Μητροπολίτης Ναυπάκτου: «Στην Εκκλησία πρέπει να μάθουμε και να τηρούμε τα δικαιώματα του Θεού στη ζωή μας»
Με λαμπρότητα εορτάσθηκε η μνήμη των αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας, σε όλους τους Ιερούς Ναούς που τιμώνται στην μνήμη τους.
Ο Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, την παραμονή της εορτής, Τρίτη 28 Ιουνίου 2022 επισκέφθηκε τον Ιερό Ναό Αποστόλου Παύλου που βρίσκεται στο Μενίδι Αμφιλοχίας, το βορειότερο άκρο της Ιεράς Μητροπόλεως, όπου χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού.
Κηρύσσοντας τον θείο λόγο αναφέρθηκε «στις επιστολές των δύο Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου και στην γλώσσα τους».
Στην αρχή, τόνισε ότι στην Καινή Διαθήκη διασώζονται δύο Επιστολές του Αποστόλου Πέτρου που ονομάζονται «Καθολικές» διότι απεστάλησαν σε όλους τους Χριστιανούς, καθώς επίσης διασώζονται δεκατέσσερις Επιστολές του Αποστόλου Παύλου που εστάλησαν σε συγκεκριμένες Εκκλησίες και Επισκόπους.
Έπειτα, έκανε λόγο για τη γλώσσα των Αποστόλων.
Οι Απόστολοι ομιλούσαν την αραμαϊκή γλώσσα της εποχής τους, όπως και την κοινή ελληνιστική γλώσσα που είχε διαδοθεί σε όλη την περιοχή από την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου και την κυριαρχία της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Σε αυτήν την γλώσσα έγραψαν τις επιστολές τους.
Με αφορμή αυτό το γεγονός ομίλησε, στη συνέχεια, για την «γλώσσα της αγάπης», που είναι η γλώσσα της θεολογίας, η οποία είναι απαλλαγμένη από την φιλαυτία. Από αυτήν την αγάπη εμπνέονταν οι Πρωτοκορυφαίοι Απόστολοι.
Για αυτό στον ύμνο της αγάπης ο Απόστολος Παύλος γράφει: «Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον».
Με αυτήν την «γλώσσα της αγάπης» συνδέεται και η «γλώσσα του Αγίου Πνεύματος», όπως φάνηκε αμέσως μόλις οι Απόστολοι έλαβαν το Άγιο Πνεύμα, την ημέρα της Πεντηκοστής και διερωτώντο οι ακροατές που προέρχονταν από όλα τα έθνη: «αυτοί που μιλάνε δεν είναι Γαλιλαίοι; Πώς εμείς τους ακούμε να μιλάνε στη δική μας γλώσσα;». Το Άγιο Πνεύμα μετέφερε τα νοήματα των λόγων στους ακροατές.
Ο Τοποτηρητής κατέληξε λέγοντας ότι ζώντας μέσα στην Εκκλησία πρέπει να αγωνιζόμαστε συνεχώς, ώστε να μάθουμε την «γλώσσα της αγάπης» που είναι δύσκολη γλώσσα∙ να μάθουμε τη «γλώσσα του Αγίου Πνεύματος» που είναι η δυσκολότερη γλώσσα, και τελικά να μάθουμε «την μητρική γλώσσα της Εκκλησίας μας».
Αμέσως μετά την ακολουθία του Εσπερινού, υπό τους ήχους της Φιλαρμονικής του Δήμου Αμφιλοχίας και με χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες πραγματοποιήθηκε η λιτάνευση της ιεράς Εικόνος του Αποστόλου Παύλου στους δρόμους του Μενιδίου.
Συμμετείχαν ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας, μέλη του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου με παραδοσιακές φορεσιές και οι κάτοικοι του Μενιδίου.
