Η εορτή της Συνάξεως των εν Σκήτη Βεροίας Αγίων στην Ιερά μονή του Τιμίου Προδρόμου στη Βέροια
Την Παρασκευή 24 Ιουνίου το πρωί ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας, με την ευκαιρία της εορτής του Γενεθλίου του Τιμίου Προδρόμου και της Συνάξεως των εν Σκήτη Βεροίας Αγίων.
Στο τέλος, ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων, επέδωσε το αναμνηστικό των «ΚΗ´ Παυλείων» στον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Αρχιμ. Πορφύριο Μπατσαρά με την ευκαιρία της ημερίδος για τα 200 χρόνια από την καταστροφή της Ιεράς Μονής με τίτλο: «Μετά την καταστροφή» που πραγματοποιήθηκε μετά την Θεία Λειτουργία στο πλαίσιο των ΚΗ΄ Παυλείων.
Ο Μητροπολίτης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Και ιδού έση σιωπών και μη δυναάμενος λαλήσαι άχρι ης ημέρας γένηται ταύτα».
Εορτάζει σήμερα η Αγία μας Εκκλησία το Γενέθλιο του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού του Κυρίου μας. Εορτάζει ένα θαύμα. Και εάν κάθε θαύμα είναι μοναδικό και ασυνήθιστο, αυτό το θαύμα είναι ακόμη πιο μοναδικό και πιο ασυνήθιστο.
Γιατί ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο προστάτης και έφορος της Ιεράς αυτής Μονής, γεννάται με θαυμαστό τρόπο, καθώς τόσο ο πατέρας του Ζαχαρίας όσο και η μητέρα του Ελισάβετ, ήταν ηλικιωμένοι, και θα ήταν υπό κανονικές συνθήκες αδύνατο να αποκτήσουν στην ηλικία τους παιδί.
Και δεν γεννάται μόνο με θαυμαστο τρόπο ο Τίμιος Πρόδρομος, αλλά η γέννησή του προαναγγέλεται από τον αρχάγγελο Γαβριήλ, που εμφανίσθηκε στον Ζαχαρία μέσα στον ναό του Θεού, κατά την ώρα του θυμιάματος.
Προαναγγέλεται, αλλά ο ευσεβής Ζαχαρίας αμφιβάλλει και αμφισβητεί τον λόγο του αρχαγγέλου, για να ακούσει την επίπληξή του και να παραμείνει «σιωπών» μέχρι την ημέρα της γεννήσεως του υιού του, του μείζονος εν γεννητοίς γυναικών, όπως θα τον ονομάσει τον Πρόδρομό του ο ίδιος ο Χριστός.
Παραμένει «σιωπών», για να ζήσει ένα ακόμη θαύμα, τη λύση της γλώσσης του, κατά τη γέννηση του υιού του, για να δοξάσει τον Θεό και να αποκαλύψει με τον προφητικό του λόγο τον ρόλο του αγίου Ιωάννου: «και συ, παιδίον, προφήτης Υψίστου κληθήση· προπορεύση γαρ ενώπιον Κυρίου ετοιμάσαι οδούς αυτού». Θα ονομασθείς, λέγει, προφήτης του Υψίστου και θα προηγηθείς του Κυρίου, για να ετοιμάσεις τον δρόμο που θα βαδίσει.
Η εννεάμηνη υποχρεωτική σιωπή του Ζαχαρίου γίνεται χώρος και χρόνος θείων αποκαλύψεων. Οι αμφιβολίες του εκλείπουν, οι αμφισβητήσεις του ακυρώνονται και στη σιωπώσα καρδία του λαλεί ο Θεός και του αποκαλύπτει τα μυστήριά του.
Κάτι ανάλογο θα συμβεί και με τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο. Στα χρόνια που ζει εν σιωπή στην έρημο, πριν να αρχίσει το κήρυγμα της μετανοίας, για να προετοιμάσει τους ανθρώπους για να δεχθούν τον Χριστό, γίνεται αποδέκτης θείων αποκαλύψεων και ακούει τον Θεό να ομιλεί στην καρδία του και να του διδάσκει την αλήθειά του.
