Η Κυριακή της Πεντηκοστής στον Μητροπολιτικό Ναό Βεροίας
Την Κυριακή της Πεντηκοστής 12 Ιουνίου ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε, κήρυξε τον θείο λόγο και χοροστάτησε στον Εσπερινό της Γονυκλισίας στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αγίων Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Βεροίας.
Λόγω των άστατων καιρικών συνθηκών δεν τελέστηκε η προγραμματισμένη υπαίθρια Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στο «Βήμα του Αποστόλου Παύλου» στο πλαίσιο των ΚΗ΄ ΠΑΥΛΕΙΩΝ.
Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Και εν τω συμπληρούσθαι την ημέραν της Πεντηκοστής ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν επί το αυτό».
Πενήντα ημέρες μετά την Ανάσταση και ο Χριστός πραγματοποιεί την υπόσχεσή του προς τους μαθητές του με την επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος. Κατέρχεται ο Παράκλητος στο υπερώο της Ιερουσαλήμ για να ενδύσει τους φοβισμένους μαθητές του Χριστού με «δύναμιν εξ ύψους», για να τους φωτίσει τον νού, ώστε να κατανοήσουν όσα μέχρι τότε δεν είχαν κατανοήσει και να κηρύξουν το Ευαγγέλιο σε όλη την οικουμένη.
Ποιος είναι όμως ο σκοπός για τον οποίο ο Χριστός στέλνει τους αποστόλους να κηρύξουν το Ευαγγέλιό του;
Είναι η ενότητα των ανθρώπων με τον Θεό και μεταξύ τους. Η αμαρτία, η οποία εισήλθε στον κόσμο με την παρακοή των πρωτοπλάστων, διέρρηξε τον σύνδεσμό τους με τον Δημιουργό Θεό. Διέρρηξε όμως και την ενότητα μεταξύ των ανθρώπων, μεταξύ Αδάμ και Εύας, όπως αποδεικνύεται από την απάντηση του Αδάμ, όταν ο Θεός τον ρωτά ποιος του έδωσε τον απαγορευμένο καρπό και εκείνος επέρριψε την ευθύνη στην Εύα, αποστασιοποιούμενος από αυτήν.
Η οριστική διάσπαση της ενότητος των ανθρώπων εκφράζεται με τη σύγχυση των γλωσσών στον πύργο της Βαβέλ, τις οδυνηρές συνέπειες της οποίας βιώνουμε από τότε μέχρι και σήμερα με τις αντιπαραθέσεις και τις συγκρούσεις ατόμων και ομάδων, αλλά και με τις τραγικές συνέπειες ολεθρίων πολέμων μεταξύ κρατών και εθνών.
Τη διάσπαση αυτή αποκαθιστά με την ενανθρώπησή του ο Χριστός, ο οποίος με το Ευαγγέλιό του καθοδηγεί τους ανθρώπους και πάλι στην ενότητα και με τη θυσία του γεφυρώνει το χάσμα και αποκαθιστα με τη νίκη του επί του αιτίου της αμαρτίας, του διαβόλου, τις προϋποθέσεις για την επίτευξή της.
Όλη αυτή η διαδικασία επισφραγιζεται με την κάθοδο του Παναγίου Πνεύματος, διά του οποίου «εις ενότητα πάντας εκάλεσεν», κατά τον ιερό υμνογράφο.
Την ενότητα αυτή σηματοδοτεί και η παρουσία όλων των μαθητών στο υπερώο της Ιερουσαλήμ, κατά την εντολή του Κυρίου, την οποία τονίζει ιδιαιτέρως ο ιερός συγγραφέας των Πράξεων των αποστόλων, ο ευαγγελιστής Λουκάς. «Ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν επί το αυτό».
Ο ευαγγελιστής Λουκάς δεν επιλέγει τυχαία τις λέξεις που χρησιμοποιεί, αλλά αποσκοπεί στο να μην υπάρχει κανένα ενδεχόμενο αμφιβολίας ή αμφισβητήσεως για τη σημασία της ενότητος μεταξύ των μαθητών του Κυρίου.
