Εσπερινός του Αγίου Πνεύματος στην ενορία Αγίας Τριάδος Πανοράματος Βεροίας
Την Κυριακή της Πεντηκοστής 12 Ιουνίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της εορτής του Αγίου Πνεύματος και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Αγίας Τριάδος στο Πανόραμα Βεροίας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
Κυριακή της Πεντηκοστής σήμερα, και η Εκκλησία μας εόρτασε την επιδημία του Παράκλητου Πνεύματος στους μαθητές του Χριστού. Εόρτασε ένα μοναδικό θαύμα, το οποίο κατά έναν τρόπο συνεχίζεται ανά τους αιώνες μέσα στην Εκκλησία, καθώς το Άγιο Πνεύμα δεν είναι κάτι στατικό και ανενεργό, αλλά μεταδίδεται στους πιστούς διά των ιερών μυστηρίων και αλλοιώνει και εμάς, όπως αλλοίωσε και τους μαθητές του Χριστού στο υπερώο της Ιερουσαλήμ.
Τι είναι όμως το Άγιο Πνεύμα, το οποίο τιμούμε σήμερα και το οποίο καθημερινά επικαλούμεθα; Είναι το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, το πρόσωπο που μετέχει στο σχέδιο της θείας οικονομίας για τη σωτηρία των ανθρώπων και αναλαμβάνει την ολοκλήρωσή του.
Η συμμετοχή του στο σχέδιο αυτό προαναγγέλλεται από τον αρχάγγελο Γαβριήλ, όταν στην ερώτηση της Παναγίας Παρθένου κατά την ημέρα του Ευαγγελισμού της, πως θα γίνει Μητέρα του Σωτήρος, της απαντά λέγοντας: «Πνεύμα άγιον επελεύσεται επί σε και δύναμις Κυρίου επισκιάσει σε». Διά του Αγίου Πνεύματος πραγματοποιείται, λοιπόν, η ενανθρώπηση του Θεού, αλλά και διά του Αγίου Πνεύματος πραγματοποιείται η θέωση του ανθρώπου. Διότι, αν χωρίς το Πανάγιο Πνεύμα δεν μπορούσε η Παναγία να γινει Μητέρα του Χριστού, κατά μείζονα λόγο χωρίς αυτό δεν μπορεί ο άνθρωπος να προσεγγίσει τον Θεό, δεν μπορεί ο άνθρωπος να επιτύχει τίποτε καλό και να αποκτήσει καμία αρετή, όσο και εάν αγωνίζεται, όσο και εάν προσπαθεί και κοπιάζει. Διότι όλες οι αρετές, όπως γραφει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος στην επιστολή του προς τους χριστιανούς της Γαλατίας, είναι καρποί του Παναγίου Πνεύματος. «Ο καρπός του Πνεύματος», λέγει, «εστιν αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθωσύνη, πιστις, πραότης, εγκρατεια».
Όλες αυτές οι αρετές και άλλες πολλές, τις οποίες δεν αναφέρει εδώ ο απόστολος Παύλος είναι τα γνωρίσματα του χριστιανού, είναι αυτά που χαρακτηρίζουν τη ζωή στη βασιλεία του Θεού και είναι αποτέλεσμα της χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Χωρίς αυτές ο άνθρωπος δεν μπορεί να γίνει μέτοχος της, αλλά και χωρίς το Άγιο Πνεύμα δεν μπορεί να αποκτήσει κανένα από αυτά τα γνωρίσματα. Γι᾽ αυτό και το Άγιο Πνεύμα ονομάζεται «θησαυρος των αγαθών και ζωης χορηγός». Είναι, δηλαδή, ο διαχειριστης όλων των αγαθών, ειναι ο χορηγός όλων των καλών, είναι αυτός που επισφραγίζει τη δωρεά του Θεού στον άνθρωπο, αλλά και αυτος που του εξασφαλιζει μέσω των δωρεών του την αιώνιο ζωή.
Δυστυχώς, ο σύγχρονος άνθρωπος αναζητά εναγωνίως τα επίγεια αγαθά, ξεχνώντας τις περισσότερες φορές πόσο φθαρτά και πρόσκαιρα είναι όλα αυτά· ξεχνώντας ότι τα αγαθά που πρέπει να αναζητά είναι τα αιώνια, είναι ο πλούτος των αρετών που θησαυρίζεται στο ουράνιο θησαυροφυλάκιο, εκεί όπου δεν κινδυνεύει να χαθεί ή να καταστραφεί, εκεί όπου «ούτε σης ούτε βρώσις αφανίζει ούτε κλεπται διορυσσουσι και κλεπτουσι».
Αναζητά ο άνθρωπος της εποχής μας τα υλικά αγαθά, θυσιάζοντας πολλές φορές τα πάντα για να τα αποκτήσει, και αγνοεί τα πνευματικά. Αλλά και όταν σκέπτεται τα πνευματικά και όταν τα θυμάται, συχνά νομίζει ότι μπορεί να τα αποκτήσει με τις δικές του δυνάμεις και με τη δική του προσπάθεια.
Βεβαίως, χρειάζεται και η συμμετοχή του ανθρώπου, χρειάζεται και η προσπάθειά του για να αποκτήσει τα πνευματικά αγαθά, για να αποκτήσει τις αρετές, αλλά είναι αναγκαία και απαραίτητη η χάρη του Αγίου Πνεύματος, την οποία πολλές φορές αγνοούμε και δεν υπολογίζουμε, νομίζοντας ότι μπορούμε να αποκτήσουμε τις αρετές που επιδιώκουμε, να αποκτήσουμε τα αγαθά της αιωνίου ζωής, μόνο με τις δικές μας δυνάμεις.
Και ενώ για τις υλικές ανάγκες της ζωής μας συχνά αναζητούμε και επιδιώκουμε να βρούμε βοηθούς και συμπαραστάτες, για τις πνευματικές μας ανάγκες αγνοούμε την προσφορά του θείου χορηγού μας, αγνοούμε την προσφορά του Παναγίου Πνεύματος, που μας χορηγεί όχι μόνο τη χάρη του σ᾽ αυτή ζωή, αλλά και μας χαρίζει, ως «ζωής χορηγός», τη μακαριότητα και της αιωνίου ζωής, και έτσι κινδυνεύουμε να αποτύχουμε στον στόχο μας, εάν δεν αντιληφθούμε και δεν αξιοποιήσουμε την προσφορά του Αγίου Πνεύματος.
Γι᾽ αυτό τιμώντας το Πανάγιο Πνεύμα ας μάθουμε να προσφεύγουμε προς αυτό και να ζητούμε τη βοήθειά του και τη χάρη του, για να επιτύχουμε όχι τα επίγεια αλλά τα επουράνια αγαθά. Ας μάθουμε να το παρακαλούμε να μας χαρίζει καρπούς αρετών και να είναι χορηγός όχι μόνο των πνευματικών αγαθών στη ζωή μας αλλά και της βασιλείας των ουρανών.