Μπόχα Βυζαντίου. Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας εισπήδησης του Οικουμενικού Πατριάρχη στα εσωτερικά του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Μέρος ένατο
23 Μαΐου 2005: Tην παραίτηση του κ. Ειρηναίου ζήτησαν
παρασκηνιακά προκαθήμενοι και εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών, σε μια προσπάθεια να
βρεθεί λύση στο πρόβλημα του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων πριν από την κρίσιμη
Σύνοδο (Συνδιάσκεψη). Όμως, παρά το γεγονός ότι στην κατεύθυνση αυτή πίεσαν –εκτός του κ.
Βαρθολομαίου και του Πατριάρχη Αλεξανδρείας– οι Αρχιεπίσκοποι Αθηνών και
Αλβανίας, αλλά και ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Μόσχας, ο κ. Ειρηναίος
αρνήθηκε να παραιτηθεί, αλλά και αμφισβήτησε, μέσω των συνηγόρων του, το
δικαίωμα της Συνόδου να λάβει συγκεκριμένη απόφαση. Η στάση αυτή του Πατριάρχη
Ειρηναίου προκάλεσε εκνευρισμό στο Φανάρι, αλλά και έντονο προβληματισμό για το
πώς θα πρέπει να κινηθούν οι προκαθήμενοι, ώστε να ληφθεί μια απόφαση η οποία
θα επιλύσει οριστικά το πρόβλημα. Χαρακτηριστική του κλίματος που επικρατούσε
ήταν η δήλωση που έκανε ο κ. Χριστόδουλος έπειτα από τη συνάντηση που είχε με
τον κ. Βαρθολομαίο: «Η σημερινή ημέρα θα
είναι πολύ δύσκολη» («ΤΑ ΝΕΑ», 24.05.2005).
Πιο
αισιόδοξος ο Αλβανίας Αναστάσιος, είπε αστειευόμενος, ότι «όποιος δεν πιστεύει στα θαύματα, δεν είναι καλός Χριστιανός».
Στενός
συνεργάτης του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου επιχείρησε να διασκεδάσει
τις εντυπώσεις, λέγοντας ότι «μένει απλώς
να ληφθούν ορισμένες αποφάσεις διαδικαστικού χαρακτήρα» («ΕΘΝΟΣ»,
24.05.2005).
Ο
Μητροπολίτης Πάφου Χρυσόστομος τόνισε ότι στη Σύνοδο στο Φανάρι θα ζητήσει να
πληροφορηθεί «τι ακριβώς έγινε και
στοιχεία για ό,τι έχει υποστηριχθεί». Υποστήριξε ότι ο κ. Ειρηναίος θα
πρέπει να αποδείξει ότι όσα ισχυρίζεται είναι αληθή, όπως επίσης θα πρέπει και
αυτοί που τον κατηγορούν να αποδείξουν τους ισχυρισμούς τους, να πουν αν έθεσαν
το θέμα σε σύνοδο και τι απαντήσεις πήραν. Το να βγαίνουν να κατηγορούν εκτός
Συνόδου, είναι παρασυναγωγή και τιμωρείτε, είπε χαρακτηριστικά.
Πληροφορίες
ανέφεραν ότι οι αντιφρονούντες (οι οποίοι συνεπικουρούνται από τους καθηγητές Κανονικού Δικαίου Χ. Παπαστάθη και Ι. Κονιδάρη) βρίσκονταν σε αδιέξοδο, καθώς δεν μπορούσαν να
αποδείξουν με πραγματικά στοιχεία την προσωπική εμπλοκή του Πατριάρχη Ειρηναίου
σε όσα δημοσίευσε η ισραηλινή εφημερίδα «Μααρίβ» («Αυριανή», 24.05.2005).
Πάντως,
έως αργά το βράδυ διεξήγοντο συζητήσεις και ενημέρωναν τους συμμετέχοντες στην
Πανορθόδοξη Σύναξη επί των θέσεών τους, τόσο ο Πατριάρχης Ειρηναίος και οι
συνεργάτες του, όσο και οι εκπρόσωποι της πλειοψηφίας της Ιεράς Συνόδου του
Πατριαρχείου Ιεροσολύμων που τον κήρυξε έκπτωτο («Ελεύθερος Τύπος»,
24.05.2005).
Υ. Γ. Ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι πριν την επίσημη έναρξη των εργασιών της Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΑΠΟΦΑΣΗ» (23.05.2005) γνωστοποιούσε εκ των προτέρων ότι σε περίπτωση που ο Πατριάρχης Ειρηναίος δεν αποχωρούσε θεληματικά (δηλαδή να παραιτηθεί οικειοθελώς) τότε «οι λύσεις της εξόδου του μακαριωτάτου από την Πατριαρχία για την πλειοψηφία των Ορθοδόξων Προκαθημένων και των εξουσιοδοτημένων αντιπροσώπων τους» θα ήταν οι εξής δύο:
- Επίτευξη άμεσης διαγραφής του από τα εκκλησιαστικά δίπτυχα με επιχείρημα την τήρηση της νομιμότητας και των κανόνων που διέπουν το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων βάσει του Ιορδανικού νόμου του 1958.
- Η «έμμεση απομάκρυνσή» του, διά της αναγνωρίσεως της Τριμελούς Διοικούσας Επιτροπής του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων η οποία θα έπρεπε να αρχίσει τις διαδικασίες εκλογής Τοποτηρητή για να ξεκινήσει η υποβολή υποψηφιοτήτων για τον Πατριαρχικό θώκο.