Όμως για την Ιερά αυτή Μονή, που τιμάται στο όνομα του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, η σημερινή εορτή του Γενεθλίου του συνδυάζεται με τη λαμπρά πανήγυρη της Συνάξεως πάντων των εν τη Σκήτη Βεροίας διαλαμψάντων και τω Θεώ ευαρεστησάντων οσίων.
Και έτσι τιμούμε μαζί με τον Τίμιο Πρόδρομο και όλους εκείνους τους οσίους και θεοφόρους πατέρες, οι οποίοι ακολούθησαν τον δρόμο του, τον δρόμο της ασκήσεως, της μετανοίας και της προσευχής στον ιερό αυτόν χώρο, που αγιάσθηκε με τον ιδρώτα τον ασκητικών τους καμάτων και πόνων αλλά και από τα δάκρυα της προσευχής και της μετανοίας τους.
Όλους εκείνους που ακολούθησαν τον Τίμιο Προόδρομο στην εκούσια σιωπή και αξιώθηκαν ουρανίων αποκαλύψεων. Όλους εκείνους που αγωνίσθηκαν χωρίς να υπολογίσουν κόπους και πόνους, ταλαιπωρίες και δοκιμασίες, νηστείες και αγρυπνίες, προκειμένου να αντισταθούν στους πειρασμούς και να νικήσουν τον αντίδικο της ψυχής τους και της σωτηρίας τους. Όλους αυτούς, τους νεώτερους και παλαιότερους, που έδωσαν αίμα και έλαβαν πνεύμα, έλαβαν τη χάρη του Θεού και κατόρθωσαν να συναντήσουν Αυτόν, τον οποίο επόθησεν η ψυχή τους, Αυτόν προς τον οποίο τους οδήγησε ο τίμιος Πρόδρομος.
Τιμώντας, λοιπόν, και εμείς σήμερα μαζί με τον προστάτη και έφορο της Ιεράς Μονής, τον Τίμιο Πρόδρομο, και όλη τη σεπτή χορεία των εν τη Σκήτη της Βεροίας οσίων πατέρων, ας αναθεωρήσουμε την έκβαση της αναστροφής τους και ας διδαχθούμε από τη σιωπή τους, την εσωτερική και την εξωτερική σιωπή. Ας διδαχθούμε αυτή τη μεγάλη αρετή, χωρίς την οποία είναι δύσκολο ο άνθρωπος και πολύ περισσότερο ο μοναχός να προοδεύσει στην εν Χριστώ ζωή.
Ας καλλιεργήσουμε τη σιωπή σε έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι φλυαρούμε ακατάσχετα και ανώφελα, ευκαίρως-ακαίρως, χωρίς να έχουμε διάθεση να ακούσουμε ούτε τη φωνή του Θεού μέσα του, ούτε τη φωνή του αδελφού μας δίπλα μας, που και όταν δεν έχουμε κάποιον για να μιλήσουμε, φλυαρούμε στα μέσα κοινωνικής δικτυώσεως, σαν να μην μπορούμε να ζήσουμε ούτε λίγα λεπτά με σιωπή.
Ας καλλιεργήσουμε τη σιωπή, ακολουθώντας το παράδειγμα και του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και Βαπτιστού του Κυρίου μας, αλλά και των οσίων και θεοφόρων πατέρων και οικητόρων αυτής της Ιεράς Σκήτης, ώστε να μπορέσουμε και εμείς, μέσα στο περιβάλλον της σιωπής, να καλλιεργήσουμε την προσευχή και τη μελέτη του εαυτού μας και να τον προφυλάξουμε από ποικίλα ολισθήματα, αλλά και να ακούσουμε τη φωνή του Θεού, που θα μας καθοδηγεί με τη χάρη του στον δρόμο του θελήματος και των εντολών του, στον δρόμο που θα οδηγήσει και μας στον Χριστό και στη σωτηρία μας.