Το πρωί της Τετάρτης 29 Ιουνίου 2022 ο Τοποτηρητής μετέβη στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου. Στον Ιερό Ναό του Αποστόλου Παύλου χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
Κατά το κήρυγμά του αναφέρθηκε στη διδασκαλία των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου για το ότι ως Χριστιανοί ανήκουμε εξ ολοκλήρου στον Χριστό, ο Οποίος με την Ενανθρώπησή Του και τον Σταυρό και την Ανάστασή Του μας αγόρασε από την δουλεία στην αμαρτία, τον διάβολο και τον θάνατο, μας ελευθέρωσε και μας έκανε μέλη του Σώματός Του. Και επομένως είναι ο Κύριος μας και ο Δεσπότης μας.
Στην αρχή ανέφερε ένα χωρίο του Αποστόλου Πέτρου από την Β’ Καθολική του Επιστολή στο οποίο κάνει λόγο για τους ψευδοπροφήτες και τους ψευδοδιδασκάλους που διασπείρουν αιρετικές διδασκαλίες και έτσι αρνούνται τον δεσπότη που τους αγόρασε από την αμαρτία και οδηγούνται στην απώλεια (Β’ Πέτρ. β’, 1). Ήμασταν δούλοι της αμαρτίας, του θανάτου και του διαβόλου και ο Χριστός μας ελευθέρωσε, οπότε Αυτός είναι ο δεσπότης μας, ο Κύριός μας. Όποιος το αρνείται αυτό είναι ψευδοπροφήτης και ψευδοδιδάσκαλος.
Στην συνέχεια ανέφερε ένα χωρίο από την Α’ προς Κορινθίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου που έχει το ίδιο περιεχόμενο. Ο Απόστολος Παύλος ερωτά: «δεν γνωρίζετε ότι το σώμα σας είναι ναός του Αγίου Πνεύματος που είναι μέσα σας το οποίο έχετε λάβει από τον Θεό και δεν ανήκετε στον εαυτό σας;» «Ἠγοράσθητε γάρ τιμῆς». Για αυτό συνιστά στους Χριστιανούς ο Απόστολος Παύλος να δοξάζουν τον Θεό στο σώμα τους και στο πνεύμα τους που ανήκουν σε Αυτόν (Α’ Κορ. στ’, 19-20).
Με αφορμή αυτά τα δύο χωρία των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου προσδιόρισε ότι είναι μεν αποδεκτά τα ανθρώπινα δικαιώματα μέχρις ενός σημείου, αλλά δεν έχουμε το απόλυτο δικαίωμα στο σώμα μας και στη ζωή μας, δηλαδή δεν ισχύει ο απόλυτος δικαιωματισμός, όπως μερικοί ισχυρίζονται ότι «το σώμα και η ζωή μου ανήκουν σε εμένα και τα κάνω ότι θέλω».
Κατ’ αρχήν ως άνθρωποι έχουμε τη ζωή ως δώρο του Θεού και Αυτός έχει δικαίωμα πάνω σε αυτήν. Έπειτα ως Χριστιανοί, με το Άγιο Βάπτισμα, γίναμε μέλη του Σώματος του Χριστού και ανήκουμε εξ ολοκλήρου σε Αυτόν και την Εκκλησία Του. Γι’ αυτό πρέπει να δοξάζουμε τον Θεό με το σώμα και με το πνεύμα μας, με όλη τη ζωή μας.
Κατέληξε ότι, δυστυχώς, σήμερα ξεχνιούνται οι βασικές αυτές αλήθειες και αντί να θεωρούμε τον Χριστό ως Κύριο και Δεσπότη της ζωής μας γινόμαστε «αυτοδέσποτοι» εκφράζοντας τα αρρωστημένα δικαιώματα μας πάνω στο σώμα και την ζωή μας, αλλά και πάνω στην ζωή των άλλων.
Αυτό όμως είναι ψευδοδισκαλία, αλλά και αντιθεΐα και αυτοθεΐα, δηλαδή θεοποιούμε τον εαυτό μας.
Στην Εκκλησία ψάλλουμε «εὐλογητός εἶ Κύριε δίδαξόν με τά δικαιώματά Σου», πρέπει να μάθουμε και να τηρούμε τα δικαιώματα του Θεού στη ζωή μας.