Δεν ήταν μόνο όλοι οι μαθητές, δεν ήταν μόνο μαζί στο ίδιο σημείο, αλλά εμφορούντο και από το ίδιο πνεύμα, είχαν τον ίδιο σκοπό, την ίδια διάθεση, ήταν και ψυχικά ενωμένοι, όχι μόνο σωματικά.
Οι μαθητές του Χριστού, οι οποίοι επρόκειτο να γίνουν απόστολοι του Ευαγγελίου του έπρεπε να αποδεικνύουν τον σκοπό του κηρύγματος του με την κοινή παρουσία τους στον ίδιο τόπο κατά την επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος, κατά τη γενέθλιο ημέρα της Εκκλησίας του Χριστού.
Ο Χριστός δεν το είχε ζητήσει αυτό ποτέ άλλοτε από τους μαθητες του, αλλά μόνο για την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος. Είχε εμφανισθεί αναστημένος και σε όλους μαζί αλλά και σε μεμονωμένους μαθητές του. Τώρα όμως τους ζητά να είναι όλοι μαζί στο σημείο στο οποίο θα κατέλθει το Άγιο Πνεύμα.
Ασφαλώς και η επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος δεν περιορίζεται από τον τόπο. Θα μπορούσε να είχε κατέλθει στους μαθητές, ακόμη και αν ευρίσκοντο σε διαφορετικό σημείο ο καθένας. Όμως ο Χριστός θέλει να παρουσιάσει και με αυτόν τον αισθητό τρόπο την ενότητα, η οποία αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της Εκκλησίας του, που ιδρύεται με το πρώτο κηρυγμα των αποστόλων, αλλά και τη βασική προϋπόθεση της εκπληρωσεως του σκοπού της, δηλαδή της σωτηρίας των ανθρώπων.
Αυτή την ανάγκη της ενότητος μεταξύ μας και με την Εκκλησία και τον Χριστό μας υπενθυμίζει η σημερινή μεγάλη εορτή της Πεντηκοστης. Η ενότητα μας καθιστά μέλη του σώματος του Χριστού, μέλη της Εκκλησίας και μας οδηγεί στη σωτηρία. Διαφορετικά, ακόμη και αν είμεθα πιστοί, ευσεβείς, ασκητικοί ή ο,τι άλλο, δεν μπορούμε να φθάσουμε στη σωτηρία. Η ενότητα με την Εκκλησία και με τους αδελφούς μας μέσα στην Εκκλησία, μέσα στην ταπείνωση και την υπακοή στο θελημα του Θεού, όπως αυτό εκφράζεται διά της Εκκλησίας, θα μας κάνει και εμάς μετόχους της χάριτος του Παναγίου Πνεύματος, το οποίο ενοικεί στην Εκκλησία και διαδίδεται διά των αγίων της μυστηρίων, και θα μας οδηγήσει στη σωτηρία. Και αυτό θα πρέπει να το έχουμε πάντοτε κατά νού και να το επιδιώκουμε.
Γι᾽ αυτήν, άλλωστε, την ενότητα και τη σωρτηρία ήλθε και στην πολη μας ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος και εκήρυξε το Ευαγγέλιο του Χριστού, και σε αυτόν αφιερώνουμε και εμείς με άπειρη ευγνωμοσύνη, τιμή και σεβασμό και τα ΚΗ´ Παύλεια, η επίσημη έναρξη των οποίων γίνεται με τη σημερινή θεία Λειτουργία της εορτής της Πεντηκοστής, της γενεθλίου ημέρας της Εκκλησίας μας. Και επικαλούμεθα τις πρεσβείες του για να ζούμε και να εργαζόμεθα όλοι με τη χάρη και τον φωτισμό του Παναγίου Πνεύματος, για να είμεθα «τέκνα φωτόμορφα της Εκκλησίας» και να κερδίσουμε και τη σωτηρία μας.