Ροή Ειδήσεων

Μητροπολίτης Ναυπάκτου: «Στις ημέρες μας, η Εκκλησία υποφέρει από έλλειψη εμπειρικής και ζωντανής θεολογίας»

Στον μεγαλοπρεπή Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Αγρινίου τέλεσε το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας την Κυριακή 26 Ιουνίου 2022 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος.

Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στην προς Ρωμαίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου γιατί από την σημερινή Κυριακή και όλο το μήνα Ιούλιο θα διαβάζονται τμήματα από αυτήν την επιστολή στους Ιερούς Ναούς. Είναι η εκτενέστερη επιστολή του Αποστόλου Παύλου και είναι θεολογική γιατί παρουσιάζει το Ευαγγέλιο της σωτηρίας.

Ανέφερε ότι σε όλη αυτή την θεόπνευστη επιστολή ο Απόστολος Παύλος κάνει λόγο για την πτώση του Αδάμ, την πνευματική νέκρωση των ανθρώπων, τον νόμο που δεν μπορούσε να δικαιώσει και να σώσει τον άνθρωπο και για την δικαίωση που έγινε εν Χριστώ Ιησού.

Κεντρικό τμήμα της επιστολής είναι τα κεφάλαια πέντε έως οκτώ. Εκεί κάνει λόγο για τον πνευματικό θάνατο, το βάπτισμα, με το οποίο ενωνόμαστε με τον Χριστό, το χάρισμα της υιοθεσίας, την καρδιακή προσευχή, την αγάπη του Χριστού ως κοινωνία και ένωση με τον Χριστό

Στη συνέχεια, ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στο μεγάλο χάρισμα της θεολογίας, όπως φαίνεται και στην επιστολή αυτή. 

Πολλοί άνθρωποι μακαρίζουν ως μεγάλο χάρισμα το θαυματουργικό, αλλά όπως λέγει ο άγιος Ιωάννης, ο Σιναϊτης «πολλά εἰσί ὑπέρτερα τούτου καὶ ἀπόκρυφα» μεταξύ των οποίων είναι η εμπειρική θεολογία.

Υπενθύμισε τον λόγο του αγίου Διαδόχου, επισκόπου Φωτικής, ότι όλα τα χαρίσματα του Θεού είναι καλά και παρέχουν την αγαθότητα του Θεού. Αλλά κανένα άλλο χάρισμα δεν αναφλέγει και δεν κινεί την καρδιά στην αγάπη της αγαθότητος Του, όπως το χάρισμα της θεολογίας.

Προσδιόρισε όμως ότι όταν ομιλούμε για θεολογία δεν εννοούμε την συναισθηματική και λογική θεολογία, ή όπως έλεγε ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ την «περιπλανώμενη θεολογία», την «θεολογία με ξύλινα πόδια», «με δεκανίκια», που πάσχει από την «δυτική δηλητηρίαση», αλλά την εμπειρική θεολογία, όπως την προσδιορίζει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος.

Στις ημέρες μας δίνεται σημασία σε μικρότερα χαρίσματα και μερικές φορές ανύπαρκτα, όπως είναι η ψευδοπροφητεία και η ψευδοθαυματουργία και αφήνονται κατά μέρος το χάρισμα της μετάνοιας, το χάρισμα της προσευχής, το χάρισμα της αγάπης, το χάρισμα της θεολογίας.

Ο Σεβασμιώτατος ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του είπε ότι, στις ημέρες μας, η Εκκλησία υποφέρει από την έλλειψη της εμπειρικής και ζωντανής θεολογίας∙ όχι ότι δεν την έχει, αλλά δεν την εκφράζουν οι κληρικοί και οι θεολόγοι.

Συνεπώς χρειάζεται να αναζητάμε την αυθεντική, ορθόδοξη θεολογία, την απαλλαγμένη από ξένες επιρροές και η οποία θα είναι το κριτήριο που θα διακρίνει κανείς τους προφήτες από τους ψευδοπροφήτες, τους Αποστόλους από τους ψευδαποστόλους, τους αδελφούς από τους ψευδαδελφούς.

Μετά τη Θεία Λειτουργία, στο αρχονταρίκι του Ναού, ο Σεβασμιώτατος συναντήθηκε με τους ιερείς του Ναού, τον π. Κωνσταντίνο Καντάνη και τον π. Γεώργιο Παππά, τους επιτρόπους και τους συνεργάτες του ενοριακού έργου, τις κυρίες που διακονούν εθελοντικά στο συσσίτιο και τις καθηγήτριες που διδάσκουν στο Κοινωνικό Φροντιστήριο της Ενορίας του Αγίου Δημητρίου με τους οποίους είχε μακρά συζήτηση για θεολογικά και σύγχρονα κοινωνικά θέματα.