιλογές του.
Η υποψηφιότητα του επισκόπου Καρπασίας θα έμπαινε σφήνα στις υποψηφιότητες των μητροπολιτών Κωνσταντίας και Πάφου, κάτι το οποίο ενείχε τον κίνδυνο αποκλεισμού είτε του ενός είτε του άλλου, αν η διαφορά στις ψήφους με άλλους υποψηφίους ήταν οριακή. Όπως πληροφορείται ο «Φ», αρνητικά λειτούργησε για τον Επίσκοπο και το γεγονός ότι ενόσω ζούσε ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος συζητούσε με άλλους εν δυνάμει υποψηφίους για τον Θρόνο ώστε να αποσυρθούν υποστηρίζοντας τη δική του υποψηφιότητα.
Πέραν της Καρπασίας, ο επίσκοπος Χριστοφόρος ευελπιστούσε να εξασφαλίσει υποστήριξη από το Πελέντρι, από όπου κατάγεται αλλά και από τη Λευκωσία. Ωστόσο, η προσπάθειά του ναυάγησε και τώρα θα αποφασίσει ποιον θα στηρίξει στην κάλπη των Συνοδικών η οποία θα εκλέξει και τον νέο Αρχιεπίσκοπο. Ένεκα του γεγονότος ότι ήταν της γραμμής του τέως Αρχιεπισκόπου, ο Καρπασίας Χριστοφόρος εκτιμάται ότι θα ψηφίσει τον μητροπολίτη Πάφου Γεώργιο, αν αυτός περάσει στο τριπρόσωπο. Και αυτό όχι μόνο επειδή υπάρχει προοπτική να βρεθεί μητροπολίτης Πάφου (και μελλοντικός Τοποτηρητής του Θρόνου) αλλά και επειδή ο Πάφου Γεώργιος δεν τον άφησε ακάλυπτο όταν γνωστοποιήθηκε ότι είχε επαφές με τον ίδιο και με τον μητροπολίτη Κωνσταντίας (είτε μέσω τρίτων είτε απευθείας) με σκοπό να τους πείσει να μη διεκδικήσουν τον Θρόνο και να στηρίξουν τον ίδιο. Πάντως, ο Καρπασίας Χριστοφόρος φαίνεται να δέχτηκε μηνύματα και πιέσεις και από παράγοντες της Καρπασίας, αν και μέλη Κοινοτικών Συμβουλίων φέρονταν διατεθειμένα να τον στηρίξουν.
Μια άλλη κίνηση, η οποία υπό άλλες περιστάσεις θα θεωρείτο εντελώς φυσιολογική και αναμενόμενη, ήταν η έκφραση στήριξης του μητροπολίτη Κύκκου Νικηφόρου στον μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής Ησαΐα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις η δημόσια στήριξη προς τον Ταμασού Ησαΐα κατέστη αναγκαία ύστερα από πληροφορίες που διέρρευσαν το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με τις οποίες ο Κύκκου Νικηφόρος φερόταν να είχε κρυώσει με την υποψηφιότητα Ησαΐα, όταν ο τελευταίος επεσκέφθη τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο προ μερικών μηνών. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρ’ όλο ότι ο Κύκκου Νικηφόρος είχε ενημερωθεί από τον Ταμασού Ησαΐα, δεν είχε συμφωνήσει με την ενέργειά του.
Η αντιπαράθεση του κ. Νικηφόρου με τον τέως Αρχιεπίσκοπο ανάγεται στις προηγούμενες αρχιεπισκοπικές εκλογές, όταν ο τότε μητροπολίτης Πάφου Χρυσόστομος και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος, τα είχε βρει με τον Λεμεσού Αθανάσιο, αποκλείοντας τον ίδιο από την κάλπη των οφικιάλιων που συνεπαγόταν ταυτοχρόνως και απώλεια του Θρόνου.
Ο Κύκκου Νικηφόρος είχε οργιστεί με τον Πάφου Χρυσόστομο αλλά βρέθηκε με το πιστόλι στον κρόταφο, αφού αν δεν στήριζε τον Πάφου θα αναδεικνυόταν Αρχιεπίσκοπος ο Λεμεσού Αθανάσιος. Εξ ανάγκης στήριξε τον Χρυσόστομο, αλλά παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες, η πλήρης ειρήνευση δεν επήλθε ποτέ. Υπενθυμίζεται, πως οι δύο ιεράρχες συναντήθηκαν λίγο καιρό προτού εκδημήσει ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος.
Αυτό που είχε διαρρεύσει το τελευταίο διάστημα ήταν πως αν δεν εκλεγόταν ο Ταμασού Ησαΐας και εκλεγόταν ο Κωνσταντίας Βασίλειος, αυτό δεν θα χαλούσε τον μητροπολίτη Κύκκου. Όμως, αφενός επειδή οι πληροφορίες αυτές έτειναν να προσλάβουν διαστάσεις και αφετέρου επειδή «το αίμα νερό δεν γίνεται» (λαμβανομένου υπόψιν πως ο Ταμασού Ησαΐας αποτελεί πνευματικό παιδί του Κύκκου Νικηφόρου) κρίθηκε πως ενδείκνυτο η χθεσινή κίνηση.
Κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης στο Μετόχι Κύκκου, ο κ. Νικηφόρος ανέφερε, ότι «πρέπει να εργαστούμε όλοι για τον Ησαΐα». «Ο Ησαΐας είναι το πνευματικοπαίδι μου, νεαρός 18άρης ήρθε εδώ πέρα, τον παρέλαβα, τον εμόρφωσα, τον έκαμα μητροπολίτη και θα χαρώ πολύ να τον δω και Αρχιεπίσκοπο», πρόσθεσε. «Πιστεύω πολύ στον Ησαΐα», συμπλήρωσε.
Κατέθεσαν υποψηφιότητα ρίχνοντας και μπηχτές
Ο Γενικός Έφορος Αρχιεπισκοπικών Εκλογών, Γιάννος Χαριλάου, ανέμενε χθες τους υποψηφίους από τις 9:00 π.μ. και πρώτος έσυρε τον χορό των υποψηφιοτήτων ο μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος διά του αρχιμανδρίτη Χρυσόστομου, ο οποίος ανέφερε και τα εξής: «Καταθέσαμε τη δήλωση υποψηφιότητας του μητροπολίτη Λεμεσού, για να δώσουμε την ευκαιρία στον λαό να ψηφίσει τον εκλεκτό του και μετά η Ιερά Σύνοδος να λάβει την απόφαση για το ποιος θα λάβει τον αρχιεπισκοπικό θρόνο».
Ακολούθησε ο μητροπολίτης Κυρηνείας Χρυσόστομος με φυσική παρουσία δηλώνοντας: «Η παρουσία μου εδώ δηλώνει τον σεβασμό μου προς τις διαδικασίες και τον θεσμό της Ιεράς μας Συνόδου. Δηλώνουμε το ενδιαφέρον μας για συμπερίληψή μας στον κατάλογο εκλογής προσώπων για κατάρτιση του τριπροσώπου το οποίο θα προταθεί στην Ιερά Σύνοδο για εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου Κύπρου, ευχόμενοι να διατηρηθεί το κύρος του θεσμού, όπως αρμόζει σε μια αποστολική Εκκλησία, όπως η Εκκλησία της Κύπρου».
Ο μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος υποβάλλοντας την υποψηφιότητά του ευχήθηκε «με την πάλη του Αγίου Πνεύματος να εκλεγεί εκείνος που είναι κατάλληλος για Αρχιεπίσκοπος, που θα οδηγήσει το καράβι της Εκκλησίας σαν ένας καλός καραβοκύρης, που θα αντιμετωπίσει τα κύματα που χτυπούν την Εκκλησία μας σε ένα δύσκολο περιβάλλον ώστε να ανταποκριθεί η Εκκλησία για να επιτελέσει το έργο και την αποστολή της».
Στη συνέχεια, υποψηφιότητα υπέβαλε ο μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, διά αντιπροσώπου του, πρωτοσύγκελλου, αρχιμανδρίτη Φώτιου Ιωακείμ.
Υποβάλλοντας υποψηφιότητα ο μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος ανέφερε και τα ακόλουθα:
«Το όραμά μου είναι συνέχιση και επέκταση του φιλανθρωπικού και κοινωνικού έργου της Αρχιεπισκοπής όπως το επιτέλεσε ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος». Ακολούθως άφησε και «μπηχτές» κατά των λεγόμενων φιλορώσων αναφέροντας: «Να εξακολουθήσει να έχει φωνή η Εκκλησία στο Εθνικό μας θέμα και να μείνει αμετακίνητη η τοποθέτησή μας στη διελκυστίνδα Οικουμενικού Πατριαρχείου και Πατριαρχείου Μόσχας». Τάχθηκε, επίσης, υπέρ της τεχνολογίας και της προόδου.
Τέλος, ο μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας υπέβαλε υποψηφιότητα μέσω του αντιπροσώπου του, πρωτοσύγκελλου, πρωτοπρεσβύτερου Θεόδωρου Στυλιανού.
Ο επίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος με ανακοίνωση του το «έπαιξε» υπεράνω φιλοδοξιών αναφέροντας πως η διαδικασία ανάδειξης νέου Αρχιεπισκόπου «δεν μπορεί να αποτελεί μία συνήθη κοσμική διαδικασία, η οποία θα βγάζει προς τα έξω διεκδίκηση, αντιπαράθεση, συγκρούσεις και ανθρώπινα πάθη και αδυναμίες».
Καλό το κλίμα, αλλά υπάρχει φανατισμός
Μερικές ώρες μετά την εκδημία του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου Β’, σε κάποιες από τις ιστοσελίδες των Συνοδικών υπήρχαν μερικές χλιαρές αναφορές για την κηδεία του, κυρίως από ΜΜΕ, ενώ σε κάποιες ιστοσελίδες ουδεμία αναφορά γινόταν. Αυτά για τον ιεράρχη, του οποίου θεωρητικά θα συνεχίσουν το έργο. Για τον ιεράρχη τον οποίο κάποιοι αγάπησαν ξαφνικά, όταν παλαιότερα τον ύβριζαν.
Από χθες, όμως, όλα πήραν τον δρόμο τους και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως το κλίμα είναι ηπιότερο από το προεκλογικό κλίμα της περιόδου 2006, όταν αναδείχθηκε Αρχιεπίσκοπος ο Χρυσόστομος Β’.
Ωστόσο, φανατισμός υπάρχει και αυτό διαπιστώνεται και από τις ύβρεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και γι’ αυτά, ευθύνη φέρουν και όσοι ιεράρχες δημιουργούν πιστούς στους ίδιους, αντί πιστούς σε αυτά που πρεσβεύουν.